خبرگزاری کار ایران

رئیس اداره ایدز وزارت بهداشت خبر داد:

۲۸ هزار و ۶۰۰ مورد مبتلا به ایدز در ایران

asdasd
کد خبر : ۲۲۸۹۷۳

۳۸ درصد موارد ابتلا به ایدز در سال ۹۲، از طریق روابط جنسی پرخطر و محافظت نشده بوده است، از این میزان ۳۰ درصد مبتلایان زنان هستند.

رئیس اداره ایدز وزارت بهداشت، گفت: شیب ابتلا به ایدز در ایران سرعت بالایی ندارد ولی اگر تغییر الگوی انتقال ایدز، جدی گرفته نشود، تا سالهای دیگر این شیب بسیار تند‌تر خواهد شد.

به گزارش ایلنا، عباس صداقت در آستانه روز جهانی ایدز(۱۰ آذر)، در خصوص آخرین آمار ابتلا به ایدز در ایران گفت: حدود ۲۸ هزار و ۶۰۰ مورد مبتلا به ایدز تا پایان تابستان سال جاری ثبت و گزارش شده است.

وی با اشاره به اینکه ۳۸ درصد موارد ابتلا به ایدز در سال ۹۲، از طریق روابط جنسی پرخطر و محافظت نشده بوده است، خاطرنشان کرد: از این میزان ۳۰ درصد مبتلایان زنان هستند.

رئیس اداره ایدز وزارت بهداشت با بیان اینکه این روند یک هشدار برای ابتلای نوزادان به بیماری ایدز است، ادامه داد: ما همچنان تاکید می‌کنیم که باید با آموزش، اطلاع رسانی و آگاه سازی جامعه، رفتارهای پرخطر را به مردم گوش زد کنیم. چون ۴۶ درصد مردم بین گروه سنی ۲۵ تا ۳۴ سال قرار دارند و با توجه به جوان بودن جمعیت کشور وضعیت ابتلا به ایدز نگران کننده‌تر است.

صداقت در ادامه افزود: پیش بینی کار‌شناسان بر این است که امسال چیزی حدود ۹۰ هزار مورد ابتلا به ایدز در کشور وجود داشته باشد که از این تعداد ۲۸ هزار مورد ثبت و گزارش شده است. یعنی تقریبا ۶۰ هزار نفر از مبتلایان هنوز از این بیماری اطلاعی ندارند. بنابراین اگر مداخله جدی در این حوزه صورت نگیرد، این رقم تا سه سال آینده، این رقم به ۱۲۰ هزار مورد ابتلا نیز خواهد رسید.

رئیس اداره ایدز وزارت بهداشت در خصوص سازمان‌هایی که به نوعی می‌توانند شریک برنامه‌های وزارت بهداشت در پیشگیری از ایدز باشند، بیان داشت: در این راستا تمامی ارگان‌ها رسالتی را به عهده دارند و باید جدی‌تر وارد عمل شوند. آموزش و پرورش باید توجه بیشتری برای آگاه سازی نوجوانان نسبت به خطر ابتلا به ایدز کند. همچنین از پتانسیل‌های وزارت علوم و هلال احمر می‌توان در امر پیشگیری به خوبی استفاده کرد.

وی با اشاره به اینکه شیب ابتلا به ایدز در ایران روند با سرعت بالایی ندارد، ادامه داد: با این حال این شیب با سرعت مشخصی پیش می‌رود. ولی نکته نگران کننده‌تر تغییر الگوی انتقال ایدز است که اگر جدی گرفته نشود، تا سالهای دیگر این شیب بسیار تند‌تر خواهد شد.

به گفته صداقت، ایران به عنوان منطقه‌ای در شمال آفریقا و شرق مدیترانه متاسفانه با اینکه در بسیاری از شاخص‌های سلامت، بهترین الگو است، ولی به دلیل همسایگی با کشورهای آسیای میانه، آسیای جنوب شرقی و اروپای شرقی از نظر ابتلا به ایدز وضعیت خوشبینانه‌ای ندارد و اگر مداخلات پیشگیری در این مناطق نیز به خوبی دنبال نشود، به دلیل مسافرت ایرانی‌ها به کشورهای ذکر شده، موج سوم ایدز و شیوع این بیماری در جمعیت عمومی خیلی دور از ذهن نیست.

وی در پایان تاکید کرد: توصیه ما به همه مردم این است که آگاه باشند و از تزریق مشترک و روابط جنسی غیر ایمن پرهیز کنند. در ضمن اگر مردم به برای سفر به کشورهایی می‌روند که فضای آن‌ها با الگوهای اعتقادی کشور ما متفاوت است، این هشدار‌ها باید جدی‌تر گرفته شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز