خبرگزاری کار ایران

ویروس اچ‌پی‌وی چیست

اچ‌پی‌وی بسیار شایع است و بیشترین احتمال ابتلا به آن بلافاصله بعد از شروع فعالیت‌های جنسی است.

 HPV (اچ‌پی‌وی) ویروسی است که می‌تواند به بیماری‌هایی مانند زگیل تناسلی یا سرطان دهانه رحم منجر شود.

به گزارش ایلتا به نقل از خبرآنلاین دکتر اعظم‌السادات موسوی عضو هیات مدیره انجمن سرطان‌های زنان در این باره گفته است.

ویروس اچ‌پی‌وی

ویروس HPV یا پاپیلومای انسانی از طریق رابطه جنسی منتقل می‌شود. این ویروس عامل زگیل تناسلی و در برخی موارد سرطان به خصوص سرطان دهانه رحم است. اچ‌پی‌وی بسیار شایع است و بیشترین احتمال ابتلا به آن بلافاصله بعد از شروع فعالیت‌های جنسی است. مساله‌ای که نباید از آن غافل بود این است که انتقال این ویروس به ارتباط کامل جنسی بستگی ندارد بلکه از طریق تماس پوستی در ناحیه تناسلی هم منتقل می‌شود. متاسفانه باید بگویم آلودگی به این ویروس در کشورمان زیاد است و مطالعاتی که انجام داده‌ایم نشان داده مشابه کشورهای غربی و حتی بیشتر است. این موضوع به تغییرات رفتاری، بی‌اطلاعی مردم و واکسینه‌نشدن در برابر آن برمی‌گردد.

راه‌های پیشگیری

برای پیشگیری از ابتلا، به رفتارهای سالم و محافظتی هنگام برقراری رابطه جنسی از جمله استفاده از کاندوم و به حداقل رساندن تعداد شرکای جنسی در طول زندگی، واکسیناسیون و غربالگری نیاز است. این ویروس در مراحل اولیه علائمی ندارد که بتوان آن را تشخیص داد اما با غربالگری می‌توان به آن پی برد. در واقع زنانی که رابطه جنسی دارند لازم است برای غربالگری مراجعه کنند و این غربالگری را به فواصل مختلف دو تا سه سال تکرار کنند.

می‌توان در برابر این ویروس واکسینه شد

نکته مهمی که درباره این ویروس وجود دارد این است که برای آن واکسن وجود دارد. در حالی که برای هیچ سرطان دیگری واکسن وجود ندارد، ویروس پاپیلومای انسانی که به سرطان دهانه رحم منجر می‌شود واکسن دارد و تحقیقات نشان داده تزریق این واکسن، بیش از 90 درصد موثر است. این واکسن بهتر است از 11 تا 14 سالگی تزریق شود چون آن موقع زمانی است که سیستم ایمنی قوی است و بدن هنوز در معرض این ویروس قرار نگرفته است.

در کشور ما این واکسیناسیون انجام می‌شود

اشخاصی که آگاهی داشته باشند، خودشان این کار را انجام می‌دهند در حالی که لازم است به طور جدی‌تری نسبت به واکسیناسیون این ویروس اقدام شود. از آنجا که این واکسن ارزان نیست، چندان تمایلی برای واکسیناسیون ملی آن از سوی مسئولان وجود نداشته در حالی که این موضوع از تقاضاهایی است که می‌توان از معاونت امور زنان و همینطور وزارت بهداشت داشت که واکسیناسیون ملی ویروس اچ‌پی‌وی را جدی بگیرند.

درباره غربالگری

بعد از واکسیناسیون، لازم است در مرحله غربالگری هم موثر باشیم و کسانی را که بیمار اما قابل درمان هستند شناسایی کنیم. به طور کلی در دنیا سرطان دهانه‌ رحم در کشورهای در حال توسعه که غربالگری به خوبی انجام نمی‌شود، بیشتر است و ما هم نیاز داریم این غربالگری را جدی‌تر بگیریم و اقداماتی برای سراسری بودن آن انجام دهیم.

این ویروس قابل درمان است

شاید بتوان گفت درمان قطعی وجود ندارد اما برای هر کدام از عوارضی که این ویروس ایجاد می‌کند از جمله زگیل‌های تناسلی، سرطان دهانه رحم و ... درمان‌هایی وجود دارد که هرچه سریع‌تر شروع شوند، بیشتر تاثیرگذار هستند. با این حال باید هزینه‌های بالای درمان را هم در نظر داشت و با توجه به شناسایی نه چندان ساده و هزینه‌های بالای درمان، بهترین راه، پیشگیری است.

اچ‌پی‌وی مردان را هم درگیر می‌کند

 

این ویروس مردان را هم دچار سرطان خواهد کرد ولی درصد درگیری آنها به مراتب کمتر از زنان است. هم در زنان و هم در مردان، اچ‌پی‌وی‌های تناسلی می‌توانند باعث شوند زگیل‌ها یا ضایعات تناسلی به وجود آید و در مواردی به سرطان منتهی شود. با این حال قشری که بیشتر در این زمینه آسیب می‌بیند، زنان هستند بنابراین لازم است که نسبت به این ویروس و بیماری‌های ناشی از آن اطلاعات کافی در اختیارشان قرار داده شود.

کد خبر : ۴۳۵۲۱۸