خبرگزاری کار ایران

کلاهبرداری در شبکه‌های اجتماعی تحت عنوان مسئول گزینش ارگان‌های دولتی

فردی که خود را مسئول گزینش ارگان‌های دولتی در شبکه‌های اجتماعی معرفی کرده بود‌، دستگیر شد و تا‌کنون ١٧٠ نفر از او شکایت کرده‌اند.

به گزارش ایلنا به نقل از شرق؛ سرهنگ فرامرز شاکری، رئیس پلیس فتای کردستان، دراین‌باره توضیح داد: در پی ارجاع سه فقره پرونده به صورت جداگانه و در بازه‌های زمانی متفاوت با موضوع کلاهبرداری مرتبط با رایانه در فضای مجازی از سوی قاضی ویژه رسیدگی به جرائم سایبری دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان سنندج، از شکات، تحقیق شد و آنها گفتند مدتی قبل از طریق فضای مجازی و شبکه اجتماعی تلگرام با فردی ناشناس‌ که خود را شخصی بانفوذ و مسئول جذب‌ و استخدام ‌در یکی از نهادهای دولتی‌ و متخصص درزمینه کاریابی معرفی کرده بود‌، آشنا‌ شدند و متهم از شکات‌ پرونده برای‌ پیگیری امور استخدامی مبالغ متفاوتی وجه نقد و کپی تمام مدارک شناسایی هویتی‌ (‌شناسنامه‌، کارت ملی و‌...) اخذ کرد اما زمانی که این افراد با وی تماس‌ گرفتند تا میزان پیشرفت و پیگیری امور استخدامی را از او جویا شوند پاسخ‌گوی‌ تماس‌های‌ شکات نبود. با توجه به اینکه متهم از شیوه و شگرد یکسانی برای به‌دام‌انداختن طعمه‌های خود استفاده کرده‌ بود‌، بلافاصله بررسی موضوع به صورت ویژه در دستور کار مأموران اداره مبارزه با جرائم سایبری قرار گرفت.

سرهنگ شاکری افزود: با استفاده از‌ شگردهای خاص پلیسی و انجام کار اطلاعاتی از سوی مأموران‌ اداره مبارزه با جرائم سایبری‌ متهم شناسایی‌ و مشخص شد او‌ از طریق نرم‌افزارهای پیام‌رسان موبایلی‌، اقدام به به‌دام‌انداختن دختران جوان و جویای کار می‌کرد. پس از هماهنگی با قاضی ویژه رسیدگی به جرائم سایبری دادسرای عمومی و انقلاب سنندج‌، متهم دستگیر و سامانه‌های‌ رایانه‌ای وی ضبط و توقیف‌ و برای بررسی‌های اولیه پلیسی و استخراج داده‌های مجرمانه تحویل اداره فنی‌ و بررسی ادله دیجیتال پلیس فتا شد و همچنین چندین سری مدارک هویتی قربانیان و کارت‌های بانکی متعدد‌ کشف‌ و ضبط شد.

رئیس پلیس فتای کردستان در ادامه با اشاره به تحقیق از متهم گفت: متهم ابتدا منکر قضیه بود اما پس از مواجهه با دلایل‌، مدارک‌ و مستندات‌ و مواجهه با شکات پرونده‌ به جرمش اعتراف کرد و گفت با ساختن چندین اکانت در شبکه‌های اجتماعی طعمه‌های خود را از بین کاربران خانم انتخاب‌ می‌کرد و‌ با‌ دادن وعده ‌استخدام ‌در ادارات دولتی‌ به سوژه‌های شناسایی‌شده یا‌ وعده ازدواج‌ با آنها‌ به انگیزه کسب منافع مالی و ضد اخلاقی‌ ارتباط ‌برقرار‌ و برای جلب اعتماد بیشتر آنها، خود را «‌مسئول جذب نیروی انسانی در سازمان‌های‌ دولتی‌» یا کارمند مجرد و جویای یافتن شخص مناسبی برای ازدواج ‌معرفی ‌و اعتماد سوژه‌ها را نسبت به خود جلب و به عناوین مختلف از آنها کلاهبرداری می‌کرد‌. وی ادامه داد: درنهایت با توجه به اعتراف و اقرار متهم به جرمش، پرونده به همراه تعدادی از بزه‌دیدگان به شعبه رسیدگی‌کننده ارسال و با قرار وثیقه پنج‌میلیاردریالی و به لحاظ عجز از تودیع وثیقه‌، روانه زندان شد. سرهنگ شاکردی تأکید‌ کرد: با توجه به هویت پنهان‌ در فضای مجازی شهروندان‌ از اعتماد به افراد با هر عنوانی خودداری کرده و به‌هیچ‌عنوان اطلاعات شخصی و خصوصی خود را در اختیار دیگران قرار ندهند.

کد خبر : ۴۲۸۳۲۷