خبرگزاری کار ایران

پرفیوژن؛ ناشناخته اما زندگی بخش

asdasd
کد خبر : ۴۹۲۳۳۴

پرفیوژن و پرفیوژنیست واژه‌هایی ناآشنا هستند که شاید بسیاری از ما تا به حال آنها را نشنیده باشیم؛ اما پرفیوژنیست‌ها در موفقیت عمل جراحی بیمارانی که از مشکلات قلبی و عروقی و ریوی رنج می‌برند، نقش مهمی دارند.

دکتر آمنه قنبری در توضیح کلمه پرفیوژن- perfusion -می‌گوید: پرفیوژن به عبارت ساده، معنای برقراری جریان خون اکسیژنه و انتقال آن با شرایط مطلوب به بافت‌ها و ارگان‌های حیاتی بدن در هنگام اعمال جراحی قلب، ریه و عروق است.

نایب رئیس انجمن تکنولوژی گردش خون برون پیکری ایران در ادامه با اشاره به وظایف یک پرفیوژنیست می‌گوید: پرفیوژنیست فردی کاملاً آموزش دیده در تیم درمان است که به‌عنوان یک کاربر با ماشین قلب و ریه مصنوعی کار می کند.

 این ماشین وسیله‌ای کاملاً تخصصی برای برقراری گردش خون در خارج از بدن بیمار است که با حمایت از سیستم قلبی – عروقی و تنفسی بیمار، شرایط را برای اجرای اعمال جراحی پیشرفته روی قلب و داخل حفره قلب فراهم می‌کند.

 وظیفه اصلی یک پرفیوژنیست حفظ تعادل فیزیولوژیک و کنترل نیازهای متابولیک بیمار است.

در واقع مشکلات بیماران با سنین مختلف، از دوران نوزادی تا بزرگسالی که در حیطه‌های متفاوت بر عملکرد قلب و ریه اثر می‌گذارند، می‌توان به کمک دستگاه گردش خون برون پیکری و با حضور پرفیوژنیست اداره کرد.

وی در ادامه اظهار می‌کند: پرفیوژنیست‌ها افرادی هستند که برای کار در شرایط بسیار پراسترس و تصمیم‌گیری در موقعیت‌های خطیر و فشرده که در زمان بسیار کوتاه، شرایط برای تصمیم‌گیری پیچیده و گاه مداخلات پیشرفته و بحرانی ضرورت پیدا می‌کند، آموزش دیده‌اند.

آنها با سایر افراد تیم درمانی مانند جراح قلب، بیهوشی، پرستار آی‌ سی‌ یو، متخصصان مختلفی مانند متخصص قلب، مراقبت ویژه و... و همچنین تکنسین‌های اتاق عمل تعامل نزدیک دارند.

دکتر قنبری خاطرنشان می‌کند: حضور پرفیوژنیست در کنار کادر درمان بیمارانی با انواع اختلالات حاد تنفسی مانند آنفلوانزای کشنده پرندگان، عوارض ریوی ناشی از انفجار، غرق شدگی، خفه شدگی‌ها، مسمومیت‌های شیمیایی و دارویی، اجرای پروسیجرهای شیمی درمانی، حوادث جاده‌ای، ناهنجاری‌های مختلف در نوزادان و کودکان، سوختگی‌ها، شوک‌های مختلف ناشی از اختلال عملکرد قلب یا عفونت‌ها و... لازم خواهد بود.

عضو هیأت مدیره انجمن تکنولوژی گردش خون برون پیکری ایران در خاتمه می‌گوید: امروزه این رشته به یک رشته بسیار ارزشمند و وسیع با پیچیدگی‌های فراوان و دقت‌ها و ملاحظات ویژه در مقاطع بالای دانشگاهی تبدیل شده است.

منبع: روزنامه ایران

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز