خبرگزاری کار ایران

مقدری:

تغییرات ملموسی در مدیریت شهری ایجاد خواهد شد

asdasd
کد خبر : ۵۰۱۹۷۹

نوع نگاه و رای مردم به لیست امید در سراسر ایران و پیروزی قاطع اصلاح طلبان در انتخابات شورای شهر تهران پیام روشنی برای نمایندگان شورای پنجم با خود به همراه دارد. رایی توام با پیام تغییر، همراه با قدرت مردم که خواهان تحولات عمیق در مدیرت شهرها هستند تا مشکلات شهری کاهش یافته و اداره شهرها با شفافیت بیشتری صورت گیرد.

جهان اقتصاد نوشت: به بهانه بررسی پیام مردم در انتخابات اخیر، «جهان اقتصاد» با مهدی مقدری، منتخب مردم اصفهان در شورای شهر به گفت‌وگو پرداخته که در ادامه می‌خوانید.

اصلاح‌طلبان حدود دو دهه از مدیریت شهری دور بودند، اما مردم بعد از این مدت به آنها روی آوردند؛ علت رای قاطع مردم در شورای شهرهای بزرگ به اصلاح‌طلبان چیست؟

تقریباً یک دوره ده تا پانزده ساله از استقرار اصولگرایان در مدیریت کلان شهرهایی مانند اصفهان، تهران و مشهد می‌گذشت. در این مدت مردم دریافتند که کارآمدی این جریان در اداره شهر و شهرداری‌‌ها آنچنان که انتظار دارند مطلوب نیست. از این رو، در یک انتخاباتی که همراه با فضای انتخاب ریاست جمهوری پر شور و پرحرارت بود، مردم تصمیم گرفتند هم‌سو با دولت، جریانی را در اداره شهرها بر سر کار بیاورند که کارآمدتر باشد. شاید هم بخشی از مردم، قبل از این به خوبی به سازوکار اثرگذاری خود در مدیریت شهری به واسطه نقشی که شورای شهر دارد، پی‌نبرده بودند. در نتیجه، با فضای به وجود آمده به لیستی هم‌سو با دولت رای دادند.

علت دیگر پیروزی اصلاح‌طلبان در انتخابات شورای شهر، انسجام آنها در شهرستان‌های مختلف بود. این انسجام موجب شد نوعی هم‌افزایی به وجود آید و فضای انتخابات به گونه‌ای مدیریت گردد که لیست‌های انتخابات به خوبی معرفی شود و پیام‌های مشابهی توسط احزاب و شخصیت‌های اصلاح‌طلب‌‌ به جامعه هدف منتقل گردد. بنابراین، به واسطه نقش مردم و کارویژه احزابِ اصلاح‌طلب، نتایج مطلوبی به دست آمد.

واقعا انسجام اصلاح‌طلبان یکی از عوامل پیروزی آنها در انتخابات شوراها بود؟ یا اینکه مردم تنها به جریان هم‌سو با دولت رای دادند؟

مصادیق گوناگونی برای این ادعا وجود دارد. در تعداد معدودی از مراکز استان‌ها و شهر‌هایی که انسجام اصلاح‌طلبان به خوبی شکل نگرفت، آنها نتوانستند پیام و لیست خود را به جامعه منتقل کرده و رای مردم را به دست آورند. به همین علت در شهرهایی مانند کرمانشاه به دلیل عدم کارکرد موثر احزاب اصلاح‌طلب، یا لیست واحدی وجود نداشت و یا مردم لیست اصلی را تشخیص ندادند و به همین علت پیروزی محسوسی شکل نگرفت.

مردم در شرایط فعلی به تغییر رای دادند. در شرایط فعلی اگر منتخبان به تغییرات مدیریتی در شهرداری‌ها توجه نکنند این عدم توجه چه تاثیری در سرنوشت اصلاح طلبان دارد؟

من به عنوان منتخب اصفهان، زمانی که  فضای پیش روی مدیران شهری در چهار سال آینده را نگاه می‌کنم به دلیل حجم زیاد مطالبات و چالش‌های موجود درکلان شهرها به این نتیجه می‌رسم که اگر اصلاح‌طلبان بخواهند تغییرات کلانی در مدیرت کشور ایجاد شود، باز هم با مسائلی روبرو خواهند بود که به راحتی تغییرپذیر ‌نیست، مگر اینکه نگاه‌ها تغییر کند. به این معنا که صرف اینکه اصولگرا کنار رود و اصلاح‌طلب در  قدرت قرار بگیرد، نمی‌توان کارآمد بود. زیرا افرادی باید به عنوان مدیران شهری منصوب شوند که با مفهوم توسعه آشنا باشند و توسعه را در معیارهای بین‌المللی و جهانی بشناسند و افرادی را انتخاب کنند که چنین نگاهی داشته باشند. در زمانه‌ای که تحولات توسعه به سرعت اتفاق می‌افتد و این تحولات با علم و دانش همراه است، نباید نگاه‌های محافظه‌کار در مدیرت شهری در قدرت قرار بگیرند. حتی اگر اصلاح‌طلب  باشند. در نتیجه تغییر افراد چاره کار نیست و باید رویکرد اداره شهر بر اساس تغییرات مبتنی بر توسعه پایدار به وجود آید.

با این نگاه، تغییراتی در نوع مدیرت شهرها به گونه‌ای ایجاد خواهد شد که مردم چهار سال دیگر مجددا به اصلاح‌طلبان رای دهند؟

امروز به واسطه سرعت تبادل اطلاعات و فضای جهانی شدن، تجربیات و الگوها در بدنه نیروهای اصلاح‌طلب و اصولگرای دلسوز وجود دارد. هر چند تغییر پارادایم‌های مدیرت شهری زمان می‌برد، اما من اعتقاد دارم نسبت به آنچه در ۱۰ تا ۱۵ سال گذشته در شهرها در مسائل حمل‌ونقل، محیط زیست، عدم شفافیت و فساد به وجود آمده، با همدلی و تلاش دچار تغییرات مملوسی می‌شود. اما اینکه بخواهیم در فضای فعلی در مورد کیفیت انتخابات۱۴۰۰ پیش بینی کنیم مطلوب نیست و خیلی زودست، اما امیدوارم در چهار سال آینده رضایت مردم در کلان‌شهرها نسبت به چند دوره گذشته بیشتر خواهد شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز