خبرگزاری کار ایران

۱۳ نوشیدنی سنتی محبوب کشورهای عربی در ماه رمضان

asdasd
کد خبر : ۴۹۵۳۲۷

مردم کشورهای عربی در فصل گرما، فشار بیشتری را تحمل می‌کنند بنابراین نوشیدنی‌هایی مصرف می‌کنند که قادر باشد عطش آنها را بیشتر رفع کند، بنابراین این نوشیدنی‌ها در کشورهای عربی محبوب هستند.

سایت stepfeed در گزارشی به نوشیدنی‌های محبوب ساکنان کشورهای عرب پرداخته است.

در مطلب این سایت آمده است: چند سال است که رمضان در فصل گرم سپری می‌شود. در کشورهای مختلف مسلمان، به ویزه کشورهای عربی که دمای هوا در آن‌ها بسیار بالاتر است، برای مقابله‌ روزه‌داران با گرمای هوا تدابیر مختلفی اندیشیده می‌شود. یکی از متداول‌ترین راه‌کارها مصرف نوشیدنی‌هایی است که وظیفه‌ آب‌رسانی به بدن را به عهده دارند و در عین حال سرشار از مواد مغذی مورد نیاز بدن هستند. مردم کشورهای عربی که در فصل گرما، فشار بیشتری را تحمل می‌کنند، نوشیدنی‌هایی مصرف می‌کنند که قادر باشد عطش آنها را بیشتر رفع کند.

در اینجا به برخی از این نوشیدنی‌های سنتی محبوب کشورهای عربی اشاره می‌شود.

۱- خمار الدین: این نوشیدنی که در اصل از کشور سوریه آمده حالا در بسیاری از کشورهای عربی به ویژه مصر طرفداران خود را دارد. این نوشیدنی محبوب از زردآلوی خشک تهیه می‌شود به این صورت که ورقه‌‎های لواشک شیرین زردآلو را در آب در حال جوش حل می‌کنند و به آن شکر اضافه می‌کنند. این نوشیدنی را سرد و به همراه چند قطره گلاب سرو می‌کنند.

۲- نوشیدنی تمبر هندی که به صورت خنک مصرف می‌شود، در کشورهای عرب بسیار پرطرفدار است. این نوشیدنی مزه‌ شور دارد و با شکستن میوه تمبر هندی و خیساندن آن در آب و سپس صاف کردن آن به دست می‌آید. سپس با شکر شیرین می‌شود و پس از خنک شدن سرو می‌شود.

۳- سوبیا: این نوشیدنی خوشمزه‌ی حاوی شیر و نشاسته محبوبیت ویژه‌ای در مصر، منطقه‌ی حجاز و عربستان دارد. سوبیا را در مصر به رنگ سفید می‌بینیم و در عربستان به رنگ سرخ تیره. همه این نوشیدنی را دوست دارند به ویژه بچه‌ها. برای تهیه این نوشیدنی، آرد برنج را یک شب قبل در آب می‌خیسانند (که حالت نشاسته‌ای نوشیدنی را سبب می‌شود) سپس آن را با پودر نارگیل، شیر و شکر مخلوط می‌کنند و بعد از یک روز طولانی روزه‌داری می‌چسبد.

۴- جلاب نوشیدنی محبوب و مغذی اهل سوریه است و در طول ماه رمضان در سوریه مصرف بالایی دارد. این نوشیدنی از خرما، انگور و کمی‌گلاب به دست می‌آید و با قطعه‌های یخ خنک شده و سپس با چند دانه‌ کاج بر روی آن، سرو می‌شود.

۵- شیرین بیان در ماه‌های دیگر سال نیز سرو می‌شود اما مردم خاورمیانه و به ویژه مردم مصر در ماه رمضان از نوشیدن آن سیر نمی‌شوند. این نوشیدنی ظرف‌های مخصوص خود را برای نگهداری دارد که از مس یا شیشه ساخته می‌شوند و به خنک نگه داشتن آن کمک می‌کنند.

۶- خوشاف که مزه شیرینی دارد، در برخی مناطق ایران نیز تهیه می‌شود، در واقع نوعی سالاد میوه است که از میوه‌های خشک، برگه‌ زردآلو، آلو، انجیر، خرما و کشمش تهیه می‌رود. آن‌ها را با هم می‌جوشانند و ترکیب را با شکر و گلاب مخلوط می‌کنند و پس از خنک شدن، در افطار سرو می‌کنند.

۷- شیرخرما از قدیمی‌ترین نوشیدنی‌هاست که در رمضان مصرف بالایی دارد. خرما را از وسط به دو نیم می‌کنند و پس از بیرون آوردن هسته، آن را در شیر می‌خیسانند و در برخی جاها می‌جوشانند. سپس کمی‌شیرینی آن را با شکر بیشتر می‌کنند و خنک سرو می‌کنند.

۸- ختمی‌دم‌کرده یا چای گل ختمی در طول سال مصرف و محبوبیت خود را دارد اما مصرفش در ماه رمضان، به ویژه در سودان و مصر در حد چشمگیری افزایش پیدا می‌کند. این نوشیدنی شیرین را هم خنک سرو می‌کنند، هم داغ.

۹- اُبرِی و هیلومور دو مورد از محبوب‌ترین نوشیدنی‌های جنوب مصر و سودان، اُبرِی و هیلومور نام دارند.

اُبرِی سفید از ورقه‌های پخته‌شده‌ی آرد گندم و آرد ذرت و ادویه‌جات تهیه می‌شوند. این ورقه‌های خشک به قطعه‌های کوچک خرد می‌شوند و با آب لیموی شیرین شده با شکر یا تنها آب شیرین شده، مخلوط می‌شوند.

هیلومور نسخه قهوه‌ای رنگ اُبرِی است که در تهیه‌ آن، ورقه‌های آرد برشته می‌شوند و با برخی سبزی‌ها و ادویه‌ها ترکیب شده و در نهایت به همان ترتیب با آب یا آبلیمو مخلوط می‌شود.

۱۰- نوشیدنی دوم در برخی کشورهای عربی مصرف می‌شود که از خرما تهیه می‌شود. خرمای دوم را در سبزی‌فروشی‌ها عرضه می‌کنند و از خوراکی‌های مورد علاقه‌ بچه مدرسه‌ای‌هاست. این خرما که پوسته‌ای سخت آن را فرا گرفته، بافت نرم و شیرین و شفافی در خود پنهان کرده است.

نوشیدنی دوم به این شیوه تهیه می‌شود که این میوه خشک را آسیاب می‌کنند و آرد نرمی‌از آن به دست می‌آورند و در آب می‌جوشانند. پس از صاف کردن، آن را شیرین می‌کنند و خنک سرو می‌کنند.

۱۱- نومی‌باصرا (نوشیدنی لیمو خشک) که از لیموی خشک تهیه می‌شود، از بصره‌ عراق آمده و در ماه رمضان محبوبیت بالایی دارد. آن را با کمی‌گلاب طعم می‌دهند و کمی‌هل به آن اضافه می‌کنند.

نومی‌باصرا شور است و طعم لیمویی غالبی دارد اما در عین حال کمی‌نت‌های طعمی‌دودی و خاکی دارد. هم می‌توان آن را خنک سرو کرد و هم داغ.

۱۲- شربت زبیب یکی از نوشیدنی‌های سرحال‌آور و خنکی است که از عراق و دقیق‌تر بگوییم از شهر موصل آمده است. می‌گویند این نوشیدنی که از کشمش و نعناع تهیه می‌شود، اگر سر سفره‌ عراقی‌ها نباشد، آن سفره کامل نیست.

۱۳- نوشیدنی خرنوب (عصاره خرنوب) یکی از محبوب‌ترین نوشیدنی‌های سنتی در دنیای عرب است. در لیبی، سودان و مصر، این نوشیدنی از بهترین نوشیدنی‌هایی است که در روزهای داغ تابستان و البته در رمضان‌های تابستانی، حال مردم را جا می‌آورد. این نوشیدنی سرشار از فیبر، پروتئین و آنتی اکسیدان است.

 منبع: نوش آنلاین

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز