خبرگزاری کار ایران

مدیر کل دفتر مدیریت بیمارستانی وزارت بهداشت مطرح کرد:

انجام پیوند در مراکز غیرمجاز و توسط افراد غیرماهر

asdasd
کد خبر : ۱۸۸۸۷۹

تخلفاتی که هر از چندگاهی کشف می شود، شامل انجام پیوند در مراکز غیرمجاز و توسط افراد غیرماهر، تامین دهنده های زنده از کانالی غیر از کانال قانونی انجمن حمایت از بیماران کلیوی که معنای خرید و فروش به خود می گیرد، و در زمینه اتباع خارجی، استفاده از عضو دهنده ایرانی برای گیرنده خارجی با جعل هویت گیرنده به عنوان ایرانی است.

مدیر کل دفتر مدیریت بیمارستانی وزارت بهداشت گفت: پیوند اعضای مختلف بدن در ایران چه از نظر کمی و چه از نظر کیفی، در سطح برترین های دنیا است و ما شاهد لیست انتظارهای کمتر از یک سال در پیوندهای مختلف هستیم.

به گزارش ایلنا؛ سید احمد تارا با اشاره به اینکه در تمام کشورها بحثتصمیم گیری در مورد پیوند اعضا در عالی ترین سطح کشوری باید مورد تایید قرار گیرد، گفت: سال ها در وزارت بهداشت این نقصیه وجود داشت که در مورد سیاست های پیوند در حد یک اداره تصمیم گیری می شد.

وی تصریح کرد: مقام عالی وزارت بهداشت با توجه به حساسیتی که در مورد وضعیت بیماران خاص در کشور وجود دارد، از ابتدای شروع کار وزارت بهداشت در دولت یازدهم تاکید بر تشکیل هر چه سریعتر یک شورای بالادستی متشکل از عالی ترین مقام وزارت خانه، معاونت درمان و صاحبنظران پیوند اعضا در کشور داشت.

تارا با اشاره به این که به دلیل طرح های تحول نظام سلامت اولین جلسه این شورا یک شنبه هفته گذشته و با کمی تاخیر برگزار شد، افزود: عمده وظایف شورا شامل تصمیم گیری در مورد مسایل اخلاقی و حقوقی پیوند اعضا، مراقبت و پشتیبانی از کیفیت پیوند، تقویت و توسعه واحدهای فراهم آوری اعضای پیوندی و ایجاد حداکثر عدالت در دسترسی به خدمات پیوندی برای تمام مردم کشور است.

به گفته مدیر کل دفتر مدیریت بیمارستانی وزارت بهداشت پیوند اعضای مختلف بدن در ایران چه از نظر کمی و چه از نظر کیفی، در سطح برترین های دنیا است و ما شاهد لیست انتظارهای کمتر از یک سال در پیوندهای مختلف هستیم.

تارا با اشاره به این که این انتظار در کشورهای مختلف دیگر بیش از ۵ سال بوده به طوری که بسیاری از بیماران فوت کرده اند، خاطرنشان کرد: بدیهی است که بسیاری از کشورهای منطقه تمایل داشته باشند از امکانات فنی و مهارتی پیوند در ایران برای نجات از مرگ استفاده کنند. در این میان سالهاست که وزارت بهداشت برای این که خود متقاضیان پیوند در ایران محروم نمانند، اهدای عضو پیوندی از فرد ایرانی به اتباع خارجی و بالعکس را ممنوع اعلام کرده است.

وی همچنین توضیح داد: اگر دو تبعه یک کشور خارجی برای انجام پیوند به ایران مراجعه کنند، طبق قوانین جاری در مراکز مجاز پیوند، این کار قابل انجام است. اما مثل هر کشور دیگری ممکن است تخلفاتی نیز در این زمینه رخ دهد.

به گفته تارا هر چند ماه یکبار، موردی از اهدای عضو که عمدتا پیوند کلیه است، از دهنده ایرانی به گیرنده خارجی گزارش شده که در این موارد وزارت بهداشت شدیدترین برخوردها را تا حد تعطیلی آن واحدها و برخورد قانونی با متخلفان انجام داده است.

مدیر کل دفتر مدیریت بیمارستانی وزارت بهداشت همچنین افزود: خوشبختانه ایران از لحاظ آمارهای جهانی در لیست کشورهای با شیوع بالای این تخلف ها معرفی نشده اما با توجه به استفاده تبلیغاتی بسیار شدید برخی رسانه ها، پیشنهادهایی از جانب متخصصان پیوند، مبنی بر متوقف کردن کل پیوندهای قانونی و غیرقانونی ارائه شده است.

تارا ادامه داد: از طرفی عده ای از متخصصان و صاحبنظران نظام سلامت کشور معتقد به حفظ جایگاه و مرجعیت منطقه ای پیوند ایران هستند. در ضمن بنا به این که گیرنده ها و دهنده های خارجی هموطن از خانواده هم نیستند، لازم است قوانین بین المللی در این زمینه مجددا مورد بازنگری قرار گیرد و در جلسات آتی شورای عالی پیوند، نسبت به آن تصمیم گیری شود.

مدیر کل دفتر مدیریت بیمارستانی وزارت بهداشت در ادامه با اشاره به این که یکی از پیشنهادها انجام این پیوندها فقط برای کشورهای اسلامی است، توضیح داد: خوشبختانه با مراقبت دقیقی که وزارت بهداشت و همکاران پزشک و پرستار و سازمان های حامی حقوق بیماران مثل انجمن حمایت از بیماران کلیوی اعمال کرده اند، تخلف شایعی در امر پیوند وجود ندارد.

به گفته تارا تخلفاتی که هر از چندگاهی کشف می شود، شامل انجام پیوند در مراکز غیرمجاز و توسط افراد غیرماهر، تامین دهنده های زنده از کانالی غیر از کانال قانونی انجمن حمایت از بیماران کلیوی که معنای خرید و فروش به خود می گیرد، و در زمینه اتباع خارجی، استفاده از عضو دهنده ایرانی برای گیرنده خارجی با جعل هویت گیرنده به عنوان ایرانی است.

مدیر کل دفتر مدیریت بیمارستانی وزارت بهداشت همچنین اظهار کرد: جزو اولین برنامه های شورای عالی پیوند بازنگری مجدد در مورد قوانین پیوند اتباع خارجی، نحوه صدور مجوز برای بخش های متقاضی، و سپس برخوردهای قانونی لازم با موارد تخلف است.

تارا در پایان با اشاره به آمار پیوند در ایران خاطرنشان کرد: ایران با انجام نزدیک به ۳۷ هزار پیوند کلیه، ۲ هزار و ۴۰۰ پیوند کبد، یک صد پیوند ریه و ۶۰۰ پیوند قلب، تا کنون دارای فعالترین بخش های پیوند در سطح منطقه و در دنیا است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز