خبرگزاری کار ایران

رئیس انجمن حمایت از بیماران کلیوی درگفتگو با ایلنا:

با دلالان " کلیه " برخورد نمی‌شود

asdasd
کد خبر : ۱۵۷۰۶۱

نمی‌توان گفت دلالی کلیه وجود ندارد چون آمار انجمن با آمار کسانی که پیوند زده‌اند، فرق می‌کند / مجازاتی برای دلالی کلیه وجود ندارد. این موضوع نیازمند قانون است.

رئیس انجمن حمایت از بیماران کلیوی گفت: تاکنون با دلالان " کلیه " برخوردی نشده است و بعد از این هم قانونی نداریم که براساس آن، برخوردی صورت گیرد.

مصطفی قاسمی در گفتگو با خبرنگار ایلنا؛ درمورد دلالی کلیه در کشور گفت: نمی‌توانم بگویم دلالی کلیه وجود ندارد چون آمار ما با آمار کسانی که پیوند زده‌اند، فرق می‌کند.

وی ادامه داد: قرار بوده تمام کسانی که پیوند کلیه می‌کنند از " انجمن کلیه " نامه بگیرند اما تعداد نامه‌هایی که از ما گرفته شده است با تعداد پیوندهایی که در بیمارستان انجام شده، متفاوت است.

قاسمی با اشاره به اینکه این مسئله را به وزرات بهداشت انعکاس دادیم، افزود: باید بررسی کنند تا معلوم شود از چه ناحیه‌ای این قضیه صورت گرفته است؛ کم‌کاری مدیران یا پرسنل بیمارستان بوده که مجوز‌ها را نگرفته‌اند یا خدای نکرده از راه دیگری این کار‌ها را انجام می‌دهند.

وی با بیان اینکه وزارت بهداشت مسئول بررسی این موضوع است و ما هم این مسئله را اعلام کردیم، افزود: طرح جدیدی برای اهدا کنندگان و گیرندگان کلیه در حال بررسی است و بیشتر تلاشمان را روی پیوند از مرگ‌های مغزی گذاشته‌ایم.

رئیس انجمن حمایت از بیماران کلیوی تصریح کرد: به زودی مسئله پیوند از مرگ مغزی حل می‌شود به طوری که چارچوبی برای آن آماده می‌شود و مشخص می‌شود از چه کسانی می‌توان پیوند انجام داد. جدولی هم به این منظور در حال تهیه است که اگر مرگ مغزی حادثشود؛ گروهی که در وزارت بهداشت مسئولیت این کار را دارند؛ براساس آن؛ افراد را برای انجام پیوند انتخاب کنند.

وی با تاکید بر اینکه انجام پیوند کلیه باید از مجرای وزارت بهداشت عبور کند؛ تصریح کرد: نوبت‌های پیوند از مرگ مغزی در دست وزارت بهداشت است و ما تنها معرف هستیم.

قاسمی در پاسخ به این سوال که ممکن است پیوند کلیه‌ای از غیر از کانال وزارت بهداشت انجام بگیرد، افزود: فکر کنم یک سری از پزشکان که مدیریت بیمارستان را برعهده دارند در این زمینه کوتاهی کرده باشند.

وی با اشاره به اینکه سه سال پیش بخشنامه‌ای صادر شد مبنی براینکه افرادی که می‌خواهند عمل پیوند را انجام دهند باید از انجمن کلیوی نامه داشته باشند، افزود: شاید برخی از بیمارستان‌های جدیدالتاسیس که در کار پیوند فعال هستند؛ این بخشنامه را ندیده‌اند یا نمی‌خواهند این بخشنامه را اجرا کنند.

قاسمی در مورد آگهی فروش کلیه در محل پرتردد بیماران کلیوی گفت: درحال حاضر بر در و دیوار بیمارستان‌های هاشمی‌نژاد؛ لبافی‌نژاد، انجمن بیماری‌های کلیه و دیگر مراکز پیوند کلیه این آگهی‌ها زده شده است.

وی با تاکید بر اینکه با دلالان کلیه تاکنون برخوردی نشده است و بعد از این هم قانونی نداریم که برخوردی صورت گیرد، افزود: متاسفانه الان نه نیروی انتظامی و نه قوه قضائیه هیچ بهایی برای این ماجرا قائل نیستند و اینکه برخوردی انجام دهند تا حالت قهرآمیز داشته باشد تا کسی سراغ این قضیه نرود؛ تاکنون دنبال نشده است.

قاسمی خاطرنشان کرد: قوه قضائیه و نیروی انتظامی باید در این موضوع دخیل باشند تا ترسی از این کار‌ها به وجود بیاید و دیگر افراد به سوی خلاف نروند که این بهترین راه است زیرا هرچه بخشنامه صادر شود؛ ممکن است بازهم از ناحیه‌ای این کار صورت گیرد.

رئیس انجمن حمایت از بیماران کلیوی ادامه داد: الان اگر دلالی را بگیرند با او هیچ کاری نمی‌کنند، و اینطور نیست که گفته شود او جرمی مرتکب شده است.

وی با تاکید بر اینکه افرادی که دلالی کلیه آن‌ها محرز شده باشد باید برای آن‌ها مجازات زندان درنظر گرفته شود، افزود: باید تلفن‌های آن‌ها که آگهی‌شان درج شده؛ قطع شود در اینصورت نتیجه خیلی بهتری می‌گیریم.

قاسمی تصریح کرد: اکنون مجازاتی برای دلالی کلیه وجود ندارد و این موضوع صد در صد نیازمند قانون است زیرا اگر مجازاتی در نظر گرفته نشود آن‌ها به کارشان ادامه خواهند داد.

وی خاطرنشان کرد: درحال حاضر این آ گهی‌ها در محل‌های رفت و آمد بیماران کلیوی مشاهده می‌شود. این آگهی‌ها می‌تواند در سطح شهر پخش شود به طوری که چندی پیش آگهی‌ای در این زمینه روی یک دکه برق مشاهده کردم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز