خبرگزاری کار ایران

واکنش مجلس معتدل به وزیر دولت اعتدال چه خواهد بود؟

استیضاح با چشمان کاملا باز

asdasd
کد خبر : ۴۶۱۱۹۰

صبح امروز درحالی جلسه استیضاح عباس آخوندی برگزار می شود که بسیاری از نمایندگان مجلس، اعضای فراکسیون ها و کمیسیون های تخصصی، پس از اعلام وصول این طرح در اظهارنظرهای مختلفی به صورت کاملا آشکار از مخالفت خود با این استیضاح سخن گفتند؛ پیش از این نیز چهره های شاخص مجلس شورای اسلامی از شائبه های سیاسی موجود در این استیضاح پرده برداشته بودند.

به گزارش ایلنا، جهان اقتصاد نوشت: نگاهی به روند پس گرفتن امضاهای استیضاح کنندگان آن هم از سوی برخی چهره های غیرهمسو با وزیرراه و شهرسازی همچون موسوی لارگانی و جعفرزاده ایمن آبادی نشان از این موضوع دارد که ترک جلسه کمیسیون عمران با آخوندی از سوی برخی نمایندگان، نه تنها سبب بروز جو منفی در آستانه برگزاری جلسه استیضاح نشد که نمایندگان را به فکر واداشت تا درباره مسئله مهم «زمان استیضاح» و «دلیل واقعی استیضاح» قاطعانه تر تصمیم گیری کنند.

نکته قابل تاملی که در این میان به چشم می خورد این است که از ۱۲ بند اعلام شده از سوی طراحان استیضاح تنها یک بند آن مربوط به حادثه قطار هفتخوان بوده است؛ موضوعی که رسانه های منتقد دولت در این روزها به شدت روی ان موج سواری کردند اما نمایندگان مجلس با بررسی و مقایسه موضوع «برخورد مسئولان در حادثه پلاسکو با حادثه قطار هفتخوان» به این نتیجه رسیدند که وزارت راه وشهرسازی در موضوع حادثه ریلی ضمن استعفا و عذرخواهی تمام تلاش خود را برای کم کردن آسیب های این واقعه به کار بست.

با این اوصاف پیش بینی می شود که با توجه به اعلام آمادگی آخوندی برای پاسخ گوئی شفاف به نمایندگان مردم و همچنین جو منطقی حاکم بر مجلس، صحن علنی، امروز روز آرامی را به دور از هیاهوهای سیاسی پشت سر خواهد گذاشت؛ باید منتظر ماند و دید که مجلس معتدل دهم، چه نمره ای را به وزیر دولت اعتدال خواهد داد.

درهمین راستا جهان اقتصاد درگفتگو با تنی چند از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، دیدگاههای آنان را درآستانه برگزاری جلسه استیضاح جویا شد.

مجلس با استیضاح آخوندی کمکی به مردم نمی‌کند

نماینده مردم  زاوه و تربت حیدریه و مه ولات بابیان اینکه «نمی‌توان انتقاد جدی به عملکرد وزیر راه و شهرسازی وارد کرد» گفت: استیضاح آخوندی در زمان باقیمانده تا پایان دولت هیچ کمکی به مردم نمی‌کند و از طرفی در خصوص بودجه حوزه حمل‌ونقل و مسکن با مشکل مواجه می‌شویم.

سعید باستانی با اشاره به موضوع استیضاح وزیر راه و شهرسازی به خبرنگار ما اظهار داشت: علی‌رغم اینکه استیضاح، طرح پرسش و ارزیابی عملکرد از وزار یکی از حقوق نمایندگان مجلس شورای اسلامی به شمار می‌رود، اما برای استیضاح یک وزیر باید بررسی‌ها حاکی از عملکرد بسیار ضعیف باشد. لذا ما نمایندگان باید به دور از مسائل قومی، سیاسی و حواشی، عملکرد یک وزیر را ارزیابی کنیم.

باستانی با تأکید بر اینکه «باید توجه داشت که ما نمایندگان مردم هستیم و نماینده دولت محسوب نمی‌شویم» گفت: ما نمی‌خواهیم از دولت دفاع کنیم بلکه باید کاری که به نفع مردم و نظام باشد را انجام دهیم. ازاین‌رو مجلس با استیضاح وزیر راه و شهرسازی کمکی به مردم نمی‌کند

وی تأکید کرد: اگر استیضاح وزیر راه و شهرسازی در فرصت سه‌ماهه تا پایان دولت و انتخابات ریاست جمهوری انجام شود، به نظر می‌رسد باید عملکرد مجلس شورای اسلامی مورد بررسی قرار گیرد تا مشخص شود آیا مجلس کار خوبی انجام می‌دهد؟

نماینده مردم  زاوه و تربت حیدریه و مه ولات با اشاره به وضعیت بودجه و تأثیر استیضاح وزیر بر دفاع از بودجه بیان داشت: در صورت انتصاب سرپرست در وزارت راه و شهرسازی، معلوم نیست چه اتفاقی می‌افتد.

باستانی تصریح کرد: اگرچه انتقادات کوچکی در برخی موارد بر علیه وزیر راه و شهرسازی وجود دارد که می‌تواند با رفع آن‌ها رضایت تمامی نمایندگان را جلب کند؛ اما انتقاد جدی به عملکرد فنی وزیر راه و شهرسازی وارد نیست.

وی بابیان اینکه «عملکرد وزیر راه و شهرسازی زیرسایه ادغام غیرمتعارف دو وزارتخانه حاکمیتی راه و ترابری و مسکن و شهرسازی در دولت قبل است.» افزود: درصورتی‌که دولت قبل باید وزارتخانه‌های حاکمیتی را حفظ و سایر وزارتخانه‌ها را با یکدیگر ادغام می‌کرد.

عضو هیئت‌رئیسه کمیسیون صنایع و معادن خاطرنشان کرد: ۱۶۰ میلیارد تومان پروژه‌ در حال اجرا و ۸۰۰۰ میلیارد تومان بدهی با در نظر گرفتن تخصیص کمتر از یک درصد بودجه ۵۰۰ میلیارد تومانی، نشان از فعالیت این وزارتخانه دارد.

ترک جلسه کمیسیون از سوی نمایندگان اهانت به شعور مجلس بود

نایب‌رئیس کمیسیون انرژی هم در پاسخ به اظهارات نماینده‌ای که بیانات وزیر راه و شهرسازی را توهین به شعور نمایندگان مجلس خوانده بود گفت: رفتار و پاسخ آخوندی اوج احترام گذاشتن به آحاد نمایندگان بود و هیچ حرکتی خلاف این مشاهده نشد و با تعصب اعلام کرد؛ من وزیری نیستم که با بد اخلاقی اسناد و مدارک وزیری دولتی که از بنده ازنظر سیاسی مخالف هستم را در اختیار یک یا چند نماینده قرار دهم. من در مکتبی بزرگ‌شده‌ام که دین، امام، رهبر و مرجع به من آموخته در این زمینه چه باید کرد. من مر قانون و طبق قوانین شرع را انجام می‌دهم.

کورش کرم پور حقیقی یادآور شد: آن دسته از نمایندگانی که بدون توجه به جلسه کمیسیون و صحبت‌های وزیر راه و شهرسازی، جلسه را ترک کردند در واقع به شعور نمایندگان اهانت کردند.

کرم پور با اشاره زمان باقیمانده تا انتخابات ریاست جمهوری و موضع‌گیری برخی از نمایندگان مجلس در برابر دولت به‌منظور طرح شکایت و استیضاح وزیر اظهار داشت: با هر منطقی که نگاه شود زمان مناسبی برای استیضاح هیچ‌یک از وزرا به ویژه وزیر راه و شهرسازی به‌عنوان یکی از موفق‌ترین وزرای کابینه دولت روحانی نیست.

آخوندی با آب‌نبات به دنبال شیرین کردن کام مردم نیست

نماینده مردم استان فارس تصریح کرد: عباس آخوندی در وزارت راه و شهرسازی هیچ‌گاه به دنبال کارهای پوپولیستی نرفته و با آب‌نبات اقدام به شیرین کردن کام مردم نکرده بلکه با عمل خودشیرینی بر لبان ملت آورده است.

وی افزود: علی‌رغم اینکه دولت یازدهم با کمبود اعتبارات ملی و استانی مواجه است اما شاهد هستیم که پروژه‌ها با پیگیری و سرعت بیشتری نسبت به دولت گذشته در حال اجرا یا تکمیل شدن هستند. بنا بر همین دلایل می‌توان ادعا کرد که دولت یازدهم نسبت به تمام دولت‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی به‌خصوص درحوزه راه‌ و شهرسازی موفق‌تر بوده است.

نماینده مردم فیروزآباد با اشاره به جلسه رأی‌گیری بر سر استیضاح وزیر راه و شهرسازی در روز یکشنبه تصریح کرد: نمایندگان در آن روز با اقدام خود پاسخی بسیار روشن، شفاف، منطقی، خداپسندانه و موردپسند دلسوزان انقلاب خواهد بود.

دبیر اول کمیسیون انرژی اقدامات عده خاصی از نمایندگان به‌منظور جریان سازی برای طرح استیضاح وزیر را نادرست خواند گفت: مردم همواره ثابت کردند که از خواص و مسئولان مملکت جلوتر هستند و در خصوص استیضاح آخوندی با دقت تمام موارد، جناح‌ها و قومیت‌ها، مسائل فنی و غیر فنی را رسد می‌کنند و می‌توانند بین سهل‌انگاری، تخلف، قصور و خدمت را به‌راحتی تمیز دهند.کرم پور حقیقی خاطرنشان کرد: روز یکشنبه اکثر نمایندگان شورای اسلامی با عمل خودپاسخی زیبنده رأی ملت و درشان نمایندگان ارائه خواهند کرد.

آزادراه تهران-شمال برای همه شبیه یک رؤیا بود

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی هم با بیان اینکه وزیر راه و شهرسازی غیر ممکن هایی مانند آزادراه تهران-شمال را ممکن کرد گفت: خیر و صلاح مردم در استیضاح وزیر راه و شهرسازی نیست و سپردن این وزارتخانه به دست سرپرست به‌منزله بی‌هویت کردن وزارتخانه و آسیب زدن به کار مردم خواهد بود.

مهرداد بائوج لاهوتی از رضایت اکثر نمایندگان مجلس از وزیر راه و شهرسازی خبر داد و گفت: با نگاهی فارغ از مسائل سیاسی به‌راحتی می‌توان دریافت که آخوندی با دست‌خالی و در زمان خشک‌سالی مالی دولت، اقدامات بزرگی انجام داده است.

وی افزود: به‌عنوان‌مثال آزادراه تهران-شمال که برای برخی نمایندگان و مردم به یک رؤیا شبیه بود و همه فکر می‌کردند که ساخت آن حداقل ۲۰ سال دیگر به طول خواهد انجامید و همچنین پروژه‌های بزرگ دیگری مانند نوسازی ناوگان هوایی و توسعه حمل‌ونقل ریلی را اجرایی کرد.

نماینده مردم لنگرود بابیان اینکه «نمایندگان باید صلاح مردم را مدنظر قرار دهند» تأکید کرد: خیر و صلاح مردم در استیضاح وزیر راه و شهرسازی نیست و سپردن این وزارتخانه به دست سرپرست به‌منزله بی‌هویت کردن وزارتخانه و آسیب زدن به کار مردم خواهد بود.

اکثریت نمایندگان مخالف استیضاح هستند

لاهوتی تصریح کرد: به‌طور قطع روز یکشنبه هم مجلس به این نکات توجه خواهد کرد. از طرفی فضای مجلس مخالف استیضاح و متقاضیان استیضاح در اقلیت هستند.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به موارد مدنظر استیضاح‌کنندگان بیان داشت: این‌جانب بارها جزئیات سانحه برخورد دو قطار مسافربری در محور سمنان-مهشد را موشکافانه موردبررسی قرار داده و بارها نوار مربوطه را نیز شنیده‌ام و نتیجه بیانگر یک خطای انسانی محرز است.

وی خاطرنشان کرد: برای همه روشن است که آخوندی بیشتر از سایرین تحت تأثیر این حادثه قرار داشت به‌طوری‌که ایشان از بدو وقوع حادثه در صحنه حضور یافت و سپس به‌عنوان بالاترین مقام یک وزارتخانه دولتی از مردم در ازای خطای فردی یکی پرسنل راه‌آهن عذرخواهی کرد و از هیچ تلاشی در این حادثه دریغ نکرد.

عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس شورای اسلامی در ادامه به حادثه پلاسکو اشاره کرد و گفت: این مسئله هیچ ربطی به وزارت راه و شهرسازی ندارد؛ اما نکته قابل‌توجه در مورد پلاسکو یکی مدیریت بحران حادثه که بسیار خوب عمل شد و دیگری علل وقوع حادثه که باید از وزارت کار و شهرداری تهران پرسید، چرا یک ساختمان تجاری به ساختمان تولیدی تبدیل شد؟

رضایت از آخوندی در مجلس بالاست

نایب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی هم در گفتگو با خبرنگار جهان اقتصاد، اقدامات دولت در حوزه راه و شهرسازی را مثبت ارزیابی کرد و گفت: خوشبختانه اقدامات خوبی در دو حوزه مسکن و حمل‌ونقل در سطح کشور رخ داده است اما نکته قابل توجه در خصوص استان خراسان جنوبی توجه ویژه به مساله مسکن مردم به شمار می‌رود.

نظر افضلی افزود: در خراسان جنوبی، مردم به خاطر هماهنگی و همت دولت برای تکمیل و تحویل واحدهای مسکن مهر دعاگوی وزیر راه و شهرسازی هستند و از طرفی تشکیل صندوق پس‌انداز مسکن یکم باعث ایجاد تعادل در عرضه و تقاضا و ایجاد انگیزه برای خانه‌دار شدن مردم استان شده است.

عضو کمیسیون کشاورزی خاطرنشان کرد: این اقدامات در بخش مسکن استان نیز باعث رونق بازار ساخت‌وساز با سود منطقی شده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز