خبرگزاری کار ایران

دستگیری فروشندگان سوالات کنکور «قلم‌چی»

مردی جوانی که سوالات کانون قلم‌چی را قبل از کنکور آموزشی دوره‌ای در فضای مجازی می‌فروخت، شناسایی و دستگیر شد.

به گزارش ایلنا به نقل از شهروند، چند وقت پیش در پی شکایت مسئول نمایندگی کانون فرهنگی آموزش (قلم‌چی) یزد مبنی بر دسترسی، انتشار و فروش سوالات کنکور آزمایشی این کانون قبل از برگزاری آزمون توسط مردی در شبکه پیام‌رسان موبایلی، بررسی موضوع در دستور کار کارآگاهان پلیس فتا استان یزد قرار گرفت.

شاکی که مسئول کانون قلم‌چی در استان یزد بود، در اظهاراتش به افسر پرونده گفت: «با توجه به این‌که کانون فرهنگی قلم‌چی هر ٢هفته یک‌بار اقدام به برگزاری آزمون می‌کند تا افراد، خود را برای کنکور محک زده و سطح دانش خود را بسنجند، اما مدتی است شخصی با ساختن اکانتی تحت عنوان Ghalamchi_forush  در شبکه پیام‌رسان موبایلی اقدام به تبلیغ و فروش سوالات این مجموعه همراه با جواب آن به صورت غیر قانونی می‌کند.  این مرد با این کارش آبروی کانون فرهنگی را خدشه‌دار کرده است.»

با اعلام این شکایت موضوع در دستور کار مأموران قرار گرفت و تلاش در این رابطه آغاز شد.

پس از تلاش گسترده مأموران پلیس برای شناسایی و دستگیری متهم با بررسی پروفایل کاربری متهم در شبکه پیام‌رسان موبایلی اقدام به ارتباط با متهم شد که وی گفت نحوه پرداخت پول تنها از طریق رمز دوم اینترنتی است و هنگامی که آن را فعال کردید، جهت خرید سوال به صورت دایرکت به ID من پیغام دهید.

در ادامه تحقیقات، برای خرید نمونه سوال و گرفتن شماره کارت با متهم ارتباط برقرار شد که وی گفت من راهنمای پرداخت هزینه را به شما می‌گویم و طبق راهنمایی‌های من عمل کنید.  

درنهایت پس از اقدامات تخصصی و شبانه‌روزی مأموران دایره مبارزه پلیس فتا موفق به شناسایی متهم و استخراجiP  واقعی وی در فضای مجازی شدند.

در ادامه متهم به هویت مشخص شناسایی و حسب دستور مقام قضائی وی دستگیر شد و از خانه او بازرسی صورت پذیرفت و کلیه مستندات از گوشی و لپ‌تاپ وی استخراج شد.

سرگرد ‌مرتضی ابوطالبی،‌ رئیس پلیس فتای استان یزد، درباره جزییات این خبر گفت: «نحوه دریافت پول متهم از خریداران به این صورت بود که متهم یک username  و password را در سایت شرط‌بندی فوتبال به آدرس . com ٩٠Cbetbal  در اختیار مشتریان خود قرار می‌داد و به خریداران خود می‌گفت که حساب کاربری وی را در سایت مذکور شارژ کنند تا از این طریق هیچ‌گونه ردی از خود به جای نگذارد.  هنگامی که حساب کاربری متهم در سایت مذکور به سقف ٥٠٠,٠٠٠ ریال برسد، وی می‌تواند از طریق شماره شبا مبلغ را به حساب خود وایز کند.

متهم پرونده در بازجویی‌ها بیان داشت که من با شخصی به هویت «م ر» دست به انجام چنین کاری زده‌ایم که با هماهنگی با مقام قضائی همدست متهم نیز دستگیر شد و متهمان پرونده به دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان یزد منتقل شدند.»

کد خبر : ۴۴۳۲۵۰