خبرگزاری کار ایران

محمدرضا خاتمی: از «کاندیدای پوششی» اطلاعی ندارم

asdasd
کد خبر : ۴۷۸۳۱۶

نائب رئیس مجلس ششم با بیان اینکه ما از حضور نمایندگان دیدگاه‌های مختلف در انتخابات استقبال می‌کنیم، گفت: کسانی که ثبت نام کرده‌اند یا کارنامه‌ای ندارند یا کارنامه بسیار روشنی دارند.

محمدرضا خاتمی در گفت و گو با خبرنگار جماران، در خصوص انتخابات ریاست جمهوری پیش رو و ثبت نام کنندگان در این انتخابات، گفت: من فکر می‌کنم باید در مجموع  از این ثبت نام ها استقبال کرد. ولی در کل یک مشکلی در قانون انتخابات ما وجود دارد و آن این است که شاهد ثبت‌نام افراد خیلی زیادی هستیم که هم خودشان می‌دانند در این حد و حدود نیستند و همین که می تواند امر مهم ریاست جمهوری را به یک امر شوخی تنزل دهند.

وی ادامه داد: اما باید  از حضور چهره ها و بزرگان سیاسی استقبال کرد. به هر حال در جامعه ما صدا ها و اندیشه های متفاوتی وجود دارد، من به شخصه معتقدم  هر تفکری که در جامعه ما وجود دارد باید نماینده آن بتواند در انتخابات شرکت کند. منتها  تقاضای ما این است که همان گونه که همه می‌گویند، در مورد همه افراد در همه مراحل، مُرّ قانون رعایت شود نه سلیقه. منظور از مُرّ قانون این است که ملاک و معیار برای برسی صلاحیت ها موارد قانونی و اثبات شده باشد. اگر کسی مسئله خاصی در دستگاه قضا یا محکومیت اثبات شده ای دارد یا در دستگاه های اطلاعاتی پرونده ثابت شده ای دارد، ملاک برسی صلاحیت اور قرار بگیرد.

وی ادامه داد: مُر قانون این نیست که بر اساس یکسری مسائل کلی و غیر قابل اثبات مانند این که فرد چه اعتقادات شخصی دارد، توان جسمانی دارد یا ندارد یا مسائلی از این دست که بیشتر در آن سلیقه دخیل است به افراد نگریسته شود. اگر در همه مراحل انتخابات قانون رعایت شود، ما نباید از این نگران باشیم که چه کسانی ثبت‌نام کردنده اند و باید از این امر استقبال شود، چرا که این امر به پویندگی و بالندگی جامعه کمک خواهد کرد چرا که همه می‌توانند نماینده خودشان را در انتخابات داشته باشند.

خاتمی خاطرنشان کرد: البته بیش از ده، دوازده سال گذشته کشور و فضای سیاسی  ما گرفتار یک فضای بداخلاقی، تهمت پراکنی وافترا زنی شده است که سر منشأ همه آن ها کاملاً مشخص است . هرچند که این مسائل دیگر اثری در ساختن ذهنیت جامعه ما ندارد، جامعه و مردم ما به آن حد از رشد و بالندگی رسیده است که اگر امکان انتخاب  داشته باشند، بهترین انتخاب را انجام دهد و اگر امکان بهترین انتخاب را هم نداشته باشد باز از میان آنهایی که باقی مانده اند، آن فردی که کم ضررتر باشد را انتخاب می‌کنند. امیدواریم در این انتخابات نیز با سعه صدری که وجود دارد ما شاهد یک انتخابات پرشور باشیم.

وی در ادامه در پاسخ به این سؤال که با همه این اوصاف  انتخابات ۲۹ اردیبهشت را چگونه می بینید، اظهار کرد: چهره‌هایی که وارد انتخابات شده اند  یا کارنامه ای ندارند و یا کارنامه بسیار روشنی  دارند. فکر می‌کنم اگر انتخابات روال عادی خودش را طی کند آن اتفاقی که در سال ۹۲ افتاد و نتایجی که در ادامه در پی داشت، یک بار دیگر تکرار خواهد شد و مشکلی برای  تجدید دوره آقای روحانی برای دوره بعد نخواهد بود. انشاءالله آقای روحانی بتوانند آن برنامه‌های بر زمین مانده خودشان که دوره اول به هر علت ناقص ماند را در دوره دوم به ثمر برسانند و بخش قابل توجهی از آن را عملیاتی کند.

محمدرضا خاتمی  همچنین در پایان در خصوص بحث کاندیداهای پوششی در کنار آقای روحانی گفت: بنده از این موضوع اطلاعی ندارم.

گفت و گو از: فرهاد فتحی

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز