خبرگزاری کار ایران

از سوی رییس اداره پیشگیری، درمان و کاهش اعتیاد:

چگونگی بازبینی و تغییر پروتکل درمان اعتیاد با متادون تشریح شد

asdasd
کد خبر : ۱۸۷۶۸۰

«فقط پنج درصد افرادی که در برنامه MMT، متادون دریافت می‌کنند، معتادان تزریقی هستند و این نشان می‌دهد که پوشش MMT برای متقاضیان درمان، پائین است.»

رییس اداره پیشگیری، درمان و کاهش آسیب اعتیاد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، طی سخنانی در سمپوزیوم «اعتیاد و آسیب‌های روانی»، ضمن تشریح چگونگی بازبینی و تغییر پروتکل درمان با متادون، اعلام کرد: با بازبینی پروتکلMMT، امیدوار به ارتقاء سیستم پایش و خدمات و همچنین کاهش تقاضا هستیم.

به گزارش ایلنا به نقل از پایگاه خبری وزارت بهداشت؛ دکتر علیرضا نوروزی با اشاره به برخی از ویژگی‌های درمان نگهدارنده توسط داروی متادون، درمورد شرایط تجویز، توزیع، پایش و مداخلات تکمیلی، به عنوان ارکان این درمان توضیح داد.
وی همچنین براساس بررسی‌های جهانی درخصوص اثربخشی درمان نگهدارنده، تاکید کرد: درمان نگهدارنده، کاهش مرگ و میر، کاهش مصرف مواد، کاهش مصرف تزریقی، کاهش استفاده از تزریق مشترک و بالقوه کاهش شیوع ایدز و سایر بیماریهای عفونی، کاهش جرم و جنایت، و در نتیجه کاهش انگ اجتماعی و درگیری خانواده‌ها را به دنبال داشته است.
به گفته وی به نقل از آخرین گزارش‌های جهانی، ۷۷ کشور دنیا، از درمان نگهدارنده با متادون استفاده می‌کنند و تعداد افرادی که وارد این برنامه می‌شوند، رو به افزایش است. ضمن آنکه از این برنامه در زندان‌های ۳۱ کشور دنیا استفاده می‌شود.
دکتر نوروزی تاکید کرد: اتحادیه اروپا در سال ۲۰۱۲ میلادی اعلام کرد که دو سوم کشورهای این اتحادیه، دارای برنامه درمان نگهدارنده با متادون به عنوان برنامه اصلی خود هستند، به طوری که ۶۷ درصد درمان‌ها با متادون انجام می‌شود.
وی در خصوص وضعیت روند این درمان در ایران، گفت: براساس گزارش دریافتی از مراکز سرپایی در سال گذشته(۹۲)، فقط پنج درصد افرادی که در برنامه MMT، متادون دریافت می‌کنند، معتادان تزریقی هستند و این نشان می‌دهد که پوشش MMT برای متقاضیان درمان، پائین است.
رئیس اداره پیشگیری، درمان و کاهش آسیب اعتیاد وزارت بهداشت، با تشریح اهداف بازبینی پروتکل، بر به روزسازی پروتکل متناسب با شرایط مختلف، متناسب سازی توصیه‌های بالینی پروتکل با مقتضیات بومی و فراهم نمودن چارچوبی برای ارتقای کیفی برنامه، تاکید کرد.
وی در پاسخ به سئوالات مربوط به بخش بالینی پروتکل، گفت: در میان ملاک‌های ورود به درمان نگهدارنده با متادون، وابستگی به مواد، سن بالای ۱۸ سال و رضایت آگاهانه، مهم‌ترین ملاک‌ها هستند.
دکتر نوروزی، احراز هویت را برای شروع درمان، الزامی ندانست و ضمن توضیح درباره ارزیابی استاندارد‌ها و میزان مصرف در منزل بر جایگاه روان درمانی به عنوان مداخله روانی، اجتماعی و استاندارد، تاکید کرد.
وی طول دوره درمان را نامحدود اعلام کرد و در بخش سئوالات اجرایی از پروتکل، نسبت جمعیتی را به ازای هر ۱۵ هزار نفر، یک مرکز درمانی، اعلام کرد که با توجه به جمعیت کشورمان، وجود پنج هزار و یکصد مرکز ضروری است.
رئیس اداره پیشگیری، درمان و کاهش آسیب اعتیاد وزارت بهداشت، تعداد بیمار به ازای هر گروه درمانگر را‌‌ همان یک صد نفر که سابق بر این مشخص شده بود، اعلام کرد و شرایط حاکم بر صلاحیت‌های تیم درمانگر و ارایه از طریق پزشک خانواده را توضیح داد.
وی در پایان افزود: در خصوص شرایط توزیع داروی متادون، هنوز بحث‌هایی وجود دارد و تغییر فرمولاسیون دارو به عنوان یک راهبرد پیشگیری، در دست بررسی است.
گفتنی است: سی و دومین سمپوزیوم یک روزه «اعتیاد وآسیب‌های روانی» با عنوان «حشیش و بازبینی پروتکل MMT»، به همت مرکز تحقیقات سوء مصرف و وابستگی به مواد دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی و با حضور جمعی از مسئولان وزارت بهداشت، ستاد مبارزه با مواد مخدر و مراکز تحقیقاتی و درمانی، در سالن شهید احمدی روشن دانشگاه علوم بهزیستی برگزار

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز