خبرگزاری کار ایران

مردم جهان چقدر خوب انگلیسی حرف می‌زنند؟

تقریبا در همه مناطق جهان، تلاش برای بهبود توانایی‌های زبان انگلیسی ادامه دارد. این گزارش همچنین می‌افزاید، زبان انگلیسی به عنوان بخش مهمی برای قدرت اقتصادی کشور‌ها باقی مانده است.

به گزارش ایلنا به نقل از تابناک، بر اساس این گزارش، بزرگسالان هلندی در میان ملت‌هایی که زبان مادریشان انگلیسی نیست، در زمینه یادگیری و تسلط به زبان انگلیسی از موقعیت ممتازتری برخوردارند و کشور عراق در پایین‌ترین سطوح رتبه بندی قرار دارد.

مبنای گزارش این مؤسسه بر اساس آزمون آنلاینی با شرکت۹۵۰ هزار زبان آموز بزرگسال از ۷۲ کشور جهان است. ناگفته نماند که این گزارش تنها بر پایه استانداردهای آزمون آنلاینی است که مؤسسه در سال ۲۰۱۵ میلادی به انجام آن مبادرت کرده است؛ این ششمین سال است که مؤسسه مذکور به بررسی شاخص تسلط به زبان انگلیسی در میان ملل مختلف می‌پردازد.

بر اساس این گزارش، تقریبا در همه مناطق جهان، تلاش برای بهبود توانایی‌های زبان انگلیسی ادامه دارد. این گزارش همچنین می‌افزاید، زبان انگلیسی به عنوان بخش مهمی برای قدرت اقتصادی کشور‌ها باقی مانده است و میزان تسلط به زبان انگلیسی با توان رقابت اقتصادی یک کشور در بازارهای بین المللی رابطه مستقیم دارد.

بنا به ادعای ماین ترن، مدیر بخش پژوهش مؤسسه، سیستم قوی آموزشی در بالا بودن کیفیت زبان آموزی سهیم است. با این حال، یکی دیگر از عوامل بسیار مهم این است که یک کشور تا چه میزان فضای مناسب برای آموختن زبان انگلیسی را داشته باشد. اگر شما امروز به سنگاپور بروید، صدای انگلیسی صحبت کردن مردم را در خیابان‌ها خواهید شنید. زبان جوانان سنگاپوری آمیزه‌ای از چینی، مالایی، انگلیسی و سنگاپوری است. آن‌ها فیلم‌هایی که به زبان انگلیسی هستند می‌بینند و به موسیقی‌هایی که به زبان انگلیسی باشد گوش می‌سپارند.

این گزارش می‌افزاید، جنسیت افراد نیز در تعیین میزان تسلط به زبان انگلیسی مؤثر است و در هر کشوری، هر گروه سنی و هر صنعتی زنان همچنان پیشتاز تسلط بر زبان انگلیسی در مقایسه با مردان هستند و بیزینس وُمن‌ها در یک عملکرد ثابت و پایدار عملکرد بهتری را در ارائه زبان انگلیسی در محل کار خود نسبت به مردان نشان می‌دهند.

اروپا

همانند شش سال گذشته اروپا در صدر رتبه بندی قرار گرفته است. کشورهای هلند، دانمارک، سوئد، نروژ و فنلاند به ترتیب رتبه‌های نخست تا پنجم در اروپا و جهان را کسب کرده‌اند. بر اساس این گزارش این پنج کشور همواره در همه آزمون‌های انجام شده این مؤسسه، در سطوح بالای جدول در زمینه کیفیت زبان آموزی قرار داشته‌اند؛ با این تفاوت که هلند از رتبه دوم رنکینگ به رتبه اول صعود کرده است.

براساس گزارش این مؤسسه دلایل مختلفی در عملکرد خوب این کشور‌ها در زمینه آموزش زبان انگلیسی وجود دارد. آن‌ها یک سیستم آموزش قوی دارند. تدریس زبان انگلیسی در مدارس ابتدایی و راهنمایی این کشور‌ها الزامی است. به علاوه مردم این کشور‌ها همه روزه فرصت‌های زیادی پیدا می‌کنند تا آموخته‌های زبانی خود را به کار گیرند.

بنا بر این گزارش یکی از دلایل کیفیت بالای آموزش زبان در کشورهای شمال اروپا این است که رسانه‌های این کشور اغلب برنامه‌های خود را به زبان انگلیسی پخش می‌کنند.

در این رتبه بندی مهم‌ترین تغییر در جایگاه فرانسه بود. فرانسه در سال ۲۰۱۶ نسبت به سال گذشته از سطح ضعیف به سطح متوسط آموزش زبان انگلیسی ارتقا پیدا کرده است. فرانسه در این لیست رتبه ۲۴ از ۲۸ کشور اروپایی را از آن خود کرده است.

آموزش زبان انگلیسی یکی از حساسترین موضوعات در زبان فرانسه است، زیرا کشور فرانسه به زبان فرانسوی و جایگاه آن در جهان فخر و مباهات بسیاری دارد. در دانشگاه‌های فرانسه دروس به زبان انگلیسی تدریس نمی‌شود، این در حالی است که سایر کشورهای اروپایی حتی ممکن است تمام برنامه‌های درسی خود را به زبان انگلیسی ارائه دهند. از این روی شاهد بودیم که فرانسه در پنج سال گذشته، از نظر جایگاه در رنکینگ افول کرده بود و امسال نخستین سالی است که شاهد بازگشت دوباره آن‌ها هستیم.

گفتنی است، کشورهایی همچون ترکیه و جمهوری آذربایجان سطح پایین از آموزش زبان را دارند؛ هرچند نسبت به سال گذشته بهبود نسبی در کیفیت آموزش زبان انگلیسی در این دو کشور شاهد هستیم، همچنان امتیاز آن‌ها در مقایسه با کشورهای اروپایی یاد شده ناچیز است. علت این امر متدهای ضعیف تدریس زبان در این کشورهاست که حفظ کردن طوطی‌وار را جایگزین ارتباطات زبانی کرده‌اند.

آسیا

سنگاپور جایگاه نخست آسیا و رتبه ششم دنیا را به خود اختصاص داده است. این اولین باری است که سنگاپور به چنین سطحی در مهارت و تسلط به زبان انگلیسی دست می‌یابد.

ماین ترن می‌گوید: «این به دلیل این است که سنگاپور یکی از بهترین سیستم‌های آموزشی دنیا را دارد؛ اگر به آزمون‌های آیلتس و تافل هم نگاه کنید، سنگاپور نه تنها در آسیا بلکه در سراسر جهان، همیشه جز بهترین‌ها بوده است و این به دلیل یک سیستم آموزشی خیلی خیلی قوی، کیفیت بالای آموزش و متکی بر استانداردهای بر‌تر برای زبان آموزان است».

مالزی و فیلیپین پس از سنگاپور بیشترین امتیاز را کسب کرده‌اند. بنا بر ادعای این گزارش، کشورهایی که از نظر تاریخی تحت سلطه بریتانیا بوده‌اند معمولا نسبت به سایر کشور‌ها در مهارت‌های یادگیری زبان انگلیسی قوی‌تر هستند. با این حال در این گزارش آمده است که تایلند و کامبوج به رغم اینکه صنعت توریسم در این دو کشور رشد شایانی داشته است، هنوز هم در سطوح پایین تسلط به زبان انگلیسی قرار دارند.

چین هم از رتبه ۴۷ به رتبه ۳۹ ارتقا یافته است. میزان مهارت چینی‌ها در زبان انگلیسی نسبت به دیگر کشورهای قاره آسیا کمتر است و شاید دلیل این امر جمعیت زیاد و متراکم کشور چین باشد.

آمریکای لاتین

تسلط به زبان انگلیسی در میان بزرگسالان آمریکای لاتین نسبت به سایر ملل ضعیف‌تر است. امسال اکثر کشورهای آمریکای لاتین رتبه‌های پایین تری را نسبت سال گذشته داشته‌اند.

آرژانتین تنها کشوری است که اوضاع بهتری از نظر میزان تسلط به زبان انگلیسی را دارد و جمهوری دومینیکن پس از آرژانتین در رتبه بعدی قرار می‌گیرد.

یکی از دلایل رتبه خوب آرژانتین در رنکینگ تسلط به زبان انگلیسی به کارگیری معلمان مجرب در فرآیند آموزش زبان انگلیسی است. جالب است بدانید که در کشور آرژانتین افراد پیش از تدریس زبان انگلیسی و قبل از معلم شدن به مدت پنج سال در زمینه تدریس زبان انگلیسی آموزش می‌بینند.

برزیل و مکزیک به عنوان بزرگ‌ترین کشورهای آمریکای لاتین امسال جایگاه ناامیدکننده‌ای داشتند و در سطوح پایین رتبه بندی قرار گرفته بودند؛ هر چند در این کشور‌ها دانشجویان برای آموزش زبان انگلیسی به دانشگاه‌های خارج از کشور فرستاده می‌شوند.

ماین ترن در این باره می‌گوید: «جمعیت زیاد در این کشور‌ها از جمله عواملی است که آموزش زبان را با مشکل مواجه می‌کند. در کشورهای بزرگ و پرجمعیتی مثل مکزیک و برزیل بالا بردن سطح تسلط شهروندان به زبان انگلیسی به زمان بیشتری نیاز دارد».

خاورمیانه و شمال آفریقا

خاورمیانه و شمال آفریقا تغییر بسیار قابل توجهی را در امتیازات نسبت به سال گذشته پیدا کرده‌اند. مراکش و قطر بیشترین بهبود را نسبت به دیگر کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا به دست آورده‌اند، اما دو کشور عراق و عمان از نظر کسب امتیاز به شکل ملموسی سقوط کرده‌اند.

فقط مراکش و امارات متحده عربی در شاخص بررسی میزان تسلط به زبان انگلیسی در سطح پایین قرار گرفته‌اند، اما بقیه کشورهای مناطق یاد شده در سطح خیلی پایین افتاده‌اند.

ترن درباره علت چنین امری می‌گوید: دلیل را باید خارج از کلاس‌های این مناطق جستجو کرد. در برخی کشورهای خاورمیانه ناآرامی و بی‌نظمی وجود دارد. وقتی ناآرامی در یک منطقه مدت زمان زیادی طول بکشد برای سیستم آموزشی سخت خواهد بود تا واقعا بتواند تغییر ایجاد کند. او فقر سیستم آموزشی و نبودن فرصت‌های شغلی برای زبان آموزان پس از پایان آموزش از دیگر عوامل برمی شمرد و می‌گوید: شاید همین موضوع باعث شود تا دانش آموزان برای موفقیت در دروس خود تلاش زیادی نکنند. این تحقیقات کشورهای جنوب صحرای آفریقا را شامل نمی‌شود.

عوامل بهبودی سطح تسلط به زبان انگلیسی

ترن سه چیز را برای بهبود سطح تسلط و چیرگی در زبان انگلیسی را در همه کشور‌ها نشان می‌دهد. نخست اینکه آموزش با کیفیت انگلیسی در دسترس همه شهروندان باشد. بعد یک کشور باید در تربیت معلم و ایجاد محیط و فضای مناسب مکالمه زبان سرمایه گذاری کند. او می‌گوید: من فکر می‌کنم اولویت اول این است که مطمئن شوید همه به آموزش با کیفیت زبان انگلیسی دسترسی دارند و برای رسیدن به این مهم باید بر اهرم آموزش معلمان فشار وارد کنید و یک منبع از معلمین کارآزموده که برای ارائه آموزش آماده‌اند داشته باشید.

و در گام بعدی محیط مناسب با آموزش را تقویت کنید. ارائه برنامه‌های دو زبانه، دوبله نکردن فیلم‌ها و نمایش آن‌ها به زبان اصلی و... بهانه‌هایی هستند تا دانش آموزان به زبان انگلیسی صحبت کنند.

این پژوهش نشان می‌دهد که بهبود سطح تسلط شهروندان به زبان انگلیسی در سراسر یک کشور فرآیندی هزینه بر است؛ اما پر واضح است که فواید زبان آموزی در عرصه اقتصادی و مزایای اجتماعی آن هر گونه سرمایه گذاری در این زمینه را توجیه می‌کند.

کد خبر : ۴۳۳۳۴۹