خبرگزاری کار ایران

سرنخ‌های دندانی درباره سلامت کلی بدن

asdasd
کد خبر : ۴۸۷۰۶۵

دندان‌های شما می‌توانند سرنخی خوبی برای شناسایی هرگونه پریشانی که احساس می‌کنید، ارائه دهند. استرس، اضطراب، یا اختلال خواب می‌توانند موجب سایش دندان‌ها شوند.

اضطراب و خواب ضعیف

استرس، اضطراب، یا اختلال خواب می‌توانند موجب سایش دندان‌ها شوند. دندان قروچه، اصطلاح پزشکی برای سایش دندان‌ها، در میان افراد مبتلا به آپنه انسدادی خواب شایع است.

سایش دندان‌ها روی یکدیگر موجب صاف شدن سطح و فرسایش آنها می‌شود. دندان‌های سالم به ارتفاعی مشخص می‌رسند و دارای تاج ناهموار هستند. سایش دندان روی یکدیگر موجب می‌شود تا ارتفاع آنها کاهش یابد.

بهترین کاری که می‌توانید برای مقابله با این شرایط انجام دهید مشورت با دندانپزشک برای استفاده از محافظ دندان است. سپس، بیمار باید یک برنامه ورزشی یا مشاوره برای درمان استرس داشته باشد.

اختلالات خورد و خوراک

برخی انواع اختلالات خورد و خوراک مانند بی‌اشتهایی یا پرخوری عصبی می‌توانند برای یک دندانپزشک آشکار باشند. پژوهش‌ها نشان داده‌اند که پس زدن اسید معده به دهان که با این بیماری‌ها مرتبط است می‌تواند سایش مینا و عاج دندان، لایه نرم‌تر زیر مینای دندان، را موجب شود. فرسایش به طور معمول در بخش پشت دندان دیده می‌شود.

اما در شرایطی که فرسایش مینای دندان می‌تواند دندانپزشک را بی‌درنگ متوجه اختلالات خورد و خوراک کند، اما همواره این اختلالات مقصر اصلی نیستند. فرسایش مینای دندان می‌تواند ژنتیکی یا مادرزادی باشد. حتی رفلاکس اسیده معده می‌تواند دلیل فرسایش مینای دندان باشد.

رژیم غذایی ضعیف

قهوه، چای، سس‌هایی مانند مارینارا، نوشیدنی‌های انرژی‌زا، نوشابه‌های گازدار، شکلات، آبنبات و توت‌های سیاه نشانه‌های خود را روی دندان‌ها باقی می‌گذارند. این قبیل خوراکی‌ها موجب لکه‌دار شدن دندان‌ها می‌شوند.

برای کاهش اثر نوشیدنی‌هایی مانند قهوه یا نوشابه‌های گازدار می‌توانید از نی استفاده کنید تا از مواجهه آنها با دندان‌ها کاسته شود. شستشوی دهان و مسواک زدن منظم پس از غذا خوردن نیز کمک چشمگیری می‌کنند.

همه ما می‌دانیم که قند می‌تواند موجب پوسیدگی دندان‌ها شود، اما اگر پس از مصرف خوراکی‌هایی مانند شکلات و آبنبات دندان‌های خود را مسواک بزنید و از نخ دندان استفاده کنید خطر ابتلا به مشکلات دهان و دندان به طور قابل توجهی کاهش می‌یابد.

اعتیاد به الکل

الکل می‌تواند سلامت دهان و دندان را در معرض خطر قرار دهد و دندانپزشک با استشمام بوی الکل به راحتی می‌تواند متوجه آن شود.

مطالعه‌ای که در سال 2015 در نشریه Periodontology منتشر شد، ارتباط بین ابتلا به بیماری لثه یا پریودنتیت را با تکرر مصرف الکل نشان داد. همچنین، پژوهشگران برزیلی دریافتند افرادی که به مصرف الکل اعتیاد دارند به طور کلی از بهداشت دهان و دندان ضعیفی برخوردار هستند. افزون بر این، شرکت کنندگانی که به بیماری لثه مبتلا نبودند در مقایسه با افرادی که الکل مصرف نمی‌کردند نیز از سطوح پلاک بالاتر برخوردار بودند. تاثیر الکل بر تولید بزاق و کند کردن آهنگ ترشح آن و خشک شدن دهان می‌تواند یکی از دلایل این مساله باشد.

بیماری قلبی یا دیابت

در میان افرادی که آگاه نیستند به بیماری دیابت مبتلا هستند یا خیر، وضعیت ضعیف لثه‌ها می‌تواند به عنوان نشانه‌ای مرتبط با این بیماری مدنظر قرار بگیرد. این وضعیتی حساس و بحرانی است و یک دندانپزشک می‌تواند به تشخیص دیابت کمک کند.

رابطه بین پریودنتیت و دیابت به طور کامل درک نشده است، با این وجود، پژوهشگران می‌دانند که این یک خیابان دو طرفه است. بنابر نتایج مطالعه‌ای که در نشریه Diabetologia منتشر شد، مشخص شد که دیابت خطر بیماری لثه را افزایش می‌دهد، و التهاب لثه نیز تاثیر منفی بر توانایی بدن در تنظیم قند خون دارد. بنابر گزارش آکادمی پریودنتولوژی آمریکا، التهاب لثه می‌تواند عامل ارتباط بین بیماری لثه، دیابت و پریودنتیت، باشد.

افزون بر این، افراد مبتلا به دیابت سه برابر احتمال بیشتری دارد شدیدترین نوع بیماری لثه را تجربه کنند. در نتیجه، اگر به دیابت یا بیماری قلبی عروقی مبتلا هستید، توجه ویژه‌ای به سلامت و بهداشت دهان و دندان خود داشته باشید. این امکان وجود دارد که باکتری‌ها به لثه‌های ملتهب نفوذ کرده و موجب تشدید این بیماری‌ها شوند.

همانند دیگر نقاط بدن به نشانه‌هایی مانند درد، تورم، خونریزی لثه‌ها، دندان‌های شکسته یا شل شده، فرسایش مینای دندان توجه داشته باشید. اگرچه پزشک می‌تواند نشانه‌ها را مشاهده کرده و بیماری را تشخیص دهد اما بیمار خود نخستین خط دفاعی در برابر بیماری محسوب می‌شود.

 منبع: عصرایران

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز