خبرگزاری کار ایران

لاهوتی، عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس:

فریب مردم با وعده افزایش یارانه ممنوع!

asdasd
کد خبر : ۴۸۶۵۶۰

مهرداد لاهوتی، یک عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه در مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: نهادی که باید برای افزایش نقدی یارانه تصمیم‌گیری کند مجلس استوکسانی که در این رابطه نظر می‌دهند موضوع موردعلاقه خود را طرح می‌کنند. در حال حاضر امکان افزایش یارانه جز برای دهک‌های پائین جامعه وجود ندارد و بقیه مسائلی که مطرح می‌شود اضافی است.

در اولین مرحله واریز یارانه نقدی به‌حساب خانوارها، با پرداخت ۴۰ هزار و پانصد تومان به ازای هر نفر در ماه، درمجموع ۴ هزار و هشت‌صد میلیارد تومان به حساب‌ها واریز شد. میزان درآمد حاصل از هدفمندی یارانه‌ها از ۲۸ آذر ۱۳۸۹ تا ۳۱ خرداد ۱۳۹۱، ۳۰ هزار میلیارد تومان و میزان مصارف ۶۲ هزار میلیارد تومان بوده که این ارقام نشان‌دهنده کسری ۳۲ هزار میلیارد تومانی بود که بخش زیادی از پرداخت‌های نقدی را از شرکت‌های آب و فاضلاب و گاز تأمین شد و بانک مرکزی ۵ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان اسکناس برای پرداخت یارانه نقدی تولید کرد.

اما شرایط به این شکل پیش نرفت و دولت برای جبران این کسری دست‌به‌کارهای دیگری زد. هم‌زمان با افزایش نرخ دلار در مهرماه سال 91 گرچه دولت احمدی‌نژاد آن را شایعه خواند، مطرح شد که این امر به دلیل جبران کاستی‌های دولت برای پرداخت یارانه نقدی به مردم است واحمد توکلی، نماینده مجلس در واکنش به آن در گزارشی آورده بود که دولت به دنبال گران کردن ارز برای پرداخت پول نقد به مردم است.

وی بعدها در همین رابطه مطرح کرد که «لااقل یکی از دلایل تعلل یا تعمد دولت در بالا رفتن یا بالا بردن نرخ ارز، تأمین منبع برای افزایش یارانه نقدی به خانوارها بود.»

علاوه بر این شبکه تحلیلگران تکنولوژی ایران در نامه‌ای سرگشاده به رئیس‌جمهور اعلام کردند که «افزایش شدید قیمت ارز به‌ویژه در روزهای اخیر بیشتر گمانه تأمین منابع لازم جهت دو برابر کردن پرداخت یارانه‌های نقدی را تقویت می‌کند تا جبران کسری بودجه.» این افزایش قیمت ارز و طلا بر دیگر کالاها هم بی‌تأثیر نبود و قیمت‌ها روند صعودی روزانه به خود گرفت.

با اتمام دولت احمدی‌نژاد و شروع دولت روحانی تصمیم بر آن شد تا به‌جای افزایش میزان یارانه نقدی، گروهی که به دهک‌های بالا جامعه تعلق داشتند از آن محروم شوند و یارانه آن‌ها به افرادی داده شود که در دهک‌های پائین بودند در خصوص برخی افراد این کار عملی شد، اما با شروع تبلیغات کاندیداهای ریاست جمهوری برای انتخابات 29 اردیبهشت‌ماه برخی از نامزدها بدون بیان منبع اجرا آن و هیچ اشاره‌ای به این نکته که مجوز افزایش یا کاهش یارانه را اساساً قوه مقننه باید اخذ کند و رئیس‌جمهور در این رابطه تنها مجری است، وعده افزایش حجم یارانه نقدی را مطرح می‌کنند.

مهرداد لاهوتی، عضوکمیسیون برنامه‌وبودجه در مجلس شورای اسلامی در گفت‎وگو با رویداد۲۴ درباره وعده افزایش یازانه نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری به ویژه محمد باقر قالیباف و ابراهیم رئیسی گفت: یارانه‌های نقدی از ابتدا چنین بود که تنها دهک‌های پائین جامعه را پوشش دهد زیرا تا آن زمان یارانه را تنها پولدارها به دلیل مصرف گاز یا بنزین بیشتر از آن خود می کردند و فقرا از آن محروم بودند بنابراین تصمیم بر آن شد تا با پرداخت یارانه نقدی این ظلم از بین برود، اما الآن شرایط تغییر کرده و با همگانی شدن یارانه نقدی باید دهک‌های بالاتر را متقاعد کرد که از دریافت آن انصراف دهند.

وی در ادامه افزود: در همین رابطه مطرح‌شده بود که برفرض کسانی که بالای 35 میلیون تومان در سال درآمد دارند مستحق دریافت یارانه 45 هزارتومانی به‌صورت ماهیانه نیستند، اما در ایام انتخابات مشخص نیست بر چه اساسی برخی از کاندیداها از افزایش نقدی یارانه‌ها صحبت به میان می‌آورند.

لاهوتی درباره موضوع افزایش یارانه‌ها توسط دولت روحانی تصریح کرد: مسئله افزایش یارانه مطرح نیست بلکه دولت مستمری افرادی که تحت پوشش نهادهایی مانند کمیته امداد و یا سازمان بهزیستی قرار داشتند را افزایش داده است و برفرض اگر 50 هزار تومان مستمری دریافت می‌کردند به دو برابر تبدیل‌شده بود.

این عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه در مجلس شورای اسلامی در رابطه با نهاد تصمیم گیر برای افزایش یارانه نقدی یادآور شد: نهادی که باید برای افزایش نقدی یارانه تصمیم‌گیری کند مجلس است و کسانی که در این رابطه نظر می‌دهند موضوع موردعلاقه خود را طرح می‌کنند. در حال حاضر امکان افزایش یارانه جز برای دهک‌های پائین جامعه وجود ندارد و بقیه مسائلی که مطرح می‌شود اضافی است.

وی در ادامه در خصوص طرح چنین وعده‌هایی بیان کرد: آقایان باید بدانند که شخصیت مردم فراتر از قضایایی مانند ارائه وعده‌ و وعیدهای پرداخت پول نقد در جامعه است و مردم هم باید بدانند به‌هیچ‌وجه امکان افزایش یارانه وجود ندارد مگر اینکه یارانه تمام دهک‌های بالای جامعه حذف شود که این تصمیم را هم مجلس اخذ می‌کند.

 منبع: رویداد24

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز