خبرگزاری کار ایران

٢ روایت از رد صلاحیت سید حسن

asdasd
کد خبر : ۵۳۶۴۴۰

آیت‌الله محمد مؤمن، از فقهای شورای نگهبان و از جمله کسانی که امتحان اجتهاد را برای انتخابات خبرگان برگزار می‌کردند، روز گذشته گفته است هیچ مرجعی در ایام انتخابات صلاحیت سیدحسن خمینی را تأیید نکرده است.

اما سیدسراج‌الدین موسوی در پاسخی که به آیت‌الله مؤمن ارائه داده، نام تمام مراجعی را که صلاحیت سیدحسن خمینی را تأیید کرده‌اند، آورده و نحوه بررسی صلاحیت سیدحسن خمینی را در شورای نگهبان روایت کرده است.

او در بخشی از این پاسخ متذکر شده است: «بهتر از هرکس مى‌دانید چه کسى در شوراى نگهبان مانع بررسی این صلاحیت شد و حتى نگذاشت در شب آخر درباره ایشان رأى‌گیرى صورت پذیرد».

آیت‌الله مؤمن روز گذشته به فارس گفت: «در دوره‌های اخیر انتخابات خبرگان هیچ مرجعی برای کاندیداها تأییدیه اجتهاد نداده است. اصلا هیچ مرجعی برای آسید‌حسن خمینی تأییدیه نداده است».

او همچنین در پاسخ به سؤال «اینکه گفتند فلان تعداد مرجع تأییدیه اجتهاد برای سیدحسن خمینی داده‌اند درست نیست؟»

هم گفته است: «این حرف‌ها چیست؟ ما به خدا مسلمانیم و با کسی دعوا نداریم و اگر آدم فاضلی را بشناسیم آن را تأیید می‌کنیم».

بعد از این مصاحبه بود که حجت‌الاسلام سید‌سراج‌الدین موسوی در پاسخ به آیت‌الله مؤمن از آنچه در جریان بررسی صلاحیت سیدحسن خمینی در شورای نگهبان گذشته پرده برداشت. در این پاسخ که در اختیار سایت جماران قرار گرفته است،

موسوی خطاب به مؤمن نوشته است: «آقاى مؤمن مى‌گویند کسى از مراجع صلاحیت یادگار امام را تأیید نکرده بود. جا دارد از ایشان بپرسیم اگر از تعداد زیادى از بزرگان حوزه‌هاى علمیه که بر صلاحیت علمى یادگار امام اصرار کردند بگذریم، آیا آیت‌الله‌العظمى شبیرى‌زنجانى و آیت‌الله‌العظمی جوادی‌آملی و آیت‌الله‌العظمى موسوى‌اردبیلى و آیت‌الله‌العظمى صانعى را شما مرجع نمى‌دانید؟ آیت‌الله سیدعلى محقق که در حوزه‌هاى علمیه به تقوا و علمیت کم‌نظیر مشهور است و سال‌ها استاد یادگار امام بوده است و در نوشته‌اى محکم و کم‌نظیر به توانایی علمى یادگار امام و اجتهاد قاطع ایشان شهادت دادند، آیا این نمى‌توانست مورد اعتماد شوراى نگهبان قرار گیرد؟ آیا شهادت صریح رئیس استفتائات دفتر امام و مسئول استفتائات رهبر انقلاب حضرت آیت‌الله سیدجعفر کریمى ارزش توجه نداشت؟ آیا شهادت و تأیید صریح بزرگانى از قبیل آیت‌الله‌العظمی محفوظى که به‌عنوان وصى آیت‌الله‌العظمى بهجت شناخته مى‌شوند از ارزش لازم برخوردار نبود؟ آیا تأیید اجتهاد یادگار امام در مراتب بالاى آن در نامه آیت‌الله‌العظمى راستى‌کاشانى نمى‌توانست مورد عنایت قرار گیرد؟ آیا تأکید امثال حضرات آیات امینى، صانعى، مقتدایی، فیض‌گیلانى، موسوى‌بجنوردى و فاضل‌لنکرانى کافى نیست؟ آیا شوراى نگهبان خود را ملزم به رعایت فرمایش آیت‌الله‌العظمى وحید‌خراسانى نمى‌داند؟ آیا تماس‌هاى مکرر حضرات آیات عظام جوادى‌آملى و صافى‌گلپایگانى براى احراز شوراى نگهبان کافى نیست؟ به ‌نظرم عواملى مانع توجه حضرت آقاى مؤمن شده است».

مگر شما نگفتید من صلاحیت سیدحسن را در بازنگری تأیید می‌کنم

موسوی در ادامه نوشته است: «مگر ماه‌هاى قبل از انتخابات آیت‌الله امینى با شما تماس نگرفتند و شما شخصا نگفتید صلاحیت علمى یادگار امام را از نوشته‌هاى ایشان قبول دارید؟ آیا آیت‌الله یزدى از اعضاى شوراى نگهبان بارها تأکید نکردند که سیدحسن خمینى را به سبب مقاله‌اى که چندین سال قبل درباره شبهه عباییه نوشته است، مجتهد مى‌دانند؟ آیا شما به آیت‌الله امینى نفرمودید یادگار امام حتما به حکم اولیه شوراى نگهبان اعتراض کند، چون من مسئول امتحانات هستم و در مرحله بازنگرى تأیید مى‌کنم؟».

چه کسانی بدون امتحان قبول شدند

در ادامه این پاسخ آمده است: «اگر جناب‌عالى نمى‌توانید از شهادت این بزرگان به احراز صلاحیت دست یابید، چرا ده‌ها نفر را در همین دوره بدون امتحان پذیرفتید؟ چرا حضرات آقایان اعرافى، شاه‌آبادى، سعیدى، ناصرى، رئیسی، علم‌الهدى و ده‌ها نفر که نام آنها همان روزها به صراحت معلوم گردید بدون حضور در امتحان و بدون هیچ گواهى لازم از مراجع تقلید، توانستند از دالان احراز صلاحیت شوراى نگهبان عبور کنند؟».

علی خمینی گفت آیت‌الله مؤمن گفت امتحان نیاز نیست

موسوی ادامه داده است: «من مطمئن هستم جناب‌عالى بهتر از هرکسی مى‌دانید که یادگار مظلوم امام از صلاحیت علمى و سیاسی لازم برخوردار است و بهتر از هر کس مى‌دانید چه کسى در شوراى نگهبان مانع بررسی این صلاحیت شد و حتى نگذاشت در شب آخر درباره ایشان رأى‌گیرى صورت پذیرد. در اینجا فقط به‌ همین جمله یادگار دیگر امام حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعلى خمینى که سال گذشته در قائم‌شهر ایراد شد، اشاره مى‌کنم که گفتند «اگر بحث امتحان است، آیت‌الله مؤمن گفتند امتحان لازم نیست. نمی‌خواهم تک‌تک آقایان را اسم ببرم اما  همه مى‌دانند علت رد صلاحیت ایشان امتحان نبود و آقایان شاهرودی، مؤمن و آیت‌الله یزدی گفتند مسئله، امتحان نبود!». موسوی در خاتمه نوشته است: «اگر نمى‌توانید در مقابل برخى جریانات، موارد را آن‌گونه که بوده بگویید؛ خواهش مى‌کنم با سکوت مثل گذشته از کنار موضوع بگذرید».

منبع: شرق

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز