خبرگزاری کار ایران

ماجرای صداهای عجیب آسمانی در آستارا چیست

asdasd
کد خبر : ۵۳۰۳۰۸

فیلم‌هایی در تلگرام در حال دست به دست شدن است که صداهایی ترسناک و شبیه صدای ساز ترومپت در یکی از روستاهای آستارا از آسمان شنیده می‌شود.

انتشار این ویدئوهای کوتاه در شبکه های مجازی مبنی بر شنیده شدن صداهای بلند و ترسناک از آسمان شهر آستارا و برخی نقاط دیگر، حس کنجکاوی کاربران فضای مجازی را برانگیخت.وبدنبال آن دلایل مختلفی برای علت بروز این صدا مطرح شد بطوریکه برخی نوشتند نمونه این صدا در دنیا هم شنیده است و حتی در توضیح آن ادعا شده که ناسا اعلام کرده شنیده شدن این صداها از آسمان طبیعی است و به دلیل برخورد ابرها است که به علت تماس امواج و الکترون ها و فوتون های رسیده از خورشید که در میدان مغناطیسی زمین اسیر و باعث افزایش فشار می شود.

این فیلم که واکنش بسیاری را در فضای مجازی به همراه داشته موجب واکنش کارشناسان نجوم نیزشده است .به اعتقاد آنان شنیده شدن چنین صدایی از آسمان غیرممکن است واین فیلم کاملا ساختگی است حتی در خصوص ادعای ناسا نیز باید گفت که با جستجویی ساده در گوگل می توان یافت که هیچ صفحه‌ای در وبگاه ناسا در مورد این پدیده به اصطلاح طبیعی، توضیحی ارائه نشده است.هرچند باز هم این سوال مطرح است که چرا قبلا چنین صدایی شنیده نشده است.

یکی از دیگر اظهار نظرهایی که در خصوص این صدا مطرح شده این است که این صدا در واقع مربوط به اثرات ازمایش سلاح هارپ است.

مجله نجوم در گزارشی در خصوص این ماجرا نوشت: با جستجوی بیشتر معلوم می‌شود این ماجرا دست کم شش سال است در بسیاری از وبگاه‌های خارجی مطرح شده و فیلم‌های مختلفی از مناطق مختلف جهان با صداهای مشابه در یوتیوب پست شده است.بررسی این فیلم‌ها و توجه به صداها نشان می‌دهد صداهای این فیلم‌ها بسیار به هم شبیه هستند

به نظر می‌رسد صداها از این فیلم ها استخراج شده که نخستین‌بار در تابستان ۱۳۹۰ در شهر کیف در اوکراین تصویربرداری و منتشر شده است. خیلی‌ها همان موقع ساختگی بودن این صداها را اعلام کردند.

به نوشته این مجله ،اگر مایل باشید همین صداهای عجیب را در سکانسی از فیلم «وضعیت قرمز» ساخته کوین اسمیت در سال ۲۰۱۱ می‌توانید بشنوید تا خیالتان از ساختگی بودن این صداها راحت شود

همین‌طور در فیلم «جنگ دنیاها»، ساخته استیون اسپیلبرگ در سال ۲۰۰۵ نیز همین صداها شنیده می‌شود.

فرماندار آستارا نیز در گفت‌وگو با ایرنا رخداد چنین پدیده‌ای که در جریان صدای تزسناکی در منطقه شنیده شده باشد را به‌کلی مردود اعلام کرده است.

یونس رنجکش افزود: فیلمی که در خصوص به گوش رسیدن صداهای بلند یا ترسناک از آسمان آستارا در شبکه های مجازی منتشر شده ، گویا مربوط به ماه های قبل و شهرهای کشورهای دیگر است و به نظر می رسد در یکی از این فیلم ها، بر روی تصاویری از شهر آستارا ، صداگذاری شده است.

وی اظهار کرد: امروزه همه به تلفن همراه دارای دوربین مجهز هستند و اگر چنین اتفاقی در این شهرستان روی می داد، تعدادی از اهالی نیز فیلم هایی در این رابطه تهیه می کردند اما هیچ شهروند یا گردشگری، سندی در این خصوص ارائه نکرده است.

بابک مجیدی فیلمساز جوان آستارایی نیز در این رابطه گفت: به احتمال قوی، صدای بخشی از فیلم های ترسناک را بر روی تصاویری از شهرهای مختلف و از جمله آستارا، پیاده کرده اند.

وی افزود: در شبکه های مجازی 2 فیلم در رابطه با شنیده شدن صدای ترسناک از آسمان منتشر شده و با وجود اینکه صدای آنها یکسان است، تصاویر مربوط به شهرهای مختلف است و این امر، صحت فرضیه صداگذاری بر فیلم شهرها را اثبات می کند.

یکی از کاربران فعال شبکه های مجازی نیز، این گونه صحنه سازی ها را شگردی برای تحریک مردم و افزایش شمار کاربران کانال ها و گروه های تلگرامی دانست.

به گفته کارشناسان نجوم ،یکی از شگردهای رواج‌دهندگان شایعات، خرافات و موضوعات شبه‌علمی در جهت اعتبار بخشیدن به ادعاهای پوچ خود، ذکر نام سازمان‌های معتبری همچون ناسا، سازمان ملل، سازمان جهانی بهداشت و ... است، بدون اینکه هیچ منبع واقعی‌ای را به شما معرفی کنند که در آن ادعای آن‌ها تایید شده باشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز