خبرگزاری کار ایران

معاون مرکز مدیریت بیماری‌های غیرواگیر خبر داد:

۵ میلیون نفر در کشور مبتلا به دیابت هستند

asdasd
کد خبر : ۲۲۱۸۶۵

استان‌های یزد و بوشهر بالا‌ترین شیوع بیماری دیابت در کشور را دارند / تا سال ۲۰۳۰ حدود نیم میلیارد نفر در جهان مبتلا به دیابت می‌شوند.

معاون مرکز مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت گفت: در کشور بین ۵.۴تا ۵ میلیون نفر در کشور دیابتی وجود دارد.

به گزارش ایلنا، علیرضا مهدوی با حضور در نشست خبری که در غرفه مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در بیستمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها ضمن بیان این مطلب گفت: از سال ۱۹۹۱ سازمان بهداشت جهانی ۱۴ نوامبر را به عنوان روز جهانی دیابت نامگذاری کرده است و هرساله این روز در کشورهای مختلف جشن گرفته می‌شود.

وی افزود: بر اساس اعلام سازمان جهانی بهداشت تا سال ۲۰۳۰ حدود نیم میلیارد نفر در جهان مبتلا به دیابت می‌شوند و این آمار در ایران حدود ۵.۶میلیون نفر خواهد بود.

مهدوی آمار سالانه مرگ جهانی ناشی از دیابت را ۵ میلیون نفر اعلام کرد و گفت: ۸۰ درصد دیابتی‌های جهان در مناطق کشورهای در حال توسعه و کم درآمد هستند.

وی افزایش امید به زندگی، زندگی صنعتی و تغذیه نامناسب را از علل شیوع بیماری دیابت عنوان کرد و افزود: ۳۵ درصد قطع عضو‌ها به غیر از تصادفات و حوادث، به علت بیماری دیابت است.

معاون مرکز مدیریت بیماری‌های غیرواگیر گفت: استان‌های یزد و بوشهر بالا‌ترین شیوع بیماری دیابت در کشور را دارند.

وی درخصوص بیماری دیابت گفت: در دیابت نوع یک، اغلب کودکان گرفتار می‌شوند و برای کنترل درمان آن نیاز به انسولین دارند.

وی افزود: عوامل ابتلابه دیابت نوع ۲، ژنتیک، عوامل محیطی و سابقه خانوادگی است که بیشتر بالغین دچار آن می‌شوند، و ۹۰ درصد بیماران دیابتی به دیابت نوع ۲ مبتلا هستند.

مهدوی در ادامه افزود: داروهای دیابت تحت پوشش بیمه هستند و برخی از سازمان‌های بیمه‌گر نیز دستگاه کنترل قندخون و سرنگ‌های تزریقی را نیز تحت پوشش قرار داده‌اند.

معاون مرکز مدیریت بیماری‌های غیرواگیر شعار انتخابی سازمان جهانی بهداشت برای سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۶ را «دیابت، تغذیه سالم» عنوان کرد و گفت: ۲۳ آبان روز جهانی دیابت همزمان با ۱۴ نوامبر است که امسال با شعار «تغذیه سالم، با صبحانه شروع می‌شود» در سراسر کشور جشن گرفته می‌شود.

اعلام عناوین هفته دیابت

مهدوی در ادامه عناوین هفته دیابت را اعلام کرد و گفت: روز سه‌شنبه ۲۰ آبان روز «تغذیه سالم، دیابت و مدرسه»، چهارشنبه ۲۱ آبان روز «تغذیه سالم، دیابت و فعالیت بدنی»، پنج‌شنبه ۲۲ آبان روز «تغذیه سالم، دیابت و خانواده»، جمعه ۲۳ آبان روز «دیابت، تغذیه سالم با صبحانه شروع می‌شود»، شنبه ۲۴ آبان روز «تغذیه سالم، دیابت و نقش رسانه» و یکشنبه ۲۵ آبان روز «تغذیه سالم، دیابت و مشارکت‌های اجتماعی» نامگذاری شده است.

مهدوی افزود: امسال نیز وزارت بهداشت همچون سال‌های گذشته با همکاری وزارتخانه‌های آموزش و پرورش، ورزش و شهرداری و شورای سیاستگذاری سازمان صدا و سیما و انجمن‌های مختلف برنامه‌های مختلفی را در هفته دیابت برگزار خواهد کرد.

گفتنی است: بیستمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها از ۱۷ تا ۲۳ آبان ماه در مصلی بزرگ تهران برگزار می‌شود. غرفه مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در سالن شبستان، راهروی شماره ۳۰ قرار دارد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز