خبرگزاری کار ایران

فیلم‌هایی که از ممیزی عبور کردند

سینما، به‌ویژه آنجا که بیان رئالیستی را برای روایت ماجرا انتخاب می‌کند، باید باورپذیر باشد. کارگردانان ایران با توجه به محدودیت موجود همیشه سعی کرده‌اند، باورپذیری را به مدد برخی ابتکارات درفیلم‌های خود رعایت کنند.

به گزارش ایلنا، روزنامه شرق نوشت. مرور برساخته‌های گذشته تا آن‌جا که بضاعت اجازه داده، یافته‌هایی به دست داده است.

هامون: فیلم ‌هامون از ساخته‌های داریوش مهرجویی سعی کرده ‌است تا با ابتکاری خاص، مواجهه زن و شوهر در منزل را باور‌پذیر کند. درصحنه‌های داخلی این فیلم، بیتا فرهی که نقش همسر حمید‌ هامون را بازی می‌کند، درحضور همسرش همیشه با حوله حمام حاضر می‌شود تا مخاطب از خودش نپرسد، این چه زنی است که درخلوت خود هنگام حضور شوهرش روسری به سر دارد.

آسمان محبوب: دراین فیلم که ساخته داریوش مهرجویی است، لیلا حاتمی و علی مصفا حاضر هستند. دو بازیگری که همه نسب آن دو با هم را می‌دانند. علی مصفا که نقش پزشک را دارد، درصحنه‌هایی از فیلم برای معاینه بیمار که لیلا حاتمی نقش را ایفا می‌کند، دستش را در دست خود می‌گیرد و در ادامه معاینه او را لمس می‌کند.

جدایی نادر از سیمین: دراین فیلم، مستخدمی که برای نگهداری از پدر مبتلا به آلزایمر، استخدام شده، برای کسب تکلیف درباره لمس بیمار، از دفتر مرجع تقلید خود استفتا می‌کند و مجوز می‌گیرد.

بچه‌های بد: علیرضا داوودنژاد دراین فیلم که دو بازیگر اصلی دارد، از رضا داوودنژاد و زهرا داوودنژاد دو فرزند خود استفاده کرده است. دراین فیلم زهرا داوودنژاد با سری تراشیده دربرخی از صحنه‌های فیلم حاضر می‌شود.

بوی بهشت: دراین فیلم، امین حیایی با همسرش نیلوفر خوش‌خلق، همبازی است. خوش‌خلق درصحنه‌هایی از این فیلم با سری تراشیده جلوی دوربین ظاهر می‌شود.

کفش‌هایم کو: درآغاز این فیلم جمله‌ای روی پرده سینما خودنمایی می‌کند: «دست‌های زنی که رضا کیانیان آن‌ها را لمس می‌کند، دستان همسرش هستند».

استراحت مطلق: این فیلم سینمایی پس از تولید با اصلاحاتی ازسوی وزارت ارشاد مواجه شد. کارگردان قبل از جشنواره فیلم فجر آن سال، درنشستی با اعتراض به حذف فیلم از جشنواره گفت که فیلم با اصلاحاتی مواجه شده است و نمی‌تواند یک دقیقه از فیلم را کم کند. بعد از آن مشخص شد، فیلم به دلیل زمان کوتاهش امکان کوتاه‌شدن ندارد اما اصلاحات به‌گونه‌ای است که باید انجام شود و زمان فیلم با این اصلاحات کم خواهد شد. پس ازجشنواره فیلم فجر، کاهانی کارگردان این فیلم، برای این‌که اکران را از دست ندهد، بخشی از اصلاحاتی که ازسوی ارشاد خواسته شده بود را انجام داد. اصلاحات شامل برخوردهای بدنی درفیلم بود که کاهانی در ابتدای فیلم این نکته را متذکر شد رضا عطاران به همراه همسرش دراین فیلم به ایفای نقش می‌پردازد.

خوابم می‌اد: ابتکاری که دراین فیلم وجود دارد، استفاده از مرد به جای زن است. زن پیری که اکبرعبدی نقش آن (مادر رضا عطاران) را بازی کرده است. به احتمال زیاد یکی از دلایل انتخاب اکبر عبدی به‌عنوان مادر رضا عطاران این است که با حضور این بازیگر به‌عنوان زن، امکان لمس و در آغوش گرفتن رضا عطاران و زنده‌یاد ناصر گیتی‌جاه (شوهر) به وجود آید.

موارد دیگری از این نوع ابتکار‌ها برای باورپذیرشدن فیلم‌ها وجود دارد، اما مهم‌ترین موضوع دراین میان نظر فق‌ها و مراجع دینی است، به‌ویژه برای فیلم کاناپه که زنان درآن با کلاه‌گیس حاضر شده‌اند. با‌شناختی که از مرحوم فرج‌الله سلحشور وجود دارد، به‌طور قطع او نظر مراجع دینی را درباره استفاده از کلاه‌گیس پرسیده است. شاید کیانوش عیاری هم به اعتبار وجود سابقه‌ای مانند «یوسف پیامبر» از این ابتکار استفاده کرده باشد. مطابق یافته‌ها، مراجع دینی درباره استفاده از کلاه‌گیس دونظر دارند که در ادامه می‌آید. یکی از این نظر‌ها باعث شده بود، در زمان حکومت پهلوی برخی از خانواده‌های مذهبی که ارتباطات اجتماعی زیادی داشتند، از آن استفاده کرده و دربرخی از اجتماعات با کلاه‌گیس حاضر شوند. برخی از معلم‌ها در زمان پهلوی از کلاه‌گیس استفاده می‌کردند که تعداد زیادی از آن‌ها اکنون نیز درقید حیات هستند.

کد خبر : ۴۴۶۲۴۰