خبرگزاری کار ایران

شکل‌گیری جریان پویای تولید فیلم کوتاه

فیلمسازی در عرصه فیلم کوتاه با دو رویکرد عمده اتفاق می‌افتد؛ نخستین و اصلی‌ترین شکل آن طراحی و ساختش به‌عنوان یک مدیوم و شکل بیانی مستقل است و وجه و شکل دیگرش تمرینی است برای ورود به سینما.

به گزارش ایلنا، روزنامه ایران نوشت؛ بر این اساس فیلم کوتاه هم ماهیت مستقل خودش را دارد و هم می‌تواند به‌عنوان مقدماتی برای ورود به سینمای حرفه‌ای (اعم از سینما-تلویزیون-سریال‌سازی و هر چیز دیگری) قلمداد شود.

در هر دو صورت فیلمسازِ فیلم کوتاه نیاز دارد که فیلمش دیده شود. این دیده شدن هم از دو مسیر امکان‌پذیر است؛ تلویزیون و جشنواره‌ها.

متأسفانه در این سال‌ها تلویزیون ایران هیچ‌گونه توجهی به فیلم کوتاه نشان نداده است. برعکس کشورهای دیگر که به‌عنوان یک امکان مهم از یک سو بخش وسیعی از فیلم کوتاه را به‌عنوان محصولات فرهنگی عرضه می‌کنند و از سوی دیگر فرصتی را مهیا می‌کنند تا مخاطب در قالب قصه‌های کوتاه با موضوعات آشنا شود؛ تلویزیون ما این فرصت را از خودش و فیلمسازان دریغ کرده است.

بنابراین تنها مسیر باقی‌مانده و مقصد نهایی فیلم‌های کوتاه جشنواره است. جشنواره فیلم کوتاه تهران یا همان جشنواره سینمای جوان با سابقه‌ای به اندازه تاریخ بعد از انقلاب تنها جشنواره‌ جدی و مهم فیلم کوتاه در تمام این سال‌ها است.

از زمانی که فیلم‌های 8 میلیمتری و 16 میلیمتری تولید می‌شد تا مرحله‌گذار آن یعنی فیلم‌های VHS و امروز که سینما با دیجیتال تعریف دیگری پیدا کرده است. بنابراین می‌توان گفت جشنواره فیلم کوتاه تهران که حداقل در 20 سال اولیه بسیار تأثیرگذار هم بوده است در کنار جشن مستقل فیلم کوتاه خانه سینما توانسته یکی از مقصدهای اصلی فیلمسازان فیلم کوتاه باشد.

فیلمسازان کوتاه به امید اینکه در جشنواره فیلم‌هایشان انتخاب شود و دیده شوند، انگیزه می‌گیرند و تلاش می‌کنند. ایام جشنواره ایام مهمی است؛ گردهمایی بزرگی است تا فیلمسازان فیلم‌های یکدیگر را ببینند و نقد کنند و احتمالاً تأثیر بگیرند و نقشه بکشند که برای سال بعد و سال‌های بعد و فیلم‌های بعدی‌شان چه بکنند.

جشنواره فیلم کوتاه تهران به‌طور حتم در شکل‌گیری جریان پویای تولید فیلم کوتاه و ادامه مسیر فیلمسازی جایگاه و اهمیت ویژه دارد.

مراسم افتتاحیه سی و سومین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران با حضور هنرمندان، مدیران سینمایی و اصحاب رسانه ظهر دیروز در پردیس چارسو برگزار شد.

در این مراسم علیرضا کریمی‌صارمی، مدیر جشنواره ضمن خوش‌ آمدگویی به میهمانان، گفت: در طول برگزاری جشنواره برنامه‌های متفاوتی را شاهد خواهید بود که با تلاش شبانه‌روزی ستاد برگزاری جشنواره در خور‌ شأن شما اندیشمندان و فرهیختگان تدارک دیده شده است. امیدوارم از این تلاش نگاه مثبتی را به ارمغان ببریم. تلاش کرده‌ایم با نگاه جدید جشنواره‌ای را رقم بزنیم که مورد توجه هنرمندان فرهیخته باشد.

در ادامه مراسم، مستندی از گروه چهل شاهد که تولید حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی بود به نمایش درآمد. سپس فرید فرخنده‌کیش، دبیر جشنواره فیلم کوتاه تهران ضمن خیرمقدم  گفت: در سه سال گذشته تلاش کرده‌ایم تا نگاه فرهنگی خودمان را با یاد و خاطره عزیزانی که آرامش و آسایش را به ما هدیه کردند متبرک کنیم.

مدیر عامل انجمن سینمای جوانان ایران در ادامه عنوان کرد: امسال از سوی حجت الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی، سال سینمای کوتاه و سینمای جوان نامگذاری شد. این نگاه فرهنگی به شخصه برای من دلپذیر بود چرا که می‌توانستیم ضمن گسترش سینمای جوان به انتظارات سازمان سینمایی نزدیک شویم. البته محدودیت‌های زیادی داریم اما این حمایت‌ها مستلزم افزایش حمایت‌های بیشتر در آینده است.

وی در پایان گفت: این جشنواره را به شهدای مدافعان حرم و کسانی که در فراسوی مرزها به فکر آرامش ما هستند، تقدیم می‌کنیم.

نمایش فیلمی از زنده‌یاد عباس کیارستمی پایان بخش این مراسم بود. این فیلم که تولید کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان است با تصاویری از کیارستمی آغاز شد و با روز تشییع پیکر و مزارش به پایان رسید.‌

سی و سومین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران 18 تا 24 آبان در پردیس چارسو برگزار می‌شود.

کد خبر : ۴۲۷۲۷۹