خبرگزاری کار ایران

رئیس انجمن تالاسمی ایران به ایلنا خبر داد:

گرانی ناگهانی داروی بیماران تالاسمی پس از آزادسازی نرخ دارو

asdasd
کد خبر : ۱۷۳۹۴۶

«واکسن پنوموکک را که پیش ازاین بیماران تالاسمی با دفترچه بیمه بدون هزینه و یا با هزینه جزئی می گرفتند بعد از آزاد سازی نرخ دارو بین ۸۰ تا ۱۰۰هزار تومان باید هزینه آن را بدهند.»

رئیس انجمن تالاسمی ایران از افزایش قیمت داروی بیماران تالاسمی با اجرای طرح آزادسازی نرخ دارو خبر داد.

مجید آراسته در گفت و گو با خبرنگار ایلنا با اشاره به آزاد سازی نرخ دارو گفت: هر زمانی که ثباتی در وضعیت بیماران تالاسمی ایجاد می‌شود متاسفانه تغییر و تحول اساسی صورت می گیرد و دوباره این بیماران با مشکل روبرو می‌شوند.

وی تصریح کرد: با طرح آزادسازی نرخ دارو، نرخ دارو آزاد می شود و یارانه دارو در قالب صندوق های بیمه ای به وزارت رفاه تعلق می گیرد و آنها موظف می‌شوند یارانه داروها را در آن قالب پوشش دهند.

رئیس انجمن تالاسمی ایران خاطر نشان کرد: بعد از تلاشهای زیادی که کارشناسان وزارت بهداشت داشتند و همچنین رایزنی های انجمن و ارائه نظرات پزشکان درمانگر در نهایت این تصمیم گرفته شد که به داروهای خارجی یارانه پرداخت شود اما متاسفانه به یکباره از چند روز گذشته شاهد آزاد سازی نرخ دارو بودیم.

آراسته با ابراز تاسف از اینکه باآزاد سازی نرخ دارو به یکباره با افزایش قیمت دارو مواجه شده ایم، افزود: این مسئله به شدت در بین بیماران تالاسمی نگرانی ایجاد کرده است و امیدواریم در این قضیه تجدید نظر شود و جلوی آزادسازی نرخ دارو گرفته شود.

وی افزود: قیمت داروی دسفرال در تاریخ ۵/۳ / ۹۳ معادل ۵۰۰۰ ریال و سهم بیمار۰ ریال بوده است در حالی که قیمت این دارو در تاریخ ۱۱/۳ / ۹۳ معادل ۱۲۰۰۰۰ ریال و سهم بیمار ۱۶۸۰۰ریال شده است.

آراسته ادامه داد: همچنین قیمت داروی اوسورال ۵۰۰میلی گرمی در تاریخ ۵/۳ / ۹۳ معادل ۲۵۰۰۰ ریال و سهم بیمار صفر بوده است در حالی که قیمت این دارو در تاریخ ۱۱/۳ / ۹۳ معادل ۳۲۰۰۰ ریال و سهم بیمار ۲۲۴۰ ریال شده است.

وی همچنین به افزایش قیمت داروی ۵۰۰ میلی گرمی اکسجید اشاره کرد و افزود: این دارو در تاریخ ۵/۳ / ۹۳ معادل ۲۵۰۰۰ ریال و سهم بیمار ۲۵۰۰ ریال بوده در حالی که در تاریخ ۱۱/۳ / ۹۳ معادل ۲۲۰۰۰۰ ریال و سهم بیمار ۷۷۰۰۰ ریال شده است.

رئیس انجمن تالاسمی ایران افزود: همچنین قیمت داروی دفروکسامین در تاریخ ۵/۳ / ۹۳،۵۰۰۰ ریال و سهم بیمار ۰ ریال بوده است در حالی که قیمت این دارو در تاریخ ۱۱/۳ / ۹۳ معادل ۹۰۰۰۰ ریال بوده است و سهم بیمار ۴۵۰۰ ریال شده است.

وی بااشاره به اینکه در مورد داروهای خوراکی هر قر ص دفرازیروکس که پیش ازاین ۲۵۰۰ تومان بود با‌آزاد سازی نرخ دارو به بیش از ۷۰۰۰ تومان افزایش پیدا کرده است، افزود: بیماری که سالیان سال زحمت کشیده شده تا داروی خوراکی مصرف کند در حالی که چند سال داروی ۲۵۰۰ تومانی استفاده می کرد و بخشی از آن را بیمه تحت پوشش قرار می داد به یکباره دارو ۷۰۰۰ تومان می شود وبیمه همچنان مانند گذشته مبلغ جزئی از آن را پوشش می دهد.

به گفته رئیس انجمن تالاسمی ایران هزینه بسیار سنگینی به بیماران تالاسمی و خانواده هایشان تحمیل می شود.

وی در پاسخ به این سوال که بیش از این بیماران چه میزان از هزینه دارو دفرازیروکس را پرداخت می کردند، افزود: دربیمه خدمات درمانی این دارو را بیمار ۲۵۰ تا ۳۰۰ تومان به ازای هر قرص می پرداخت و اکنون به یکباره بیمار باید حدود شش هزار تومان هزینه دارو بپردازد.

رئیس انجمن تالاسمی ایران تاکید کرد: با آزاد سازی نرخ دارو می‌خواهند به داروی بیماران خاص و آسیب‌پذیر سوبسید بدهند و هر فردی که به صورت عادی بخواهد از این دارو استفاده کند سوبسیدی به آن‌ها تعلق نمی‌گیرد.

آراسته ادامه داد: وقتی دارویی ویژه بیماران تالاسمی، خاص و صعب الاعلاج است چطور می‌توانند چنین تصمیمی بگیرند مگر افراد عادی نیاز به داروی آهن‌زدا دارند؟

وی با اشاره به اینکه افزایش بار آهن را در بیماری های محدودی داریم که اغلب آنها مزمن، صعب الاعلاج و خاص هستند، افزود: افرادی که این دارو ها را مصرف می کنند همه افراد آسیب پذیری هستند و هیچ وقت یک فرد عادی به این دارو ها نیاز پیدانمی کند.

رئیس انجمن تالاسمی ایران افزود: اگر بحثقاچاق و سوء استفاده از داروهم مطرح باشد این مسئله جزئی و اندک است وهیچ وقت یک بیمار تالاسمی نمی آید داروی خود را بفروشد.

وی با اشاره به افزایش قیمت واکسن پنوموکک به دلیل آزاد سازی نرخ دارو گفت: این واکسن را که پیش ازاین بیماران تالاسمی با دفترچه بیمه بدون هزینه و یا با هزینه جزئی می گرفتند بعد از آزاد سازی نرخ دارو بین ۸۰ تا ۱۰۰هزار تومان باید هزینه آن را بدهند.

آراسته خاطر نشان کرد: بیماران تالاسمی به دلیل برداشتن طحال براساس دستورالعمل های درمانی و پروتکل های بین المللی نیاز است که هر ۳ تا۵ سال این واکسن را بزنند.

رئیس انجمن تالاسمی ایران با اشاره به اینکه آزاد سازی نرخ دارو در نهایت مشکل تامین دارو را برای بیماران تالاسمی بوجود خواهد آورد، افزود: با توجه به افزایش قیمت دارو و مشکلات نقدینگی که داروخانه ها دارند در خرید دارو آنها دچار مشکل می شوند چرا که باید پول بیشتری را نسبت به گذشته بابت دارو ها پرداخت کنند آن هم با شرایط معوقاتی که بیمه ها به داروخانه ها دارند.

وی افزود: بار سنگینی که داروهای خاص دارد باعثشده خیلی داروخانه ها یا آنها را توزیع نکنند و یا را به طور محدود تهیه کنند که عملا فشار سنگینی به بیماران می آیند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز