خبرگزاری کار ایران

واشنگتن‌پست:

انصراف «قالیباف» مسیر پیروزی «روحانی» را هموار کرد

asdasd
کد خبر : ۴۹۰۲۰۵

شهردار محافظه‌کار تهران روز دوشنبه از انتخابات ریاست جمهوری کناره‌گیری کرد و حمایت خود از نامزد تندرویی که گفته می‌شود به‌عنوان اپوزیسیون برای کنار زدن حسن روحانی، رئیس‌جمهور مستقر میانه‌رو آمده را ابراز داشت.

تصمیم محمدباقر قالیباف مسیر روحانی برای پیروزی در انتخابات روز جمعه که بیشتر یک همه‌پرسی در مورد توافق هسته‌ای با قدرت‌های جهان محسوب می‌شود را هموار کرد.

آرای ابراهیم رئیسی تندرو با حمایت قالیباف افزایش خواهد یافت، اما این آرا برای شکست دادن روحانی کافی نیست. هر رئیس‌جمهور ایرانی از سال 1981 تاکنون برای دوره چهار سال دوم هم انتخاب شده است.

قالیباف روز گذشته ضمن اعلام کناره‌گیری از حامیان خود خواست تمام ظرفیت و حمایتشان را صرف پیروزی ابراهیم رئیسی کنند.

رئیسی در واکنش به این اقدام ضمن تشکر از حمایت قالیباف، آن را «حرکتی انقلابی» خواند. برخی این‌طور گمانه‌زنی می‌کنند که قالیباف در ازای حمایتش، معاون اولی دولت آتی رئیسی را خواهد گرفت.

تصمیم قالیباف تعداد نامزدهای حاضر در انتخابات را به پنج نفر تقلیل داد. این احتمال وجود دارد که برخی نامزدهای دیگر نیز در حمایت از یکدیگر کناره‌گیری کنند، به‌خصوص اسحاق جهانگیری، معاون اول روحانی.

این سومین انتخابات ریاست جمهوری است که قالیباف در آن شرکت می‌کند و شکست می‌خورد؛ یک‌بار در سال 2005 به محمود احمدی‌نژاد و یک‌بار به روحانی در سال 2013. وی در سال 2005 حدود چهار میلیون رأی و در سال 2013 حدود شش میلیون رأی آورد.

در حال حاضر مشخص نیست که وی چقدر حامی دارد. بسیاری از ساکنان پایتخت ایران پس از سقوط ساختمان پلاسکو در ماه ژانویه در درگذشت 26 نفر ازجمله 16 آتش‌نشان، از قالیباف و مسئولان شهرداری تهران خشمگین هستند.

با توجه به اینکه قالیباف از رقابت‌ها کناره‌گیری کرده و احمدی‌نژاد نیز رد صلاحیت شده، حال رئیسی تنها امید تندروها برای شکست روحانی است. حتی این‌طور استدلال می‌شود که نتیجه انتخابات ایران در همان دور نخست مشخص می‌شود.

انتخابات روز جمعه همه‌پرسی برای توافق هسته‌ای 2015 است که در دولت روحانی نهایی شد. بسیاری از ایرانی‌ها هنوز مزایای این توافق را لمس نکرده‌اند. رئیسی با مانور روی این مسئله، پیشنهاد پرداخت پول نقدی به خانواده‌های فقیر که در دوره احمدی‌نژاد رواج یافت را مطرح کرده است.

رئیسی که پیش‌ازاین در دستگاه قضایی ایران سمت داشت و حال که در انتخابات شرکت کرده، عملکرد وی در سال‌های گذشته مورد توجه مردم قرار گرفته است.

کلیف کوپچان، کارشناس مسائل ایران در موسسه اوراسیا در واشنگتن معتقد است که گذشته رئیسی میانه‌روها و اصولگراها را نگران کرده است. احتمالاً حمایت قالیباف از رئیسی باعث می‌شود کسانی که تا به امروز هیجانی برای شرکت در انتخابات نداشتند، به روحانی رأی دهند.

او می‌گوید: «هیچ‌چیز به‌اندازه یک نامزد تندروی محافظه‌کار مانند رئیسی، رأی‌دهندگان جوان و لیبرال را تحریم به رأی دادن نمی‌کند.»

منبع:‌رویداد۲۴

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز