خبرگزاری کار ایران

رشد واقعی بورس یا سودا گری

asdasd
کد خبر : ۵۰۸۰۸۸

در آخرین روز معاملات بورس تهران در این هفته شاهد رشد یکدست قندی‌ها بودیم از طرفی در تعداد زیادی از گروه ها، قیمت سهام شرکت هایی که ارزش معامله بالایی داشتند با روند نزولی مواجه شد.

جهان اقتصاد نوشت: دیروز بازار سهام بازاری کم‌عمق بود که همزمان با بازگشت برخی نمادهای معاملاتی از مجامع به بازار و در عین حال تحرک بورس‌بازهای تکنیکالیست شاهد اقبال خریداران در گروه‌های کوچک و بازار دومی با پیشرو شدن گروه قندی‌ها بود. درواقع روز گذشته شاهد شیوه جدید سفته‌بازی در بازار سهام بودیم که متمرکز بر سهم‌های کوچک‌تر بازار است.

با وجود سیطره فضای رکودی در معاملات سهام، کسب سود‌های نامتعارف و عجیب در برخی نمادهای بورسی که عمدتا جزو نمادهای کوچک بازار هستند، بیش از قبل نمایان است. موضوعی که بر اثر یک جریان‌سازی از سوی سوداگران بورسی آغاز و در ادامه به لطف تریبون‌های مجازی به رشد قابل توجه قیمت سهم منتهی می‌شود.

کارشناسان اقتصادی معتقدند برای این که رشد بازار سرمایه را شدت ببخشند باید چند اقدام اساسی انجام دهند از جمله کاهش کارمزد معاملات، رفع موانع توقف طولانی مدت نماد‌های معاملاتی و رونق عرضه‌های اولیه. در حالی که هیچ یک از این اقدامات تا کنون صورت نگرفته است.

ازر طرف دیگر روز چهار شنبهه شاهد افت برخی کالاهای جهانی هستیم به عنوان نمونه  طی معاملات روز سه شنبه در بازار فلزات لندن، فروش نقدی مس با کاهش رو به رو شد و به ۵ هزار و ۸۴۷ دلار رسید.

طی گفتگو خبرنگار جهان اقتصاد با مدیران کارگزاری مشخص شد تحرک جدی در مسیر فعالیت شرکت‌های بورسی رخ نداده است و صنایع کماکان با معضلات دیرینه خود دست و پنجه نرم می‌کنند. از سوی دیگر کاهش قابل توجه نقدینگی در بورس که عمده دلیل آن به بالا بودن نرخ سود در بازار‌های کم ریسک باز می‌گردد، زمینه کسب سودهای یک شبه و سوداگرانه تحت تاثیر این عوامل را بیش از پیش کمرنگ کرد.

حال باید به روز های اینده بازار سرمایه بنگریم که حرکت شاخص و سهام داران به کدام سود است.

بدین ترتیب روز چهارشنبه شاخص کل بازده نقدی و قیمتی بورس اوراق بهادار تهران ۸۷ واحد رشد کرد و به رقم ۷۸ هزار و ۷۲۰ واحدی رسید. همچنین شاخص کل هم وزن با رشد ۳۰ واحدی خود تا رقم ۱۷ هزار و ۱۹۶ واحدی بالا آمد.

شاخص آزاد شناور نیز با ۳۲ واحد رشد به عدد ۸۵ هزار و ۷۹۹ واحدی رسید و شاخص بازار اول با ۲۹ واحد کاهش عدد ۵۴ هزار و ۲۲۳ واحدی را تجربه کرد. اما شاخص بازار دوم با ۵۸۰ واحد رشد به عدد ۱۷۶ هزار و ۶۶۲ واحدی رسید.

نماد شرکت ارتباطات سیار ایران با حدود ۷۰ واحد تاثیر مثبت بیشترین نقش را در نوسانات صعودی دماسنج بازار سرمایه داشت. همچنین نماد شرکت‌های آسان پرداخت پرشین، گروه مپنا و پالایش نفت تهران تاثیرات مثبتی روی دماسنج بازار داشتند.

پالایش نفت بندرعباس نیز در طرف مقابل ۲۲ واحد تاثیر منفی روی شاخص‌ها گذاشت. کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، سرمایه‌ گذاری قدیر و گروه پتروشیمی سرمایه ایرانیان نیز بر روند دماسنج بازار تاثیرات کاهنده داشتند.

در گروه استخراج کانه‌های فلزی نیز قیمت سهام اکثر شرکت‌ها روند رو به کاهش را طی کرد به عنوان مثال در معادن بافق که ارزش معاملات‌اش به بیش از ۹ میلیارد تومان می‌رسید و حجم معاملاتش رقم ۷۴۴ میلیون سهم را تجربه می‌کرد قیمت پایانی‌اش نزدیک به دو درصد افت کرد، اما در گروه فلزات اساسی روند تغییر قیمت‌ها مقداری متعادل تر بود و نیمی از نماد توانستند روند رو به افزایش را در قیمت پایانی تجربه کنند.

در گروه خودرو نیز سهام شرکت‌های ایران خودرو، پارس خودرو، زامیاد، سایپا دیزل، قطعات اتومبیل ایران، آهنگری تراکتورسازی ایران و تعداد دیگری از سهم‌ها روند رو به کاهش در قیمت پایانی را تجربه کردند و تعدادی از تک سهم‌ها نیز علی‌رغم رشد از افزایش قیمت چندانی برخوردار نبودند.

ارزش معاملات بورس تهران روز چهار شنبه به رقم ۲۱۸ میلیارد تومان رسید که این رقم ناشی از دست به دست شدن ۵۵۲ میلیون سهم و اوراق مالی قابل معامله طی ۴۲ هزار و ۲۶۶ نوبت داد و ستد بود.

آیفکس نیز ۲.۶ واحد رشد کرد و در آستانه کانال ۹۰۰ واحدی قرار گرفت. ارزش معاملات بورس تهران به عدد ۱۱۸ میلیارد تومان رسید که این رقم ناشی از دست به دست شدن ۲۲۶ میلیون سهم و اوراق مالی قابل معامله طی ۲۹ هزار و ۷۵۰ نوبت داد و ستد بود.

مرتضی ابراهیمی

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز