خبرگزاری کار ایران

علت افزایش چاقی در ایرانیان

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، مهم‌ترین علت چاقی را مصرف منابع مواد قندی اعلام کرد.

به گزارش ایلنا به نقل از ایسنا؛ هرا عبداللهی گفت: برای پیشگیری از اضافه وزن و چاقی، کل قند و شکر مصرفی در برنامه غذایی روزانه باید کمتر از شش قاشق چایخوری باشد که این مقدار، قند پنهان در مواد خوراکی را نیز شامل می‌شود.

عبداللهی، تاکید کرد: برای پیشگیری از اضافه وزن و چاقی، کل قند و شکر مصرفی در برنامه غذایی روزانه باید کمتر از شش قاشق چایخوری باشد که این مقدار شامل قند پنهان در مواد خوراکی مثل عسل، مربا، بستنی، نوشابه و آب میوه، شیرینی و شکلات هم می‌شود.

به گفته وی، مصرف  هر روز یک قوطی نوشابه 300 میلی لیتری به مدت یک سال، منجر به افزایش وزن به میزان هفت کیلوگرم در سال می‌شود.

عبداللهی، با بیان اینکه مصرف بیش از حد قند و شکر و به طور کلی مواد قندی و شیرین باعث افزایش فشار خون و اضافه وزن می‌شود، ادامه داد: مطالعات نشان داده است خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی – عروقی در افرادی که 20 درصد انرژی روزانه خود را از قند و شکر تامین می‌کنند در مقایسه با گروهی که کمتر از 10 درصد انرژی روزانه خود را از قند و شکر تامین کرده‌اند، 38 درصد بیشتر است. در نتیجه خطر مرگ ناشی از بیماری‌های قلبی و عروقی در افرادی که 21 درصد یا بیشتر از کالری روزانه خود را از مواد قندی و شیرین تامین می‌کنند، به میزان 2 برابر بیشتر است.

وی در ادامه بیان کرد: اثرات مصرف زیاد قند و شکر موجب کاهش کلسترول خون در بدن می‌شود و در صورتی که بیشتر از 20 درصد انرژی روزانه از قند و شکر (ساکارز) تامین شود، موجب بالا رفتن تری گلیسیرید خون نیز می‌شود. همچنین مصرف منظم نوشیدنی‌های شیرین به میزان هفت وعده یا بیشتر در هفته نیز با افزایش خطر بیماری قلبی – عروقی همراه است.

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت در ادامه زمان مناسب برای پیشگیری از این بیماری‌ها را از دو سالگی عنوان کرد و افزود: محدودیت مصرف قند و شکر، مواد قندی و شیرین در همه دوران‌های زندگی ضروری است. با توجه به ارتباط مستقیم مواد قندی و شیرین با افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی – عروقی و مرگ و میر ناشی از آن، کمتر از 10 درصد کل انرژی دریافتی روزانه باید از قندهای ساده مانند قند و شکر تامین شود. برای دستیابی به این نکته مهم، زنان در روز نباید بیش از 100 کالری معادل شش قاشق چایخوری و مردان نباید بیش از 150 کالری برابر با 9 قاشق چایخوری شکر مصرف کنند. منظور از این میزان، شکر استفاده شده در کل مواد غذایی مصرف شده در طول روز است.

کد خبر : ۴۳۹۴۲۹