خبرگزاری کار ایران

سید حمید حسینی

نبود نظارت کافی به بازار قیر صدمه زده است

asdasd
کد خبر : ۴۶۲۵۵۱

عضو هیئت مدیره اتحادیه صادر کنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی با بیان اینکه تخلفات موجود در بازار قیر موجب از دست رفتن بخشی از بازارهای صادراتی ایران شده است، از نبود نظارت کافی بر این بازار انتقاد کرد.

به گزارش ایلنا، جهان اقتصاد نوشت: نشست فوق العاده کمیسیون قیر اتحادیه صادر کنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی روز دوشنبه برگزار شد. برای آگاهی از چند و چون بحث‌های مطرح شده در این نشست با سید حمید حسینی عضو هیئت مدیره این اتحادیه گفتگو کردیم.

وی با بیان اینکه قیر یکی از اقلام بزرگ صادراتی ایران است، گفت: سالانه بالای ۳ میلیون تن قیر از ایران صادر می‌شود که بیش از ۱ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار ارز آوری برای کشورمان در بر دارد.

عضو هیئت مدیره صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی با بیان اینکه ما در منطقه غرب آسیا و خاورمیانه ظرفیت خوبی برای توسعه بازار قیر داریم، افزود: این امر باعث شده که شرکت‌های بسیاری به این بازار ورود پیدا کنند. در این میان شرکت‌هایی که توانایی رقابت ندارند، تخلفاتی مرتکب می‌شوند و با ایجاد شک و تردید درباره کیفیت قیر صادراتی ایران در بازارهای هدف، موجب از دست رفتن بخشی از بازار ایران می‌شوند. وی با اشاره به اینکه در گذشته قیر ایران به بیش از ۸۰ کشور صادر می‌شد، گفت: هم اکنون ما تنها در ۲۱ بازار حضور داریم.

سید حمید حسینی با انتقاد از سازمان بورس برای عدم نظارت کافی بر بازار قیر ادامه داد: به علت اینکه سازمان بورس متصدی خرید و فروش قیر است، سازمان حمایت و ستاد تنظیم بازار، کار تنظیم بازار را به سازمان بورس سپرده اند. با این حال به نظر می‌رسد این سازمان وظایفش را بطور کامل انجام نمی‌دهد و نظارت کافی برای تنظیم بازار قیر ندارد.

وی با بیان اینکه آمارها نشان می‌دهد قیر صادراتی یک میلیون بیشتر از خوراکی است که در بورس عرضه شده است، اظهار کرد: اینجا سوالی پیش می‌آید مبنی بر اینکه چگونه از خوراکی که توسط پالایشگاه‌ها عرضه نشده، قیر تولید و صادر شده است.

عضو هیئت مدیره صادر کنندگان نفت، گاز و پتروشیمی ادامه داد: این امر نشان می‌دهد که یا حواله‌های صادر شده بیش از ظرفیت واحدهای تولیدی بوده است و یا بخشی از قیر داخلی صادر شده است. وی با بیان اینکه تخلفات آشکاری در بازار قیر صورت می‌گیرد، گفت: برخی از صادر کنندگان و تولید کنندگان داخلی قیر را با برخی از فرآورده‌ها مانند کربن بلک، پودر لاستیک و گیلسونایت مخلوط می‌کنند که این امر در دراز مدت به بازار قیر ایران لطمه می‌زند.

سید حمید حسینی با اشاره به موضوع جلسه اتحادیه صادر کنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی گفت: به دلیل نگرانی‌مان از آینده بازار قیر، در این جلسه به بورس کالا تذکر دادیم که در صورتی که نظارت کافی بر بازار قیر نداشته باشد، ما از سایر ارگان‌ها مانند ستاد مبارزه با قاچاق یا ستاد تنظیم بازار برای نظارت بیشتر بر بازار قیر درخواست می‌کنیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز