خبرگزاری کار ایران

رمضان‌زاده: قالیباف یا مشاور ندارد یا به او اطلاعات غلط می‌دهند

asdasd
کد خبر : ۴۸۴۱۰۱

سخنگوی دولت اصلاحات مکانیسم فعلی مناظره‌ها را در مشخص‌ترشدن برنامه‌های نامزدها ناکارآمد دانست. رمضان‌زاده، استاد بازنشسته‌ علوم سیاسی دانشگاه تهران، تخریب‌های قالیباف را نه برنامه اتاق فکر او که ناشی از ناراحتی او از مناظره سال ٩٢ می‌داند.

در ادامه مشروح این گفت‌وگو را می‌خوانید.

‌تحلیل کلی شما از مناظره اول چیست؟

به نظر من، شیوه‌ مناظره، شیوه‌ درستی نبود. هرکسی هر حرفی دلش خواست زد. برخی نامزدها خارج از موضوع صحبت کردند، جواب یکدیگر را هم ندادند و درنهایت هم کار به مقابله کشید. به اعتقاد من، کمیته تبلیغات انتخابات باید تجدیدنظر کند و مناظره‌ها را به صورت رودررو، دونفره و در موضوع خاص برگزار کند که امکان قضاوت شخصی مردم محقق شود. این شیوه برگزاری مناظره، نوعی مکانیسم تصنعی مناظره بود و جواب هم نداد.

‌مکانیسم فعلی به نفع چه کسی خواهد بود؟

به‌ نفع هیچ‌کس! تنها به‌ نفع کسی که بخواهد جنجال برپا کند و خارج از ضوابط عمل کند.

با توجه به ادبیاتی که آقای قالیباف در پیش‌گرفته است، به نظر شما او چه بخشی از جامعه را به‌عنوان بدنه رأی خود شناسایی کرده و آیا او در جلب نظر آنها موفق می‌شود؟

واقعا نمی‌دانم هدف قالیباف کدام بخش از جامعه است؛ اما طبیعتا بخش کوچکی از جامعه هنوز تحلیل درستی از مسائل ندارند و ممکن است طرح برخی از شعارها، آنها را فریب دهد. آقای قالیباف بنای خود را بر تحریک احساسات عمومی و تخریب همه‌ دستاوردهای دولت روحانی قرار داده است. دلیل اتخاذ این روش از سوی قالیباف، ناراحتی او از مناظرات سال ٩٢ است؛ آن مناظره‌ها هنوز در ذهن قالیباف مانده و متأسفم که آقای قالیباف هنوز نمی‌تواند (این موضوع) را فراموش کند.

‌خط ‌مشی فعلی قالیباف را برخاسته از شخصیت او می‌دانید یا حاصل اتاق فکر او؟

من اتاق فکری برای آقای قالیباف نمی‌شناسم. او اهل مشورت نیست؛ تصمیم می‌گیرد و به بقیه می‌گوید اجرا کنند.

‌پس موافق این تحلیل نیستید که آقای قالیباف یا تیم او با تحلیل انتخابات گذشته و نیز نگاهی به انتخابات اخیر آمریکا، خط‌مشی فعلی خود را انتخاب کرده باشد؟

این احتمالی را که شما می‌دهید، من هم تأیید می‌کنم که دیگرانی به‌ قصد نفوذ در سطح بالای کشور، تحلیل‌هایی را مطرح کرده باشند.

ترامپ تحت‌تأثیر روس‌ها این کار را کرد و اگر کسی به دنبال همین کار باشد؛ یعنی تحت‌تأثیر روس‌هاست. این روشی است که روس‌ها برای نفوذ شروع کردند و در آمریکا و فرانسه هم به کار بردند. البته من با شناختی که از آقای قالیباف دارم، می‌دانم ایشان با مشورت کار نمی‌کند؛ در نهایت می‌شنود؛ ولی خودش تصمیم می‌گیرد.

‌بعضی‌ها تفاوت‌های قالیباف در سه انتخابات ٨٤، ٩٢ و ٩٦ را ناشی از اشتباهات محاسباتی مشاوران او می‌دانند.

هرکسی به‌عنوان مشاور آقای قالیباف کار می‌کند، ایشان را بعد از مدتی ترک می‌کند؛ بنابراین بخشی از این بی‌ثباتی، ناشی از نبود مشاوران ثابت است؛ برای اینکه مشاوران می‌دانند هر مشاوره‌ای می‌دهند تأثیر ندارد و تصمیمات او شخصی است. اگر ایشان مشاور سیاسی یا اقتصادی داشت، نمی‌گفت از ١٠‌میلیون تن پتروشیمی، ٦٠٠‌ هزار شغل ایجاد می‌کنم. اگر ایشان مشاور اقتصادی و سیاسی یا حتی اجتماعی داشت، می‌دانست سالی یک‌میلیون‌و ٢٥٠‌هزار شغل ایجادکردن، غیرممکن است. پس معلوم است هیچ مشاوری وجود ندارد یا اینکه مشاورانی که وجود دارند، به آقای قالیباف اطلاعات غلط می‌دهند که من احتمال مطلب دوم را کمتر می‌دانم.

‌یکی از نقدهای درونی اصلاح‌طلبان این است که با وجود داشتن کارنامه اقتصادی که می‌توان از آن در حوزه اقتصاد و معیشت دفاع‌ کرد، نتوانسته‌اند به‌اندازه کافی این حوزه را در تبلیغات و گفتمان خود پررنگ کنند. به نظر می‌آید در انتخابات پیش‌رو نیز تمرکز آقای قالیباف و رئیسی بیشتر بر اقشار کم‌درآمد و حاشیه‌نشین است. به نظر شما آیا اصلاح‌طلبان و دولت در این انتخابات به این نکته توجه ویژه‌ای خواهند کرد؟

اینکه دراین‌باره، عملی فکری شده یا به شیوه تبلیغاتی عمل شده، باید بگویم من تیم تبلیغاتی آقای روحانی را ضعیف می‌دانم؛ بسیار هم ضعیف می‌دانم. آنها نتوانسته‌اند دستاوردها را مشخص کنند؛ اما اگر انتظار این است که آقای روحانی هم شعار دهد که من مسکن مهر جدید ایجاد می‌کنم، یک‌میلیون شغل در سال ایجاد می‌کنم، من با این شعاردادن‌ها مخالفم. برای اینکه تمام پیشنهاد‌هایی که دوستان (نامزدها) ارائه می‌دهند هزینه‌بر است؛ یعنی یا منبع آن وجود ندارد یا اگر وجود داشته باشد، به‌شدت تورم‌زاست. ما به‌تازگی توانستیم تورم را کنترل کنیم؛ اگر بخواهیم دوباره در دام افزایش نقدینگی بیفتیم، مصیبتی است که برای محرومان به وجود خواهد آمد. اولین قشری که از تورم ضرر می‌کند، طبقه ضعیف جامعه است؛ بنابراین دوستان متوجه نیستند که نتیجه تصمیمات آنها، کاملا ضد طبقات ضعیف جامعه است. آقای روحانی و آقای جهانگیری نباید در دام پوپولیست بیفتند.

‌آقای روحانی و جهانگیری موفق می‌شوند این مسائل را برای مردم تبیین کنند؟

به نظر من مردم درک درستی از مسائل دارند. نتایج سیاست‌گذاری‌های دولت احمدی‌نژاد را دیده‌اند و تکرار آنها را نمی‌پسندند.

منبع: روزنامه شرق

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز