خبرگزاری کار ایران

نوستالژی کودکان دهه 60/عکس

asdasd
کد خبر : ۵۷۰۴۶۳

در نبود تنوع زیاد بازی‌های رایانه‌ای و دسترسی محدود به این نوع سرگرمی‌ها، تلویزیون یکی از مهم‌ترین وسایل سرگرمی برای کودکانی بود که در دهه 60 به دنیا آمدند.

کارتون‌های آن دوران هر چه بود جذاب و خاص به نظر می‌رسید و می‌توانست کودکان را به زمین میخکوب کند و البته پیام‌های اخلاقی خوبی هم منتقل می‌کرد.

در ادامه با برخی از این کارتون‌های خاطره‌انگیز بیشتر آشنا می‌شویم.

بارباپاپا عوض میشه!

نوستالژی کودکان دهه 60/عکس

جمله بارباپاپا عوض میشه برای بسیاری یادآور خاطراتی است که با این کارتون داشتند.

برخی کارتون‌ها که جذاب بودند داستان‌های جالبی داشتند و معمولا از کتاب‌های مصور یا کتاب‌های داستان کودکان منشا می‌گرفتند که از این جهت از درونمایه خوبی برخوردار بودند.

بارباپاپا از مجموعه کتاب‌هایی که در دهه 1970 توسط آنت تیزون Annette Tison و دلو دیلو Talus Taylor که در شهر پاریس در کشور فرانسه اقامت داشتند منتشر شد، الهام گرفته است. کتاب‌ها ابتدا به زبان فرانسوی نوشته شده و بعدها به بیش از 30 زبان ترجمه شدند.

بارباپاپا توجه خاصی به مسائل محیط زیستی داشت و اطلاعات خوبی را در این باره به کودکان منتقل می‌کرد تا بتوانند حافظ محیط‌زیست باشند.

این پیام اخلاقی در کارتون باعث می‌شود که کودک یاد بگیرد چه کارهایی از دست او برای این موضوع ساخته است و می‌تواند انجام دهد.

شخصیت‌های این کارتون قدرت تطابق‌پذیری بالایی با محیط دارند و تغییر شکل می‌دهند و پا ندارند و بدنی حباب شکل دارند.

خانواده دکتر ارنست

نوستالژی کودکان دهه 60/عکس

خانواده دکتر ارنست یکی از کارتون‌های خاطره‌انگیز برای تمام کودکان دنیاست و محدود به ایران نمی‌شود.

اتفاق‌های مهیج در این کارتون مربوط به خانواده‌ای می‌شد که در جزیره‌ای دور‌دست زندگی می‌کردند و حوادث آن مربوط به اواخر قرن 19 میلادی می‌شد.

این کارتون خاطره‌انگیز محصول کشور ژاپن در دهه 80 میلادی است و بر مبنای رمان مشهور خانواده سوئیسی رابینسون، نوشته یوهان داوید ویس ساخته شده است.

به نظر می‌رسد نویسنده از رمان رابینسون کروزوئه اثر مشهور دانیل دوفوئو الهام گرفته که در جزیره‌ای تنها برای مدتی طولانی زندگی می‌کند و برای بقا می‌جنگد و در نهایت نجات پیدا می‌کند.

خانواده دکتر ارنست هنگامی که قصد داشتند با کشتی به استرالیا بروند دچار توفان می‌شوند و در نهایت سر از جزیره‌ای اسرارآمیز درمی‌آورند و مجبور می‌شوند با امکانات ساده در آنجا زندگی کنند. آنها اهل شهر برن در سوئیس هستند و پدر خانواده دکتر است و به‌خاطر دعوت دوستش به سمت استرالیا حرکت می‌کند.

درایت و هوش پدر خانواده نقش مهمی در داستان بازی می‌کند و دختر پر‌جنب و جوش ده ساله که فلون نام داشت برای ما ایرانی‌ها بسیار خاطره‌انگیز است.

عشق و محبت و رفتار خانوادگی در حل مساله و زندگی در نهایت سادگی از جمله پیام‌های این کارتون بود.

هایدی دختری از کوه آلپ

نوستالژی کودکان دهه 60/عکس

باز هم ژاپنی‌ها در ساخت کارتون‌های نوستالژیک برای ما نقش دارند و کارتون هایدی هم محصول این کشور است.

ماجرای هایدی مربوط به دختری باهوش است که پدر و مادرش را از دست داده و در رشته کوه آلپ زندگی می‌کند و رویدادهای تلخ و شیرین زیادی در جریان این کارتون جذاب و دوست‌داشتنی رقم می‌خورد که هم آموزنده بودند و هم سرگرم‌کننده.

این کارتون در دهه 70 میلادی ساخته شد و با تکنیک سل‌انیمیشن تولید شد. داستان هایدی مانند سایر محصولات خاص ژاپنی‌ها ریشه اروپایی دارد و بر اساس رمانی سوئیسی به نام سال‌های سرگردانی هایدی نوشته یوهانا اسپری ساخته شده که در اواخر قرن 19 میلادی نوشته شده بود.

در این کارتون هایدی دختر زیبا و با‌نمکی است که با پدربزرگ بداخلاقش در کلبه‌ای در کوه‌های آلپ به تنهایی زندگی می‌کند.

هایدی با کمک خاله‌اش به نزد پدربزرگ تنها و بد‌اخلاقش می‌رود و به مرور این بد‌اخلاقی تبدیل به مهر و محبت می‌شود و آنها در کلبه‌ای در دامنه رشته کوه آلپ زندگی پر‌ماجرا و جالبی را شروع می‌کنند. چشم‌اندازهای زیبا و مناظر بدیع در این کارتون، کودکان را با زیبایی‌های اروپا آشنا می‌کند.

ممول

نوستالژی کودکان دهه 60/عکس

قطعا یکی از پرمخاطب‌ترین کارتون‌ها سرزمین کوچولوها یا همان ممول است که آهنگ خاص و ماجراهای جذابش کودکان دهه 60 را حسابی سرگرم می‌کرد و البته باز هم محصول شرکت‌های انیمیشن‌سازی ژاپنی است که موفقیت زیادی در دنیا و همچنین ایران کسب کرد و توانست مخاطبان زیادی پیدا کند.

ممول دختر کوچولو، جذاب و شیرینی است که همراه تعدادی از دوستانش از سیاره‌ای به نام ریورو به زمین آمده‌اند و در واقع آنها در زمین فرود اضطراری انجام می‌دهند.

ممول با دختری زیبا و مهربان اما بیمار آشنا می‌شود که ماجراهای این دو بخشی از کارتون را شامل می‌شود.

ممول دختری شجاع و بی‌باک است که همواره دست به ماجراجویی در جنگل وودلند می‌زند و ارتباط خوب آنها با حیوانات جنگل باعث می‌شود این خارجی‌های دوست‌داشتنی به جاهای مختلف جنگل سر بزنند.

جغد یکی از این حیوانات است که در انتقال ممول کوچولو به بخش‌های مختلف جنگل نقش مهمی به‌عهده دارد. ممول با ارتباطی که با دختر مهربان برقرار می‌کند به او کمک می‌کند بر بیماری‌اش غلبه کند و به او روحیه و انگیزه می‌دهد.

این کارتون هم مانند سایر کارتون‌های ژاپنی مادر دور از فرزند است و کودک با سایر افراد خانواده زندگی می‌کند و جهانگرد هم در این داستان تلاش زیادی می‌کند تا راهی برای برگشت به سیاره خودشان پیدا کند.

منبع: ضمیمه چمدان جام جم- سعید ضروری - روزنامه نگار

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز