خبرگزاری کار ایران

پاسخ به ۶ پرسش و شایعه درباره واردات آب‌های معدنی ۲۰ هزارتومانی

asdasd
کد خبر : ۵۰۵۱۹۰

ورود آب‌های معدنی فرانسوی با قیمت ۲۰ هزار تومان به ایران دستاویز پرسش‌ها و شایعه‌های گوناگونی شده است.

دو روز پیش بود که خبر  فروش آب معدنی فرانسوی ۲۰ هزار تومانی به طور گسترده در فضای رسانه‎ای کشور پخش شد. منبع این خبر پیمان فروهر دبیر انجمن تولیدکنندگان آب معدنی و آشامیدنی بود و به طور طبیعی انتظار می‌رفت این مقام صنفی تولید نوشیدنی در کشور به فروش این آب معدنی‌ها واکنش منفی نشان دهد اما اینگونه نبود و  فروهر با اشاره به مواردی همچون قانونی بودن حضور این آب‌های معدنی در بازار ایران، قدرت تولیدکنندگان ایرانی را به رخ کشید و گفت: آب‌های معدنی تولید داخل کشور قدرت رقابت با آب‌های معدنی فرانسوی را دارند.

خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی نوش آنلاین برای اطلاع بیشتر از موضوع و همچنین روشن کردن نقاط کور واردت آب‌های معدنی فرانسوی، پرسش‌هایی را با پیمان فروهر دبیر انجمن تولیدکنندگان آب معدنی و آشامیدنی در میان گذاشت.

سهم بازار آب‌های معدنی وارداتی ۱ درصد کل بازار است

پرسش اول درباره سهم احتمالی بازار این محصول در ایران بود که فروهر گفت: شاید این آب‌های معدنی تنها قابلیت فروش به ۱ درصد بازار را داشته باشد. فروهر درباره توزیع جغرافیایی این محصول هم اشاره کرد که مقدار آب‌های معدنی‌ فرانسوی واردشده بسیار پایین است و شاید در مناطق شمالی تهران در کمتر از ۳۰ تا ۴۰ سوپرمارکت توزیع می‌شوند اما نباید فراموش کرد که قابلیت خرید محصولی با قیمت ۲۰ هزار تومانی و حجم یک لیتر و کمتر، برای بیش از ۹۹ درصد مردم وجود ندارد. البته هنوز فرهنگ استفاده از آب معدنی بسته‌ای هزار تومان در صنعت نوشیدنی کشور توسعه پیدا نکرده است لذا مردم ما چندان مصرف‌کننده دائمی‌این محصول به شمار نمی‌آیند و به همین علت تنها ۳ درصد جمعیت ایران آب بسته‌بندی مصرف می‌کنند.

نام برندهای آب معدنی فرانسوی و زمان ورود آنها به بازار

پرسش بعدی درباره نام برندها و زمان ورود آنها به کشور بود که دبیر انجمن تولیدکنندگان آب معدنی و آشامیدنی پاسخ داد: آب معدنی ۲۰ هزار تومانی فرانسوی با نام شرکت‌های Evian، Badua، Perirer در زمستان سال ۹۵ وارد ایران شدند. این برندها در حال حاضر در کشور توزیع می‌شوند.

آب‌های معدنی ۲۰ هزار تومانی مجوز گمرک دارند

شایعه شده است که این محصولات مجوز قانونی ندارند و مانند آب معدنی نروژی ۶۰ هزارتومانی به طور قاچاق وارد کشور شده‌اند. فروهر در پاسخ به این شایعه گفت: این برندهای آب معدنی از کانال‌ها و مبادی قانونی وارد کشور شده‌اند لذا مجوز گمرک دارند.

دفاع از واردات آب‌های معدنی ۲۰ هزار تومانی

پرسش بعدی که برای بسیاری از مردم و کارشناسان مطرح شده این است که چرا با وجود تولید بالا و فراتر از ظرفیت و نیاز کشور، به آب‌های معدنی فرانسوی اجازه ورود به کشور داده شده است. فروهر در پاسخ به خبرنگار نوش‌آنلاین، به دفاع از واردات آب‌های معدنی فرانسوی پرداخت و گفت: همانطور که می‌دانیم تولیدکننده برتر ماکارونی و پاستا در ایران هستند اما در سوپر مارکت‌ها انواع و اقسام پاستای ترک و ایتالیایی را هم می‌بینیم که خیلی از این محصولات از مجرای قانونی وارد شده است.

او ادامه داد: یکی از مبانی اقتصاد آزاد، همین باز بودن درهاست. باید این محصولات وارداتی در سوپرمارکت و رستوران قرار گیرد و با بسته‌بندی و کیفیت همتراز محصولات ایرانی مقایسه شود.در این شرایط باور دارم هر ایرانی ترجیح می‌دهد محصول داخلی مصرف کند.

 آب معدنی‌های ایرانی با رقیب فرانسوی هماوردند

شایعه شده است که کیفیت آب‌های معدنی وارده شده نسبت به نمونه‌های ایرانی بسیار بالاتر است. چه تفاوت‌هایی میان آب‌های معدنی ایرانی و فرانسوی وجود دارد؟ دبیر انجمن تولیدکنندگان آب معدنی و آشامیدنی در پاسخ به این شایعه و پرسش نوش‌آنلاین گفت: مشابه ماشین‌آلاتی که این محصول را تولید کرده در ایران هم وجود دارد و به لحاظ تکنولوژی هم تفاوت چندانی با هم ندارند. بخش اعظم استانداردهای تولیدی این محصول با استانداردهای این کشورهای واردکننده برابر است. مردم نیز مشاهده می‌کنند یک لیتر آب وارداتی را ۲۰ هزار تومان در بازار به فروش می‌رسد و آب معدنی یک لیتری تولید ایران با همان کیفیت نیز هزار تومان فروخته می‌شود. همانطور که می‌دانیم آنالیز آب در هر منطقه‌ متفاوت است ولی این تفاوت آنالیز، بر سلامت انسان تفاوت اثرگذاری ندارد. هر آب بسته‌بندی‌ ویژگی‌های خاص خودش را دارد؛ میزان کلسیم آن x مقدار است و میزان منیزیم آن y است. این آب هم ویژگی‌های خاص خودش را دارد که البته ویژگی‌های شاخص و منحصر به فردی هم نیست و مانند آب معدنی است که در داخل کشور تولید می‌شود.

فروهر ادامه داد: ۴ برند بزرگ آب معدنی جهان که یکی از آنها مالک «اوی یَن» هم هست محصولات خود را در ایران تولید می‌کنند. قیمت محصولشان هم هزار تومان است. عجیب اینجاست که اگر محصول همان کمپانی از آن سوی دنیا به ایران وارد شود، ۲۰ هزار تومان فروخته می‌شود!

واردات آب‌های معدنی فرانسوی خلاف اقتصاد مقاومتی نیست

برخی گروه‌ها و افراد بر این باورند که واردات آب‌های معدنی فرانسوی بر خلاف اصول اقتصاد مقاومتی است. دبیر انجمن تولیدکنندگان آب معدنی و آشامیدنی در واکنش به این باور گفت: یکی از ویژگی‌های اقتصاد آزاد، واردات و رقابت آزاد است. تنها مسئله این است که اگر یک واردات ضربه مهلک به تولید ملی وارد آورد، باید جلوی آن گرفته شود و همانطور که در اقتصاد مقاومتی آمده، این روش درستی نیست. همانطور که رهبر انقلاب نیز گفتند اگر محصول خارجی الگوی کیفیت و پیشرفت شد و اثر منفی نداشت، اشکالی ندارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز