خبرگزاری کار ایران

نعمتی:

با کناره‌گیری قالیباف، آرای او به سبد روحانی می‌رود

asdasd
کد خبر : ۴۸۷۴۴۴

رئیس ستاد انتخاباتی اصولگرایان معتدل حامی روحانی گفت: اصولگرایی فقط منحصر و جمع شده در جمنا نیست. البته تخریب‌ها علیه ستاد اصولگرایان معتدل حامی آقای روحانی زیاد است، ما این تخریب‌ها را به جان می‌خریم.

جمنا مجموعه‌ای که نه تنها حل کردن گفتمان اصولگرایی را در درون خود آرزو داشت بلکه می‌خواست نماد انقلابی‌گری شناخته شود اما هر روز که به انتخابات نزدیک‌تر می‌شویم، جمنا بیشتر واقعیت‌های عرصه سیاسی را درک می‌کند. مهمترین آموزه آن بود که با امر و نهی و نگاهی از بالا به پایین نمی‌توان یک گفتمان سیاسی را به نام خود سند زد و دیگران تابع ساخت.

در واکنش به این تلاش انحصارگرایانه جمنا، بهروز نعمتی رئیس ستاد انتخاباتی اصولگرایان حامی روحانی می‌گوید: اصولگرایی فقط منحصر و جمع شده در جمنا نیست. البته تخریب‌ها علیه ستاد اصولگرایان معتدل حامی آقای روحانی زیاد است، ما این تخریب‌ها را به جان می‌خریم چون هدف ما این است که آقای روحانی بتواند رأی حداکثری بیاورد.

خطر شعارهای پوپولیستی و بازگشت احمدی نژادیسم و مرز بین نامزدهای منتقد دولت با اعتدال از دیگر موضوعاتی بود در این مصاحبه بهروز نعمتی به آنها پرداخت.

مشروح این گفتگو را در ادامه بخوانید.

***

فضای مناظرات نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری را شما چه طور ارزیابی می کنید؟

من همیشه حامی نقد هستم و معتقدم نقد باعث رشد و توسعه کشور می شود. البته بین نقد و تخریب مرز روشن وجود دارد. الان اتفاقاتی که در مناظره ها می افتد بیشتر تخریب است نه نقادی. معتقدم اینکه برخی با بگم بگم ها پرده دری و هتک حرمت کنند و آبروی مومنی را ببرند برخلاف ادعای شان نقد انجام نمی دهند بلکه تخریب می کنند. نامزدهای حاضر در صحنه انتخابات آمدند تا براساس رأی مردم جایگاه ریاست جمهوری را بر عهده بگیرد. رئیس جمهور حافظ آبرو، ناموس و منافع ملی است. رئیس جمهور نمی تواند پرده دری کند با بگم بگم آبروی برادر مومن خود را ببرد ضمن آنکه این کار خلاف اخلاق و احکام دین و شریعت اسلام است.

عده ای خواستند که دایره اصولگرایی را در چارچوب جمنا محدود کنند و بر همین اساس از آقای روحانی برای حضور در بین نامزدهای آن مجموعه دعوت نکردند، آیا می توان گفت امروز آقای روحانی صرفا نامزد اصلاح طلبان است؟

آقای روحانی در دوران ریاست جمهوری خود فراجناحی عمل کرده است، او یک اصولگرای عقلایی است و بعد که رئیس جمهور شد نیز در دولت خود از نیروهای اصولگرا و اصلاح طلب استفاده کرد. بالاخره او بحث اعتدال را دارد. من فکر می کنم او کاندیدای بخش عظیمی از افراد جامعه اعم از اصولگرا، اصلاح طلب، مستقل و اعتدالگرا است. خوشبختانه آقای روحانی در این فضا دارد کار خود را پیش می برد. موضوعی که حائز اهمیت است برخی فکر می کردند فقط جمنا مجموعه اصولگرایی است اما امروز در ستاد مرکزی اصولگرایان معتدل حامی آقای روحانی شخصیت های زیادی از سیاسیون و نمایندگان ادوار با سبقه اصولگرایی حضور دارند و روی این عقیده برای حمایت از آقای روحانی محکم ایستادند.

بنابراین اصولگرایی فقط منحصر و جمع شده در جمنا نیست. البته تخریب ها علیه ستاد اصولگرایان معتدل حامی آقای روحانی زیاد است، ما این تخریب ها را به جان می خریم چون هدف ما این است که آقای روحانی بتواند رأی حداکثری بیاورد. در مجموع معتقدم پیروز انتخابات آقای روحانی است.

در آخرین روزهای دولت اصلاحات، صاحب نظران این گفتمان سیاسی اعلام کردند که اصلاحات بی سر بود، حالا منتقدان دولت یازدهم چنین شبیه سازی را برای جریان اعتدال انجام می دهند، پاسخ شما چیست؟

جریان ما پرقوت است در مجلس نهم وقتی که فراکسیون رهروان ولایت را تشکیل دادیم خیلی ها ناراحت شدند اما این مسیر در انتخابات ریاست جمهوری سال 92 و انتخابات مجلس شورای اسلامی سال 94 ادامه پیدا کرد، این مسیر روشن و شفاف است و الان هم روند صعودی دارد. خوشبختانه آنها که دل در گرو نظام دارند و اصولگرایانی که استوانه های کشور هستند به عنوان سر این مجموعه دارند زحماتی را می کشند. کسانی که مخالف روحیه اعتدال و میانه روی هستند این بحث ها را مطرح می کنند تا با تخریب حامیان اعتدال خود را بزرگ کنند. ما به آنها می گوییم ما هستیم شما هم باشید. حضور و نقش اصولگرایان معتدل در عرصه سیاسی کشور واقعیتی انکارناپذیر است.

اصولگرایان معتدل چرا در انتخابات ریاست جمهوری تصمیم گرفتند از آقای روحانی حمایت کنند و به طرف پشتیبانی از آقای قالیباف یا آقای رئیسی نرفتند؟

راحت بگویم صحنه امروز انتخابات ریاست جمهوری همان صحنه های گذشته است.  یعنی طیف معتدل مقابل طیف تمامیت خواه و اقتدارگرا قرار دارد. این طیف اقتدارگرا فکر می کند مالک مملکت، نظام و انقلاب است. طیف اعتدال همواه با اقتدارگرایی و بگم بگم ها مخالف بوده است. الان دوباره شاهد همان بگم بگم ها در مناظره ها هستیم. درست است که مصادیق عوض شدند اما صحنه همان صحنه است. مخالف فحش، تهمت، بی حرمتی، پرده دری و تخریب هستیم. ما مخالفیم قبل از آنکه کسی محاکمه و حکم قضایی برایش صادر شود به او تهمت بزنند.

یعنی شما معتقدید آقای قالیباف و آقای رئیسی دارند احمدی نژادیسم را نمایندگی می کنند؟

هیچ فرق نمی کند. مَثَلی است که می گوید اگر خواستی با کسی رفاقت کنی ببین رفقای او چه کسانی هستند. به نظرم باید دید چه کسانی امروز اطراف آقایان قالیباف و رئیسی حضور دارند. هیچ تغییری ایجاد نشده است.

یعنی شما می گویید تیم کاری دولت آقای احمدی نژاد در کنار آقایان قالیباف و رئیسی هستند؟

همان تیم و ترکیب هستند. البته آقای احمدی نژاد گفت آنها از من اجازه نگرفتند.

آقای لاریجانی نیز به وعده های برخی نامزدها درباره پرداخت یارانه واکنش نشان داد. برخی این حرف آقای لاریجانی را کمک به آقای روحانی توصیف کردند اما عده ای نیز معتقدند او از جایگاه مجلس در تصمیم گیری های کلان کشور دفاع کرد، نظر شما چیست؟

ما ورود آقای لاریجانی به صحنه انتخابات را نه مصلحت او می دانیم و نه به مصلحت کشور. آقای لاریجانی به عنوان رئیس مجلس مکلف است و باید از حقانیت و حقوق کشور دفاع کند. برخی کاندیداها درباره سه برابر کردن یارانه ها و پرداخت 250 هزار تومان به بیکاران صحبت می کنند حال آنکه یک ماه است که از زمان تصویب قانون برنامه ششم در مجلس می گذرد چه طور می توانیم به مردم دروغ بگوییم. ما هیچ کاری را نمی توانیم خلاف برنامه ششم توسعه و سند چشم انداز بیست ساله انجام دهیم. ضمن آنکه بودجه سال 96 نیز به تصویب رسید و مراحل قانونی اجرای آن را طی کرد پس شعارهای پوپولیستی فقط برای کاسبی رأی سرداده می شود. در واقع کاسبی رأی برخی نامزدها را به سمت شعارهای پوپولیستی کشانده است.

اگر به فرض آقای قالیباف یا آقای رئیسی پیروز انتخابات شود ...

نمی شوند.

به فرض که پیروز شوند آیا می توانند مجلس را برای تصویب قانون سه برابر کردن یارانه ها تحت فشار بگذارند؟

خیر، مجلس قوه عاقله دارد مجلس خودش تصمیم می گیرد، کسی نمی تواند به نمایندگان مردم زور بگوید.

اما احمدی نژاد توانست مجلس هشتم را در تصویب قانون هدفمندی یارانه ها تحت فشار بگذارد؟

مجلس هشتم گذشت اما مجلس نهم و دهمی که ما در آن حضور داشتیم و داریم این طور نیست. یعنی تحت فشار قرار گرفتن مجلس جزء محالات است.

اگر بخواهید تعریف روشنی ارائه دهید نسبت آقای قالیباف و آقای رئیسی را با اعتدال چگونه توصیف می کنید؟ کدامیک دورتر و کدامیک نزدیک تر است؟

دو راه وجود دارد یکی اعتدال، خردگرایی و عملگرایی و دیگری اقتدارگرایی و تندروی است. این آقایان هر دو یکی هستند و هر دو در مسیر اقتدارگرایی و تندروی قرار دارند.

برخی معتقدند با وعده پرداخت یارانه سه برابر و 250 هزار تومان ماهانه به بیکاران فضای انتخابات به سمت پوپولیستی شدن و احمدی نژادیسم در حال بازگشت است، نظر شما چیست؟

شاید مقداری اثر داشته باشد اما بعید می دانم اثرش تعیین کننده ای روی نتیجه انتخابات داشته باشد.

شما گفتید آقایان قالیباف و رئیسی پیروز انتخابات ریاست جمهوری نمی شوند، این پیروزی برای آقای روحانی در مرحله اول انتخابات به دست می آید یا در مرحله دوم؟

در همان مرحله اول نتیجه مشخص می شود.

اگر آقای قالیباف به نفع آقای رئیسی کنار برود آرای او به سمت آقای رئیسی خواهد رفت یا به سمت آقای روحانی می آید؟

اگر هر دو آقایان قالیباف و رئیسی با هم در صحنه انتخابات باشند در مجموع حدود 35 درصد آرا را کسب می کنند اما اگر آقای قالیباف کنار برود آرای جناح منتقد دولت حتی از 35 درصد هم کاهش پیدا کند چون قسمتی از آرای آقای قالیباف به سمت آقای روحانی می آید برای همین است که برخی تأکید دارند هم آقای رئیسی و هم آقای قالیباف در صحنه انتخابات بمانند.

منبع: خبرآنلاین

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز