خبرگزاری کار ایران

صادق زیباکلام:

با تغییر ۱۰۰درصدی کابینه هم توسعه سیاسی به وجود نمی‌آید

asdasd
کد خبر : ۵۱۷۲۴۸

این روز‌ها اصلاح‌طلبان، رسانه‌های اصلاح‌طلب و بدنه سیاسی جریان اصلاحات مصاحبه کرده، مقاله می‌نویسند و حتی در سطح هیات‌های منتخب به دیدار روحانی می‌روند تا لزوم تغییر در کابینه دوازدهم را به رئیس جمهور گوشزد کنند. تغییر وزیر صنایع، آموزش و پرورش، وزیر علوم، وزیرکشور و حتی حضور وزیری از اقلیت‌های قومی یا حضور یک وزیر زن از جمله تاکیدات اصلاح‌طلبان به روحانی است.

جهان اقتصاد در ادامه نوشت:  اما صادق زیبا کلام، استاد دانشگاه و تحلیلگر مسائل سیاسی با نگاه دیگری، کابینه دوازدهم را مورد بررسی قرار می‌دهد.

اصلاح‌طلبان نسبت به کابینه دوازدهم دغدغه‌مندند وخواهان تغییرات اساسی در دولت دوازدهم هستند. آیا تغییرات درکابینه تغییری در شرایط کشور به وجود می‌آورد؟

ببنید. همانطور که شما اشاره کردید، این روز‌ها جراید اصلاح‌طلب پیگیر تغییرات در کابینه دوم روحانی هستند. در حالی که به نظر می‌رسد تغییر درکابینه چندان هم اهمیت ندارد، منظور من این است که اهمیت دادن در این سطح به کابینه دوازدهم، آنقدر هم درست نیست.

چرا تغییر در کابینه از درجه بالایی از اهمیت نباید برخودار باشد. این اصلاح‌طلبان بودند که رای دادند، پس حق آنهاست که کابینه دوازدهم با آن‌ها هماهنگ باشد!

نه این طور نیست. باید به صورت ریشه‌ای‌تر به این موضوع نگاه کنید. درایران یک وزیر تا چه اندازه می‌تواند، نقش ایفا کرده و موثر باشد. به عبارت بهتر یک وزیر که کار بلد باشد، چه تغییراتی را می‌تواند به وجود آورد که یک وزیر کم کار نمی‌تواند، اجام دهد. واقعیت این است که در شرایط فعلی؛ اقتصاد فاسد، بیمار دولتی همه چیز را در ایران تحت تاثیرخود قرار داده، چندان هم فرقی نمی‌کند که یک وزیر اصلاح‌طلب نزدیک به دولت در کابینه باشد یا یک وزیر اصولگرای نزدیک به دولت.

اگر بازی قدرت در ایران بدین شکل است چرا رسانه‌ها تاکید بر وزیر زن درکابینه روحانی دارند؟

من خودم به صورت سمبلیک همواره از حضور زنان درکابینه دفاع می‌کرده‌ام و می‌کنم اما، منظور من این نیست که اگر زنان و کرد‌ها وارد کابینه روحانی شوند، در توسعه سیاسی و مدنی یک شبه ره صد ساله را خواهیم رفت و تبعضات از جامعه زنان رخ بر می‌بندد. اگر به این مسائل سمبلیک این گونه نگاه کنیم و درخواست‌های زنان از دولت را در وزیر زن خلاصه کنیم به نوعی ساده انگاری کرده‌ایم.

اما مساله تنها به حضور زنان در کابینه روحانی خلاصه نمی‌شود. وزیر کشور قبلی روحانی چندان نتوانست اقدام موثری از خود به یادگار بگذارد و اصلاح‌طلبان امروز تاکید دارد او باید تغییر کند اما برخی اخبار از حضور مجدد رحمانی فضلی در کابیته خبر می‌دهد. واقعا نباید درکابینه تغییرات ایجاد شود؟

در مورد رحمانی فضلی بسیاری از اصلاح طلبان اعتقاد به عدم حضور مجدد وی درکابینه دارند. از جمله دلایل آن‌ها عدم تغییر مدیران استانی به وسیله ایشان است. و دائما بر لزوم تغییر وی تاکید می‌کنند درحالی که اگر به‌ جای رحمانی فضلی؛ عبد‌ا… نوری یا موسوی لاری هم به مجلس معرفی شوند از منظر توسعه سیاسی جلو نخواهیم افتاد، زیرا جدا از وزیر کشور نمایندگان حوزه‌های مختلف انتخابیه، اگر بیشتر از وزیر کشور در تعیین مدیران استانی نقش نداشته باشند، کمتر از وزیر کشور هم درتعیین آن‌ها نقش ندارند. شاید درحال حاضر بیش از اندازه وزن برای کابینه قائل می‌شویم و تصور می‌کنیم که اگرجای آقای نعمت‌زاده وزیر ۳۰ یا ۴۰ ساله وزیر صنایع شوند، صنایع کشور به دوران اوج خود باز خواهند گشت. همه ما می‌دانیم که فشار بر روحانی برای تغییر در کابینه چندان تاثیری‌ بر امور جاری کشور نخواهد گذاشت. با تغییر صددرصدی کابینه هم توسعه سیاسی به وجود نمی‌آید.

خوب چه زمانی باید به زنان، جوانان درکابینه توجه کرد؟

مهندس بذرپاش جوان‌ترین مدیری بود که می‌توانستیم بر یک صنعت بزرگ داشته باشیم. در واقع وزیرفعلی صنایع چه‌گلی به سر صنایع کشور زد وضعیت خوب‌تر شد یا بد‌تر؟ مهندس نعمت‌زاده میلیاردر چه؟ او چه کرد؟ کارنامه هر دوی این افراد مشخص است. واقعیت این است که نظام اداری ایران یک نظام درهم تندیده است که هیچ مدیری نمی‌تواند تحولات عمیق در آن ایجاد کند.

احسان کرمانشاهی

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز