خبرگزاری کار ایران

ضرورت رعایت مسائل بهداشتی در نذری‌دادن و پذیرایی در ایام محرم

کد خبر : ۱۱۹۶۶۸

تمامی افراد درگیر در توزیع آب، چای و غذا باید قبلا نسبت به دریافت کارت معاینه پزشکی اقدام کنند و رعایت بهداشت فردی آن‌ها ضروری است.

ایلنا: مدیرگروه بهداشت محیط و حرفه‌ای دانشکده علوم پزشکی نیشابور گفت: نذری‌دادن و پذیرایی در ایام محرم باید با رعایت مسائل بهداشت فردی، محیطی، مواد غذایی و ظروف توزیع غذا انجام شود.

به گزارش ایلنا؛ مهندس نعمت‌اله معروفی گفت: هرگونه پخت و پز در مکان‌هایی که دارای حداقل شرایط بهداشتی و مورد تأیید مراکز بهداشتی محل است، صورت گیرد.

وی افزود: تمامی افراد درگیر در توزیع آب، چای و غذا باید قبلا نسبت به دریافت کارت معاینه پزشکی اقدام کنند و رعایت بهداشت فردی آن‌ها ضروری است.

مدیرگروه بهداشت محیط و حرفه‌ای دانشکده علوم پزشکی نیشابور ادامه داد: مواد غذایی اولیه حتما سالم و بهداشتی باشد، ترجیحا از مواد غذایی بسته‌بندی ‌شده که مورد تأیید وزارت بهداشت است، استفاده شود.

معروفی خاطرنشان کرد: آشپز‌ها باید از فرآورده‌های دامی با کشتار مجاز و یا بسته‌بندی شده که مورد تأیید وزارت بهداشت و سازمان دامپزشکی است، استفاده کنند.

وی یادآور شد: باید از نمک‌های بسته‌بندی یددار تصفیه شده دارای مجوز بهداشتی و آرم استاندارد در تهیه و پخت غذا و مصرف بر روی سفره‌ها استفاده شود.

مدیرگروه بهداشت محیط و حرفه‌ای دانشکده علوم پزشکی نیشابور ادامه داد: از نگهداری موادغذایی پخته شده در دمای محیط به‌مدت طولانی(حداکثر دو ساعت) خودداری شود و در صورت الزام به نگهداری بیشتر از دو ساعت، باید مواد غذایی پخته شده در دمای زیر چهار درجه و یا بالای ۶۰ درجه سانتی‌گراد نگهداری شود.

معروفی گفت: در توزیع سبزی و سالاد باید چهار مرحله سالم‌سازی شامل: شست و شو، انگل‌زدایی و گندزدایی با مواد مجاز و شست و شوی نهایی در مورد هر یک از سبزی‌ها، میوه‌ها و صیفی‌جات انجام شود.

وی با بیان اینکه تهیه و نصب وسایل اطفاء حریق به‌منظور کنترل و جلوگیری از آتش‌سوزی‌های احتمالی الزامی است، اظهار داشت: ایمنی مراکز عزاداری از نظر پرتگاه‌های موجود، راه‌پله‌ها، نرده‌ها و سیم‌کشی برق رعایت شده و قبل از شروع مراسم کنترل لازم توسط افراد متخصص صورت پذیرد.

مدیرگروه بهداشت محیط و حرفه‌ای دانشکده علوم پزشکی نیشابور با اشاره به اینکه شستشو و گندزدایی مستمر ظروف چند بار مصرف که برای توزیع ‌آب، چای و مواد غذایی استفاده می‌شود، صورت پذیرد، خاطرنشان کرد: در صورت استفاده از ظروف یک‌بار مصرف برای توزیع چای و مواد غذایی گرم از ظروف گیاهی(بر پایه نشاسته ذرت) استفاده شود.

معروفی اضافه کرد: توزیع آب، شربت و شیر در بین دسته‌های عزاداری و یا در مراسم با لیوان یک‌بار مصرف صورت گیرد و از فرو بردن لیوان و پارچ به‌داخل ظروفی که آب و شربت داخل آن است جلوگیری شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز