خبرگزاری کار ایران

شکسته شدن رکورد سریع‌ترین پرواز

asdasd
کد خبر : ۵۸۵۸۷۲

گروهی از مسافران این شانس را داشتند که هفته قبل، در یک رویداد تاریخی در صنعت هوانوردی سوار بر یک هواپیمای بوئینگ ۷۸۷ دریم‌لاینر شرکت هواپیمایی نروژ(Norwegian Air) از نیویورک تا لندن حضور داشته باشند.

این هواپیما در تاریخ ۱۵ ژانویه ۲۰۱۸ فاصله ۳۴۵۹ مایلی (۵۵۶۶ کیلومتر) بین دو شهر را با سرعت بیش از ۲۰۰ مایل در ساعت (۳۲۱ کیلومتر در ساعت) در عرض ۵ ساعت و ۱۳ دقیقه پرواز کنند. طبق گفته شرکت هواپیمایی نروژی، این سریع‌ترین پرواز تاریخ یک هواپیمای مسافرتی معمولی بر فراز آتلانتیک در طول تاریخ است.

با توجه به گفته شرکت، سرعت هواپیما، ۲۰۲ مایل در‌ ساعت در هوا است، که به معنای رسیدن حداکثر سرعت هواپیما به ۷۷۶ مایل بر ساعت نسبت به زمین است که به عنوان سرعت‌زمینی (Groundspeed) نیز شناخته می‌شود. دریم‌لاینر، هواپیمایی با کارایی بالا است که بوئینگ در سال ۲۰۰۷ رونمایی کرد. این هواپیما نسبت به دیگر انواع جت‌های مسافرتی، دارای فضای بیشتر، پنجره‌های بزرگ‌تر و چراغ‌های ال‌ای‌دی هوشمند است و برای ساخت آن از مواد کامپوزیتی سبک‌وزن استفاده شده است.

البته این اتفاق به کمک یک رویداد طبیعی افتاد، باد‌هایی که جریان جتی نامیده می‌شوند. جریان جتی به هواپیما برای داشتن حرکات سریع و پیش رفتن در طبقات بالای جو کمک می‌کنند و نقشی کلیدی در پخش کردن توده‌های هوایی و باز کردن مسیر حرکت در بین توفان‌های شکل گرفته در هوا دارد. این باد‌ها در نیمکره شمالی زمین، در نیمه اول زمستان، زمانی که اختلاف دمای بین مناطق استوایی و قطب شمال در بیشترین‌حد خود است، دارای سریع‌ترین سرعت هستند.

در روز دوشنبه گذشته، پرواز نروژی به شماره پرواز DY7014 از فرودگاه جان.اف.کندی شهر نیویورک در ساعت ۱۱:۴۴ دقیقه قبل از ظهر به وقت محلی به مقصد فرودگاه گاتویک لندن به پرواز درآمد و در ساعت ۹:۵۷ دقیقه بعد از ظهر به وقت محلی بر زمین نشست. طبق برنامه ریزی ۵۳ دقیقه در وقت ۲۸۴ مسافر آن صرفه‌جویی شد.

رکورد قبلی در سال ۲۰۱۵ به مدت پنج ساعت و ۱۶ دقیقه ثبت شده بود. البته ناگفته نماند که رکورد جاویدان این پرواز متعلق به هواپیمای افسانه‌ای کنکورد است که توانسته بود این فاصله را تنها در زمان ۲ ساعت و ۵۲ دقیقه و ۵۹ ثانیه طی کند. کنکورد در سال ۲۰۰۳ برای همیشه بال‌هایش را بست و بازنشسته شد.

همچنین اگر هواپیما‌های نظامی را نیز وارد بازی کنیم، رکورد این پرواز به بال‌های پرتوان پرنده سیاه SR-71 لاکهید تعلق خواهد گرفت که در سال ۱۹۷۴ بعد از انجام یک عملیات جاسوسی این فاصله را در یک ساعت و ۵۴ دقیقه و ۵۶.۴ ثانیه پرواز کرد.

منبع:‌ آی تی رسان

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز