خبرگزاری کار ایران

شناسایی ۱۵ هزار معلول ضایعه نخاعی در کشور

asdasd
کد خبر : ۲۳۰۱۱۱

این معلولان تنها گروهی از معلولان جسمی - حرکتی هستند که بر اساس قانون کمک هزینه مستقلی را دریافت می‌کنند.

معاون دفتر توانمندسازی سازمان بهزیستی از ثبت‌نام و شناسایی ۱۵ هزار معلول ضایعه نخاعی در کشور خبر داد و گفت: از این تعداد ۱۲ هزار و ۵۰۰ نفر کمک هزینه حق پرستاری را دریافت می‌کنند.

به گزارش ایلنا، منصورالله وردی به مناسبت روز جهانی معلولین(۱۲ آذر)، افرود: مهمترین بخش در دفتر توانمندسازی معلولان ضایعه نخاعی پرداخت حق پرستاری است، این معلولان تنها گروهی از معلولان جسمی - حرکتی هستند که بر اساس قانون کمک هزینه مستقلی را دریافت می‌کنند.

وی ادامه داد: هزینه حق پرستاری را در گروه های گردنی، سینه‌ای و کمری است که این افراد ماهانه ۱۲۰ هزار تومان به عنوان کمک هزینه حق پرستاری دریافت می کنند.

الله وردی افزود: تا سال گذشته این خدمات در اختیار ۵ هزار نفر قرار می گرفت که در سال جاری با تامین اعتبار و برنامه ریزی به ۱۲ هزار و ۵۰۰ نفر افزایش یافت.

وی گفت: در سال های گذشته اولویت بندی این سازمان فقط به گونه ای بود که معلولان ضایعه نخاعی گردنی در اولویت بودند و بعد از آن معلولان ضایعه نخاعی سینه ای و در نهایت نیز معلولان کمری در اولویت آخر قرار می گرفتند.

معاون دفتر توانمندسازی سازمان بهزیستی افزود: لایحه حقوق شهروندی افراد دارای معلولیت در هیأت دولت در قالب ۶۳ ماده مصوب شده است و امیدواریم بزودی در صحن علنی مجلس مطرح شود.

وی با اشاره به حق پرستاری که قانون برای معلولان ضایعات نخاعی مصوب کرده است، گفت: آنچه قانون برای معلولان ضایعه نخاعی در نظر گرفته است بین صد هزار تا ۱۴۰ هزار تومان است در حالی که با احتساب ۱۲۰ هزار تومانی که به این ۱۲ هزار و ۵۰۰ معلول ضایعه نخاعی سالانه پرداخت می شود باید به رقمی حدود ۱۵ میلیارد تومان اشاره کرد.

الله وردی تصریح کرد: باید فرد معلول را توانمند کنیم گروه عمده معلولان توانمند هستند و می توانند کار کنند. اشتغال حوزه کاری ما نیست و در قانون قبلی سهم اشتغال معلولان ۳ درصد بود که در قانون جدید که بزودی در صحن مجلس مطرح می شود به ۵ درصد رسیده است.

وی افزود: از سال گذشته توانمندسازی معلولان ضایعات نخاعی را در ۹ استان کشور به صورت پایلوت انجام دادیم و ۱۴۰۰معلول گروه هدف ما هستند.

الله وردی ادامه داد: پرداخت کمک هزینه ایاب و ذهاب به صورت ماهانه به معلولان پرداخت می شود و یک سوم کل اعتبار سازمان بهزیستی کشور در ایاب و ذهاب به شهروندان معلول استان تهران و دو سوم دیگر به سایر استانها اختصاص یافته است.

وی افزود: برخی معلولان با توجه به افزایش ایجاد شده در هزینه های ایاب و ذهاب بیشتر و برخی معلولان نیز کمتر از سرانه مصوب هزینه ایاب و ذهاب دریافت می کنند. علاوه بر این کمک هزینه تحصیلی نیز برای دانش آموزان معلول در نظر گرفته شده است.

الله وردی گفت: معلولانی که دارای معلولیتی با شدت متوسط به بالا هستند پلاک ویژه خودرو دریافت می کنند که این خدمت با همکاری نیروی انتظامی است و هزینه ای برای سازمان بهزیستی در بر ندارد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز