خبرگزاری کار ایران

مقام مسئول در سازمان غذا و دارو:

مصرف مکمل‌ دو برابر بیشتر از دارو در کشور است

asdasd
کد خبر : ۲۲۱۸۹۲

گرایش مردم به مکمل‌ها به دلایل مختلف زیاد شده است / متاسفانه تامین بخشی از این درخواست‌ها از کانال‌های غیرقانونی و قاچاق تامین می‌شوند.

مدیر کل نظارت و ارزیابی فرآورده‌های طبیعی و مکمل سازمان غذا و دارو گفت: مکمل‌ها، دو برابر بیشتر از دارو در کشور مصرف می‌شوند.

به گزارش ایلنا از پایگاه خبری سازمان غذا و دارو، امیرحسین جمشیدی افزود: گرایش مردم به مکمل‌ها به دلایل مختلف زیاد شده است.

وی گفت: متاسفانه تامین بخشی از این درخواست‌ها از کانالهای غیرقانونی و قاچاق تامین می‌شوند که نمی‌توان آمار دقیقی از میزان مصرف مکمل‌ها ارایه کرد اما استفاده از این مکمل‌ها، به طور میانگین حدود دو برابر مصرف داروی کشور است.

جمشیدی گفت: اگرچه مکمل و دارو از نظر مواد موثره شبیه هم هستند که به عنوان نمونه در مورد ویتامین‌ها اگر دوز آن از یک حد بالا‌تر رود، دارو تلقی می‌شود ولی هیچ زمانی حق نداریم بر روی بسته بندی‌های مکمل‌ها درج کنیم داروی پیشگیری از فلان بیماری را کشف کرده‌ایم.

جمشیدی در تعریف مکمل گفت: به فرآورده‌ای که هیچ ادعایی در خصوص تشخیص، پیشگیری، درمان و نوتوانی بیمار ندارد، مکمل گفته می‌شود لذا طبق قانون هرمحصولی ادعای درمان کند باید در گروه دارو قرار گیرد و بررسی و مطالعه بالینی برای آن انجام شود.

وی در رابطه با این موضوع که مصرف کدام مکمل‌ها بیشتر است نیز گفت: مکمل‌های مربوط به قد و وزن و مکمل‌های جنسی مصرف بیشتری در بین هموطنان دارند. جمشیدی راهکار سازمان غذا و دارو برای کاهش مصرف مکمل‌ها را راهکارهای پیشگیرانه درباره صحت، سقم و اثربخشی مکمل‌ها عنوان کرد و تصریح کرد: سازمان غذا و دارو در این بخش برنامه ریزی‌های زیادی دارد که به عنوان نمونه می‌توان به ملزم کردن صاحبان پروانه به رعایت ضوابط مربوط به شرایط بهینه تولید و کنترل‌های قبل، حین و پس از تولید و مطالعات کنترل کیفی در سطح بازار اشاره کرد.

مدیر کل نظارت و ارزیابی فراورده‌های طبیعی و مکمل سازمان غذا و دارو خاطر نشان کرد: تصویب دستورالعمل‌های مرتبط با تولید قراردادی مکمل‌ها توسط صاحبان پروانه با رعایت ضوابط اعلام شده و لغو مجوز فراورده‌های مکمل غیر لازم یا مضر سلامت جامعه، از دیگر برنامه سازمان غذا و دارو در این بخش است.

فهرست مکمل‌های مورد تائید و دارای پروانه به زودی اعلام می‌شود

این مقام مسوول در سازمان غذا و دارو افزود: فهرست مکمل‌های مورد تایید و دارای پروانه را در آینده این نزدیک به تفکیک ساخت یا واردات اطلاع رسانی خواهیم کرد.

جمشیدی با بیان اینکه یک اصل کلی درباره تهیه دارو وجود دارد وآن اینکه دارو حتما باید با نسخه و فقط از داروخانه‌ها تهیه شود افزود: اما در مورد مکمل اگر چه ارایه نسخه ضرورت ندارد ولی این محصولات باید از داروخانه تهیه شود.

مدیرکل نظارت و ارزیابی فراورده‌های طبیعی و مکمل سازمان غذا و دارو با تاکید براینکه برای مصرف مکمل نیز باید همانند دارو به پزشک مراجعه کرد اظهار داشت: در باشگاه‌های بدنسازی و آرایشگاههای زنانه بسیار دیده شده است که افراد عامی و غیر متخصص اقدام به تجویز وپیشنهاد مکمل می‌کنند که در این راستا آسیب‌های جدی و ناگواری متوجه مصرف کننده می‌شود.

جمشیدی با توصیه به مردم در خصوص استفاده از مکمل‌ها گفت: طبق آئین نامه‌ها و قوانین موجود تبلیغ دارو، مکمل دارویی گیاهی در معابر عمومی و در رسانه‌های غیرتخصصی ممنوع است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز