خبرگزاری کار ایران

ابتلای ۵۰۰ هزار ایرانی به دیابت نوع یک

asdasd
کد خبر : ۲۲۰۰۹۲

نوار تست قندخون ابزار ضروری درمان است، اما مورد حمایت بیمه‌های تأمین اجتماعی و خدمات درمانی نیست.

دبیر کمیسیون‌های انجمن‌های علمی گروه پزشکی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تعداد مبتلایان به دیابت نوع یک را حدود ۵۰۰ هزار نفر عنوان کرد.

به گزارش ایلنا از کمیسیون انجمن‌های علمی وزارت بهداشت، علیرضا استقامتی، اظهار داشت: دیابت نوع یک خودایمنی است و ارتباطی به مسائل محیطی نظیر تغذیه؛ فعالیت‌های بدنی و دیگر موارد ندارد.

عضو هیات مدیره انجمن غدد درون‌ریز کشور گفت: دیابت نوع یک در سنین مدرسه آغاز می‌شود اما از میزان شیوع آن میان دانش آموزان آمار دقیقی وجود ندارد.

متخصص داخلی غدد و متابولیسم گفت: در صورت ابتلای دانش آموزی به دیابت نوع ۱؛ وظیفه والدین است که این موضوع را به مدیر و مسئولان مدرسه یا دبیرستان نیز اطلاع دهند تا اقدامات لازم درباره مراقبت ازدانش آموزان بیمار بعمل آید.

به گفته وی، دانش آموزان مبتلا به دیابت نوع یک باید روزی ۲ تا ۳ بار قند خون خود را کنترل و انسولین تزریق کنند لذا باید اجازه داشته باشند زمانی که احساس افت قندخون به آن‌ها دست داد از یک خوراکی شیرین استفاده کنند در واقع کسی حق ندارد که از این کار مانع شود. در صورت افت قند خون و عدم مصرف یک خوردنی شیرین امکان اینکه فرد دچار تشنج یا اغما شود نیز وجود دارد.

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران تأکید کرد: دانش آموزان دارای قندخون کمتر از ۱۰۰ میلی‌گرم و بالا‌تر از ۲۵۰ تا ۳۰۰ میلی گرم مجاز به انجام ورزش‌های طولانی مدت نیستند. دانش‌آموزان مبتلا به دیابت نوع یک قبل از ورزش کردن باید مربی را در جریان بگذارند؛ برای این کار ایجاد شرایط مساعد نظیر تهیه یک خوراکی شیرین مانند آبمیوه طبیعی یا نوشابه و گرفتن قند خون نیز از اهمیت خاصی برخوردار است.

دبیر کمیسیون‌های انجمن‌های علمی گروه پزشکی وزارت بهداشت نقش بیمه‌ها را در پوشش دهی انسولین‌های قلمی قابل ستایش دانست و گفت: بیمه‌ها با پوشش دهی انسولین‌های قلمی که برای درمان بیماران دیابتی حیاتی، حمل آن آسان و دوز آن به راحتی قابل تنظیم است نیز به درمان بهتر این بیماران کمک شایانی کرده‌اند.

وی گفت: نوار تست قندخون به عنوان یک امر لوکس محسوب نمی‌شود بلکه به عنوان ابزار ضروری درمان است، اما مورد حمایت بیمه‌های تأمین اجتماعی و خدمات درمانی نیست.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز