خبرگزاری کار ایران

مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس:

برنامه افزایش باروری به دانشگاه‌های علوم پزشکی ابلاغ شد

asdasd
کد خبر : ۱۳۸۸۴۷

افزایش فاصله بین بارداری‌ها به بیش از ۵ سال، ضمن کاهش فرصتهای باروری سالم برای مادر و کودک وی، افزایش مخاطرات سلامت مادر و کودک را به دنبال خواهد داشت.

ایلنا: مدیر کل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس گفت: افزایش فاصله بین بارداری‌ها به بیش از ۵ سال، موجب کاهش فرصت‌های باروری سالم برای مادر و کودک می‌شود.

به گزارش ایلنا به نقل از وزارت بهداشت، " محمداسماعیل مطلق "، مدیر کل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس گفت: بازنگری بسته‌های خدمتی مبتنی بر شواهد در راستای ارتقای نرخ باروری در دستور کار دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور قرار گرفته است.

مطلق افزود: در این بازنگری، ارتقای فرآیندهای آموزش و مشاوره در راستای افزایش نرخ باروری و حفظ و ارتقای شاخص‌های سلامت مادر و کودک مدنظر قرار خواهد گرفت.

وی ادامه داد: با توجه به زمان بر بودن فرآیند بازنگری و انتشار بسته‌های خدمت، دانشگاه‌های علوم پزشکی باید برنامه‌ریزی لازم برای منظور کردن مواردی که به آن‌ها ابلاغ شده است را در دستور کار برنامه‌های عملیاتی خود قرار دهند.

میانگین فاصله بین فرزندان به ۵ سال رسیده است

وی گفت: بحث‌های مربوط به کاهش و جلوگیری از تک فرزندی و مباحثو نکات مرتبط با آن، کاهش فاصله بارداری‌ها از زمان ازدواج تا اولین بارداری که هم اکنون به ۳.۵ سال رسیده است و کاهش میانگین فاصله زمانی بین دو بارداری که به ۵ سال رسیده است جزو دستورالعمل جدید است.

وی توضیح داد: بررسی‌ها نشان می‌دهد که میانگین فاصله زمانی تولد اولین فرزند از زمان ازدواج به حدود ۳.۵ سال رسیده است.

وی افزود: با توجه به افزایش سن ازدواج، هرگونه تأخیر در بارداری اول، از دست دادن فرصتهای زمانی برای باروری سالم را به دنبال خواهد داشت. این در حالی است که با این تأخیر‌ها هرگونه ناباروری موجود احتمالی نیز از نظر پوشیده مانده و فرصت تشخیص زودرس ناباروری نیز از دست می‌رود.

مطلق گفت: به عبارت دیگر کاهش این فاصله زمانی، یکی از عوامل تضمین کننده وجود فرصت طلایی تشخیص زودرس و درمان زوجین نابارور است.

وی تصریح کرد: بنابراین به دانشگاه‌ها ابلاغ شده است بحثآموزش و مشاوره با زوجین مراجعه کننده در راستای کاهش این فاصله زمانی از وضعیت موجود(۳.۵ سال) و پرهیز از تأخیر بیش از حد در بارداری اول براساس مبانی باروری سالم را در مشاوره باروری سالم ادغام کنند.

حداکثر مدت زمان باروری اول ۲ سال باشد

به گفته مطلق در پیش نویس نهایی شده طرح جامع جمعیت و تعالی خانواده(که در مجلس شورای اسلامی در حال برررسی است)، حداکثر مدت زمان جهت بررسی زوجین فاقد فرزند از نظر ناباروری دو سال تعیین شده است.

مدیر کل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس افزود: همچنین طبق بررسی‌ها میانگین فاصله زمانی بین فرزندان نیز به بیش از ۵ سال رسیده است.

وی با اعلام اینکه حداقل فاصله مطلوب بین دو بارداری از نظر ابعاد سلامت ۳ سال و حداکثر این فاصله زمانی ۵ سال در نظر گرفته می‌شود، گفت: بنابراین افزایش فاصله بین بارداری‌ها به بیش از ۵ سال، ضمن کاهش فرصتهای باروری سالم برای مادر و کودک وی، افزایش مخاطرات سلامت مادر و کودک را به دنبال خواهد داشت.

وی افزود: به عبارت دیگر با افزایش بیش از حد فاصله بین فرزندان هم امکان دستیابی به تعداد فرزند دلخواه در یک خانواده کمتر شده و هم فرصت بارداری با بهترین شرایط از مادر گرفته خواهد شد.

مطلق بیان داشت: توجه به این نکته نیز ضروری است زیرا با توجه به روند شیوع بیمار‌های غیر واگیر در کشور، با افزایش سن خطر، بیماری‌های غیرواگیر نیز بالا خواهد رفت.

وی از دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور خواست با توجه به حساسیت موضوع نسبت به شناسایی زوجین در شرایط فوق اقدام کرده و آموزش‌های لازم در این خصوص را به آنان ارائه کنند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز