خبرگزاری کار ایران

نماینده منتخب مجمع عمومی کانون هموفیلی ایران در گفت وگو با ایلنا مطرح کرد؛

سکوت وزارت بهداشت در پرونده بیماران هموفیل آلوده شده به ایدز

asdasd
کد خبر : ۱۵۶۷۶۶

در هیچ کشوری در دنیا موضوع آلودگی بیماران هموفیلی از طریق فرآوردهای خونی ۱۷ سال در مراجع قضایی جاری نبوده است / جای تعجب است که شرکت فرانسوی مریو جهت پرداخت غرامت بالغ بر دو ماه است که اعلام آمادگی کرده اما متاسفانه وزارت بهداشت در رابطه با دریافت این غرامت و پیگیری آن کاملا سکوت کرده است

ایلنا: نماینده منتخب مجمع عمومی کانون هموفیلی ایران جهت پیگیری پرونده قضایی بیماران هموفیلی با اعلام اینکه ۶۰۰ نفر از " بیماران هموفیل آلوده شده به هپاتیت C " بعد از ۱۷ سال هنوز دیه خود را نگرفته‌اند گفت: شرکت فرانسوی مریو عامل آلودگی ویروسی بیماران هموفیلی به ایدز پس از سی سال جهت پرداخت غرامت بالغ بر دو ماه است که اعلام آمادگی کرده اما متاسفانه وزارت بهداشت در رابطه با دریافت این غرامت و پیگیری آن کاملا سکوت کرده است.

" احمد قویدل " در گفتگو با خبرنگار ایلنا در مورد سرانجام پرونده قضایی بیماران هموفیلی گفت: در هیچ کشوری در دنیا موضوع آلودگی بیماران هموفیلی از طریق فرآوردهای خونی ۱۷ سال در مراجع قضایی جاری نبوده است و همه جا با تعامل مثبت و حفظ حقوق بیماران تلاش کرده‌اند ظرف چند سال که شاید بیشترین مدت زمان آن ۴ الی ۵ سال بوده است این مسائل را حل کند تا لطمه‌ای در ارتباط با سازمان‌ها و وزارتخانه‌هایی که به آن‌ها خدمات ارائه می‌دهند وارد نشود.

وی تصریح کرد: اما متاسفانه وزارت بهداشت در طی این ۱۷ سال نه تنها داوطلب این اقدامات نبوده بلکه با اهرمهایی مانند وزارت کشور از حق خواهی بیماران جلوگیری کردند و همیشه همین الان هم تمام تلاش خود را معطوف به تاثیر گذاری در قوه قضاییه و کارشناسی‌های پزشکی قانونی کرده است.

قویدل در مورد تاثیر گذاری وزارت بهداشت بر قوه قضاییه و کارشناسی‌های پزشکی قانونی توضیحات بیشتری داد و گفت: به طور مثال با تاثیر گذاری وزارت بهداشت بر‌ای خسارت بیماران منابع کمتری اعلام می‌شود.

عضو مجمع عمومی کانون هموفیلی ایران با ابراز تاسف از اینکه وزارت بهداشت در سه سال گذشته به علت ناممکن بودن ارتباط مستقیم با رئیس قوه قضاییه موفقیت‌هایی هم به دست آورده است افزود: جای شگفتی است در حالی که پزشکی قانونی، وزارت بهداشت و سازمان انتقال خون را مقصر می‌داند با تعیین خسارت ناچیز در کارشناسی‌های اعلام شده عملاً حق این بیماران را ضایع می‌کند.

قویدل خاطر نشان کرد: قابل توجه است که بالغ بر ۲هزار و ۲۰۰ رای قطعی با نظریات کار‌شناسی سازمان پزشکی قانونی که اساتید کار‌شناسان فعلی بوده‌اند صادر و خسارت بیماران پرداخت شده است اما متاسفانه ۶۰۰ پرونده جاری دچار چنین مشکلاتی هستند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا این ۶۰۰ نفر دیه خود را دریافت کرده اندافزود: این ۶۰۰پرونده در مراحل کار‌شناسی است اما کار‌شناسی‌ها همه ناچیز و نا عادلانه است.

وی با اشاره به اینکه این ۶۰۰ نفر بعد از ۱۷ سال هنوز دیه خودر ا نگرفته‌اند افزود: همه کشور‌ها ظرف یک یا دو سال این موضوعات را حل می‌کنند اما اینجا ما تک تک حکم می‌گیریم.

مدیر عامل سابق کانون هموفیلی ایران از اعلام آمادگی شرکت فرانسوی مرییو عامل آلودگی ویروسی بیماران هموفیلی به ایدز جهت پرداخت غرامت خبر داد و افزود: این شرکت که نزدیک به ۲۵۰ نفر از هموطنان ما قربانی داروهای آلوده آنان شده‌اند و به ایدز مبتلا شدند پس از سی سال در سایه تلاشهای کانون هموفیلی ایران و رسانه‌های گروهی جهت پرداخت غرامت بالغ بر دو ماه است که اعلام آمادگی کرده اما متاسفانه وزارت بهداشت در رابطه با دریافت این غرامت و پیگیری آن کاملا سکوت کرده است و امیدواریم این موضوع که در چارچوب منافع ملی ایران است پیگیری شود.

وی در پاسخ به این سوال که دلیل سکوت وزارت بهداشت در این زمینه چیست گفت: زیرا قبلاً وزارت بهداشت اعلام کرده بود هیچ داروی آلوده‌ای از خارج نیامده است.

نماینده منتخب مجمع عمومی کانون هموفیلی ایران جهت پیگیری پرونده‌های قضایی هموفیلی همچنین با اشاره به انتصاب دانش جعفری به نماینده تام الاختیار وزیر بهداشت در سازمانهای مردم نهاد گفت: در حقیقت اولین بار است که وزارت بهداشت به صورت شفاف نماینده این وزارت خانه را در هیئت نظارت سازمانهای مردم نهاد به طور رسمی معرفی کرده است.

وی تصریح کرد: البته با توجه به تخصص آقای دانش جعفری در حوزه اقتصاد باید انتظار بکشیم و ببینیم که این انتصاب همسویی لازم را با سیاستهای وعده داده شده دولت تدبیر و امید دارد یا خیر.

عضو مجمع کانون هموفیلی ایران ادامه داد: با توجه به اینکه هم در برنامه وزیر بهداشت که خود او نیز از کنشگران سازمان‌های مردم نهاد بوده و همچنین تاکیدات رئیس جمهور بر حمایت از سازمانهای مردم نهاد این انتظار می‌تواند شیرین باشد.

قویدل به سوابق برجسته مدیریتی دانش جعفری و عضویت در مجمع تشخیص مصلحت نظام اشاره کرد و افزود: با توجه به اینکه قانون سازمانهای مردم نهاد در مجلس در دستور کار است ایشان می‌تواند نقش جدی در تدوین درست این قانون ایفا کند و این فرصت فراهم است.

وی یاد آور شد وزارت بهداشت از زمان معاونت درمان دکتر سید موید علویان در زمان وزارت دکتر لنکرانی عملا توجه خاصی به حوزه سازمانهای مردم نهاد نداشته و تعاملش با این سازمان‌ها کاملا سیر نزولی داشته است.

مدیر عامل سابق کانون هموفیلی ایران تاکید کرد: با توجه به چالشهای متعددی که کانون هموفیلی با وزارت بهداشت به علت وجود پرونده‌های قضایی شکایت بیماران از این وزارت خانه داشته است به عنوان نماینده بیماران از وزیر بهداشت در خواست داریم که جهت بررسی و ارائه راه حل برای پایان این چالش‌ها اقدامات لازم را انجام دهند.

وی ضمن تبریک به دانش جعفری در رابطه با مسئولیت جدید وی گفت: جای تعجب است که شرکت فرانسوی مریو جهت پرداخت غرامت بالغ بر دو ماه است که اعلام آمادگی کرده اما متاسفانه وزارت بهداشت در رابطه با دریافت این غرامت و پیگیری آن کاملا سکوت کرده است از همین رو امیدواریم ایشان بتواند این موضوع را که در چارچوب منافع ملی ایران است پیگیری کند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز