خبرگزاری کار ایران

شیاد حرفه‌ای به تله افتاد

کلاهبردار حرفه‌ای که تصور می‌کرد هیچ ردپایی از خود به جا نگذاشته است، عاقبت دستگیر شد اما هنوز با وجود کشف مدارک متعدد حاضر نیست اتهامش را قبول کند.

به گزارش ایلنا به نقل  از شرق، پرونده‌ای با موضوع کلاهبرداری اوایل آبان‌ماه به دستور بازپرس شعبه نهم دادسرای ناحیه یک تهران در اختیار پایگاه یکم پلیس آگاهی قرار گرفت.

شاکی پرونده پس از حضور در پلیس آگاهی در اظهاراتش به کارآگاهان گفت: «آگهی مناقصه‌ای مبنی بر ساخت ٣٧٠ واحد ویلای دوبلکس در جزیره قشم از سوی شرکت سرمایه‌گذاری «پ. الف» که از شرکت‌های سرمایه‌گذاری مطرح است، در روزنامه درج شده بود. من که از پیمانکاران ساختمانی هستم با شماره اعلامی در آگهی تماس گرفتم، فرد پاسخ‌گو ضمن معرفی خودش به عنوان مهندس شایان، مدعی شد مسئول امور قراردادهای شرکت است.

این شخص در ادامه درخواست کرد مبلغ ٣٤٠‌ هزار تومان را به عنوان هزینه شرکت در مناقصه به حساب واریز کنم؛ پس از پرداخت مبلغ مورد نظر مهندس شایان گفت باید مدتی برای آغاز مناقصه منتظر بمانیم اما بعد از گذشت چند هفته و ارسال‌نشدن دعوت‌نامه برای شرکت در مناقصه، مجددا با شماره تلفن همراه مهندس شایان تماس گرفتم که او زمان دیگری را برای برگزاری مناقصه اعلام کرد».

شاکی در ادامه گفت:‌ «درحالی‌که مهندس شایان سعی داشت همه‌چیز را به آینده موکول کند، به دفتر شرکت رفتم و در آنجا متوجه شدم چنین آگهی‌ای از سوی این شرکت منتشر نشده و شخصی به‌نام مهندس شایان نیز در آنجا حضور ندارد به‌همین‌دلیل با فرد کلاهبردار تماس گرفتم و از او خواستم پولم را پس دهد، این‌بار فردی که تا آن‌زمان خودش را به نام مهندس شایان معرفی کرده بود با فحاشی و استفاده از الفاظ بسیار زننده عنوان کرد دست هیچ‌کس حتی پلیس آگاهی به او نخواهد رسید».

شاکی پرونده درباره انگیزه‌اش برای طرح شکایت بیان کرد: «اصولا مبلغ ٣٥٠‌ هزار در سیستم کاری ما مبلغ درخور‌توجهی نیست، اما به‌واسطه فحاشی و نسبت‌دادن برخی الفاظ بسیار زننده به من و اعضای خانواده‌ام تصمیم به طرح شکایت و پیگیری آن گرفته‌ام».

هم‌زمان با طرح شکایت اولیه از شخصی به نام مهندس شایان، افراد دیگری با مراجعه به پایگاه یکم پلیس آگاهی تهران بزرگ و طرح شکایت‌های مشابه، بیان کردند دقیقا به همین شیوه و شگرد از آنها کلاهبرداری شده است.

کارآگاهان در تحقیقات پلیسی به‌عمل‌آمده، با شناسایی صاحب حساب بانکی که پول‌ها به آن واریز شده بود، اطلاع پیدا کردند حساب متعلق به زنی به نام «بتول» و فاقد هرگونه آدرس و نشانی مشخص است و اطلاعات درج‌شده در زمان افتتاح حساب نیز کذب است.

کارآگاهان با مراجعه به دفتر نشر آگهی روزنامه اطلاع پیدا کردند سفارش آگهی به صورت تلفنی انجام و هزینه آن نیز به صورت اینترنتی واریز شده است.

درادامه با بررسی تراکنش مالی مربوط به واریز هزینه آگهی، کارآگاهان موفق به شناسایی دو مغازه فروش گوشی تلفن همراه در شهرستان ورامین- منطقه حصارامیر شدند که عملیات بانکی به وسیله صاحبان آنها به نام‌های «داریوش» و «سعید» انجام شده بود.

«داریوش» و «سعید» پس از حضور در پایگاه یکم پلیس آگاهی و اطلاع از موضوع کلاهبرداری، عنوان کردند به دلیل نبود بانک در محله امیرحصار، در محل کارشان برای اهالی محل خدمات انتقال وجه اینترنتی را انجام می‌دهند و انتقال‌وجه به حساب روزنامه نیز به درخواست فردی به نام «وحـید.م» از اهالی محله حصارامیر انجام شده است.

کارآگاهان با شناسایی «وحید.م» (٢٣ساله)، در بررسی سوابق وی اطلاع پیدا کردند او پیش از این نیز یک‌بار در سال ١٣٩٢ به اتهام کلاهبرداری، در شهرستان ارومیه دستگیر و روانه زندان شده است.

درنهایت «وحید» دستگیر شد.  با انتقال متهم به پایگاه یکم پلیس آگاهی و مواجهه حضوری متهم با شکات پرونده، همه مال‌باختگان با توجه به لهجه خاص و دیگر مشخصات صدای متهم او را به عنوان مهندس شایان شناسایی کردند، اما متهم با وجود پیداشدن عابربانک مورد استفاده در کلاهبرداری‌ها و شناسایی دقیق صدایش از سوی مال‌باختگان همچنان منکر هرگونه کلاهبرداری بود.

درادامه، داریوش و سعید نیز در پایگاه یکم پلیس آگاهی حاضر شدند و «وحید» را به عنوان واریز‌کننده اصلی پول به حساب روزنامه شناسایی کردند اما متهم منکر اظهارات آنها نیز شد و همچنان خودش را بی‌گناه معرفی کرد.

کارآگاهان با بررسی تراکنش مالی حساب موردنظر موفق به شناسایی تعداد دیگری از مال‌باختگانی شدند که متهم از طریق نشر آگهی در روزنامه‌های محلی استان‌های مختلف به‌ویژه مازندران، همدان، خوزستان و همچنین شهرستان‌های آبادان و قشم به نام شرکت سرمایه‌گذاری «پ. الف»، اقدام به کلاهبرداری‌های مشابه کرده بود؛ همچنین بررسی‌های بیشتر نشان داد متهم با درج آگهی به نام شرکت سرمایه‌گذاری «الف. ص» در روزنامه محلی صبح کرمان نیز با وعده پرداخت تسهیلات بانکی کم‌بهره اقدام به کلاهبرداری از تعداد دیگری از شهروندان کرده است.

سرهنگ کارآگاه کرم یوسف‌وند، رئیس پایگاه یکم پلیس آگاهی تهران بزرگ، با تأیید این خبر گفت: «در ادامه رسیدگی به پرونده و بهره‌گیری از اقدامات خاص پلیسی، شواهد، دلایل و قرائن انکاری‌ناپذیری از سوی کارآگاهان جمع‌آوری و قرار قانونی از سوی بازپرس پرونده صادر شد و متهم برای انجام تحقیقات تکمیلی و شناسایی دیگر جرائم ارتکابی، در اختیار پایگاه یکم پلیس آگاهی تهران بزرگ قرار گرفت و اکنون از مال‌باختگانی که با این شیوه و شگرد از آنها کلاهبرداری شده، دعوت می‌شود برای پیگیری شکایات خود به این پایگاه واقع در اتوبان شهید صدر (مسیر شرق به غرب)، بعد از بلوار کاوه، خیابان قلندری شمالی مراجعه کنند».

کد خبر : ۴۴۳۱۰۰