خبرگزاری کار ایران

تا ۲۰ سال آینده می‌توانیم به مریخ برویم

asdasd
کد خبر : ۵۲۶۵۴۹

باز آلدرین، دومین انسانی که پس از نیل آرمسترانگ قدم به ماه گذاشته، اظهار کرده است که انسان باید تا ۲۰ سال آینده به مریخ برود.

انسان اشتیاق زیادی برای سفر به مکان‌های کاملا ناشناخته و دوردست دارد. اکنون مقصد جدید ما، سفر به ماورای زمین و دنیاهای دیگر است. در سال‌های اخیر بحث سفر به همسایه‌ی ما، مریخ به‌عنوان یکی از ایده‌آل‌ترین مکان‌های سکونت انسان، هواخواهان زیادی پیدا کرده است. همان‌طوری که می‌دانید، ایلان ماسک، میلیاردر و کارآفرین مشهور با شرکت فضایی خود اسپیس ایکس، مدت‌ها است که رؤیای سفر به مریخ در سر دارد. اما در همین حال، شرکت‌ها و سازمان‌های دیگری از جمله، ناسا، آژانس فضایی چین و انجمن مریخ هم بیکار ننشسته‌اند؛ این سازمان‌ها و شرکت‌های فضایی، مشغول برنامه‌ریزی‌ هستند تا چالش‌های انسان برای سفر به مریخ را از پیش روی بردارند.

اما به نظر می‌رسد که هنوز اختلاف‌ نظر زیادی در مورد نحوه و زمان سفر انسان به مریخ وجود دارد. باز آلدرین، فضانورد سابق و دومین انسانی که به ماه قدم گذاشت، در مصاحبه‌ی جدید خود، در مورد دلیل اهمیت اکتشاف و همچنین دلیل رفتن به مریخ طی ۲۰ سال آینده صحبت کرده است.

ما اکنون تقریبا سانتی‌متر به سانتی‌متر سیاره‌ی سرخ را با دقت رصد کرده‌ایم؛ اما هنوز چیزهای زیادی وجود دارند که در مورد مریخ نمی‌دانیم. بااین‌حال به گفته‌ی آلدرین، ما هم به لحاظ علمی و هم از نظر فناوری‌های لازم، در وضعیت عالی برای کنار زدن محدوده‌های اکتشافی خود (در این مورد، مشخصا سیاره‌ی سرخ) هستیم. آلدرین می‌گوید به لطف پیشرفت‌های اخیر، برای نخستین بار در تاریخ تمدن بشری، سفر به دنیاهای دیگر واقعا در دسترس است. او می‌گوید:

هم‌اکنون زمانی است که باید به‌طور جدی به چگونگی زندگی در مریخ فکر کنیم. ما هیچ‌گاه به کاوش سیاره‌ای دیگر این‌چنین نزدیک نبوده‌ایم.

وقتی از آلدرین پرسیده شد که چقدر به دست‌یابی به این هدف نزدیک هستیم، او به بی‌درنگ گفت:

ما می‌توانیم تا سال ۲۰۴۰ اولین انسان را در مریخ داشته باشیم.

آلدرین در ادامه مصاحبه‌ در مورد اهمیت اکتشاف سیارات دیگر صبحت کرد و گفت سیاره‌ی ما به دلایل مختلف، سیاره‌ای باستانی و شناخته‌شده است؛ اما سایر اجرام منظومه‌ی شمسی، قلمروهای دست‌نخورده‌ای تلقی می‌شوند. او می‌گوید:

سفر فضایی و اکتشاف، مرز نهایی [پیشرفت‌های ما] را نشان می‌دهند، ما اکنون تقریبا هر سانتی‌متر از این سیاره را بررسی کرده‌ایم؛ اما بااین‌وجود، هنوز چیزهای زیادی هستند که نمی‌دانیم.

آلدرین می‌گوید مهم‌ترین جنبه‌های این جستجو، چیزی به‌مراتب بیش از خود علم یا فتح دنیاهای دیگر است. سفر به مریخ با خود هیجان به همراه دارد و نسلی از جوانان تشنه‌ی جستجو و اکتشاف را به وجود می‌آورد.

زمانی که باز آلدرین در سال ۱۹۶۹ روی ماه قدم گذاشت، بسیاری از جوانان به فضا و فضانوردی علاقه‌مند شدند و به دنبال تحصیل در رشته‌های اِستِم (STEM) یا سیستم آموزشی با تمرکز روی زمینه‌های بنیادیِ علوم، تکنولوژی، مهندسی و ریاضیات رفتند و امیدوار بودند که روزی به موفقیت‌هایی شگفت‌انگیز دست پیدا کنند. آلدرین که به‌خوبی از تأثیر علم روی جوانان آگاه است، تأکید می‌کند:

اگر شروع به سرمایه‌گذاری روی نسل‌های آینده کنیم، می‌توانیم به مریخ برسیم.

در واقع به نظر او، سرمایه‌گذاری به‌منزله‌ی کلیدی برای موفقیت‌های درازمدت است. آلدرین می‌گوید:

در سال ۱۹۰۳، انسان پرواز با هواپیما را آموخت و فقط ۶۶ سال بعد، به ماه رفت. برای کمک به نسل‌های بعد برای جهش‌های عظیمی مانند این، باید آن‌ها را آموزش بدهیم و شور و شوق آن‌ها در زمینه‌هایی همچون علم، تکنولوژی، مهندسی، هنر و ریاضی برانگیزیم.

آلدرین اشاره می‌کند که خودش به پدید آمدن چنین اشتیاق‌هایی در جوانان کمک کرده است. او می‌گوید:

این کار، مأموریت بنیاد اسپیس شیر (SpaceShare) و یکی از برنامه‌هایی است که با تمام وجود حامی‌اش هستم.

بنیاد فضایی اسپیس شیر متعلق به باز آلدرین، سازمانی غیرانتفاعی است که با فراهم کردن ابزارهای آموزشی به‌صورت رایگان، مشوق کودکان در زمینه‌های علمی تکنولوژیکی است. هدف اصلی بنیاد اسپیس شیر این است که جوانان در تمام سطوح مالی، قادر به رسیدن به توانایی‌های بالقوه خود باشند.

باز آلدرین چند هفته قبل در خلال مراسمی که به افتخار نخستین گام‌های بشر در ماه انجام شد، گفت:

همان‌طور که به پنجاهمین سالگرد فرود بر ماه نزدیک می‌شویم، جاه‌طلبی نهایی من این است که اساسی را پایه‌ریزی کنم تا الهام‌بخش و حامی نسل آینده شود که به پیشگامان فضایی تبدیل شوند.

آلدرین در ادامه می‌گوید با وجود اینکه سفر به مریخ در ۲۰ سال آینده، ممکن است بسیار خطرناک باشد؛ اما این اتفاق تنها زمانی می‌افتد که مطمئن شویم جوانان، فرصت‌های لازم برای بهترین شدن را به دست می‌آورند.

منبع: جام جم آنلاین

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز