خبرگزاری کار ایران

رییس سازمان غذا و دارو:

یک چهارم هزینه خانوارهای ایرانی صرف تامین غذا می‌شود

asdasd
کد خبر : ۲۱۴۸۱۰

با تشکیل کارگروهی بدنبال ساماندهی عرضه و نحوه استفاده از سموم در کشور هستیم تا نگرانی‌های مردم از این بابت مرتفع شود.

رییس سازمان غذا و دارو گفت: هم اکنون یک چهارم هزینه خانوارهای ایرانی صرف تامین غذا می‌شود و یک چهارم میزان تولید ناخالص ملی کشور وابسته به غذا است.

به گزارش ایلنا از پایگاه خبری و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، رسول دیناروند در حاشیه همایش روز جهانی غذا با بیان اینکه سالانه ۱۰ میلیارد دلار مواد غذایی به کشور وارد می‌شود، افزود: کشور ما از نظر تامین مواد غذایی وابسته به واردات است و محصولاتی مانند برنج، گندم و سویا به کشور وارد می‌شوند.

وی تصریح کرد: کشور ما در منطقه کم آب قرار گرفته است و تولیدات فراورده‌های کشاورزی وابسته به شرایط آب و هوایی می‌باشد.

به گفته وی، میزان صادرات مواد غذایی کشور نسبت به واردات کمتر است و با صادرات محصولات باغی حداکثر پنج میلیارد دلار در سال برآورد می‌شود.

وی در بخشی از سخنانش گفت: در حال حاضر مقررات واردات برنج به کشور با هدف تامین امنیت غذایی مردم با سخت گیری و نظارت‌های بیشتر از گذشته اعمال می‌شود.

دیناروند افزود: اکنون نظارت‌های انجام شده برای واردات برنج در چندین مرحله انجام می‌شود، به طور مثال کنترل در کشور تولید کننده برنج، کنترل در مبادی ورودی و کنترل در سطح عرضه صورت می‌گیرد تا محصول وارد شده به کشور مضر سلامت مردم نباشد.

وی خاطر نشان کرد: بدنبال برنامه ریزی‌ها و اقدامات صورت گرفته، توجه به رعایت استاندارد‌ها و ضوابط و مقررات واردات برنج ۲۰ درصد بیشتر از تولید آن در سال جاری اعمال می‌شود.

رییس سازمان غذا و دارو در خصوص نظارت بر سموم و دفع آفات کشاورزی در کشور گفت: با تشکیل کارگروهی بدنبال ساماندهی عرضه و نحوه استفاده از سموم در کشور هستیم تا نگرانی‌های مردم از این بابت مرتفع شود.

به گفته وی، هم اکنون استفاده از سموم قاچاق و تایید نشده کشاورزی، در برخی از مناطق کشور کاربرد دارد و این سموم در زمان نامناسب و یا بیش از حد مجاز استفاده می‌گردد.

وی در بخشی از سخنانش با اشاره به طرحهای مکمل یاری ویتامین D در کشور گفت: در این راستا وزارت بهداشت دو برنامه شامل توزیع رایگان این مکمل و مغذی سازی مواد غذایی را دنبال می‌کند.

دیناورند افزود: بزودی توزیع مکمل ویتامینD به صورت رایگان برای جمعیت ساکن در روستا‌ها، شهرهای کوچک و ساکنان در حاشیه شهر‌ها آغاز می‌شود و مغذی سازی مواد غذایی مانند نان به این ویتامین نیز از سال آینده در کشور اجرایی خواهد شد.

وی در پایان سخنانش در مورد استفاده از روغن پالم در صنایع غذایی گفت: بدنبال برنامه ریزی‌های انجام شده از هفت ماه گذشته تاکنون، واردات روغن پالم برای استفاده از صنعت در کشور از ۵۰ به ۳۰درصد کاهش یافته است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز