خبرگزاری کار ایران

تولیدکننده درگیر بوروکراسی اداری

asdasd
کد خبر : ۵۷۰۲۸۵

واردات و صادرات، تراز بازرگانی را سبب می‌شود. بدین معنا که اگر میزان واردات بیشتر از صادرات باشد تراز بازرگانی کشور منفی و اگر عکس این باشد، تراز بازرگانی مثبت خواهد بود.

نبی هزار جریبی عضو کمیسیون برنامه و بودجه در روزنامه تجارت نوشت: بنابر این همواره باید تاکید مسوولان بر رونق صادرات و کاهش واردات باشد. اما در بیشتر موارد این قضیه صدق نمی‌کند. امروزه صادرات مورد علاقه مسوولان است و حتی کالاهایی وارد می‌شود که امکان تولید آن در داخل وجود دارد. اما در برخی موارد جای بحث وجود دارد که خودرو یکی از آنهاست.

بی شک هیچ کشوری از واردات استقبال نمی کند و ترجیح می‌دهد توان تولید داخلی به اندازه‌ای باشد که پاسخگو باشد.

این در حالی است که در بحث خودرو مشکل داریم. به واقع تولیدات داخلی تاکنون نتوانسته پاسخگوی نیاز مردم باشد و همین کاستی باعث شده تا خودرو خارجی وارد کنیم.

امروزه در حالی که میانگین مصرف بنزین در خودروهای وارداتی کمتر از 5 لیتر در هر 100 کیلومتر است، هیچ خودرویی در کشورمان تولید نمی‌شود که با این الگو مصرف داشته باشد.

بنابر این باید به مصرف کننده حق بدهیم. از سوی دیگر جهان از خودرو بنزینی فاصله گرفته و به سوی خودروهای هیبریدی و برقی می‌رود، در حالی که هنوز اصرار بر واردات و تولید خودروهای بنزینی داریم که به هیچ وجه درست نیست.

به راستی در کشور ما چند خودرو هیبریدی وارد شده است؟ در حالی که آلودگی هوا جان بسیاری از انسانها را می‌گیرد، کدام نگاه مهربان را به خودروهای هیبریدی داشته‌ایم؟

اکنون نیز که واردات صورت می‌گیرد، خودرو بنزینی وارد می‌شود. چرا بعد از اینکه مدتهاست خودروهای هیبریدی در جهان همه گیر شده، تازه به فکر افتاده‌ایم خودرو هیبریدی را تولید کنیم؟

مهمتر اینکه آیا وزارت صنعت، معدن و تجارت سر راه افرادی که به فکر تولید خودرو هیبریدی هستند، سنگ اندازی می‌کند یا همه چیز را تسهیل کرده است.

امروزه در کشورهای جهان همه چیز برای تولید کننده مهیاست اما در ایران کاغذ بازی کمر تولید و تولیدکننده را شکسته است.

در بحث واردات خودرو هم این طور است. اگر کسی بخواهد بر اساس قانون حرکت کند و نمایندگی پس از فروش داشته باشد و سپس اقدام به واردات خودرو کند، در بوروکراسی اداری گیر می‌کند، در حالی که عده‌ای بدون داشتن نمایندگی و خدمات پس از فروش، به آسانی خودرو وارد می‌کنند و به مردم بخت برگشته می‌فروشند.

امروزه وزارت صنعت، معدن و تجارت یکی از مسوولان مرگ و میر تمامی کسانی است که در هوای آلوده نفس می‌کشند. چرا وزارت صنعت نباید نسبت به خودروهای هیبریدی مزیت‌هایی را تعریف کند که برای واردکنندگان دلگرم کننده باشد؟ چرا برای تولید خودرو هیبریدی نباید تسهیلات بدهیم تا سرمایه دار به تولید این خودروها ترغیب شود؟ چرا صداوسیمای کشورمان برای استفاده از خودرو هیبریدی تبلیغات نمی کند؟

آمارها حکایت از آن دارد که بیشترین نقش در آلودگی هوا را خودروهای بنزینی و گازوییلی دارد اما وزارت صنعت کشورمان همچنان بر واردات و تولید این خودروها اصرار دارد. باید به این نوع مدیریت‌ها پایان بدهیم و بپذیریم که کشورمان به مدیرانی نیاز دارد که مسایل را به روز درک کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز