خبرگزاری کار ایران

همدست «شکسپیر» پیدا شد

محققان اعلام کردند که «کریستوفر مارلو» فردی بوده که در نگارش برخی از نمایشنامه‌های «ویلیام شکسیپر»، او را یاری کرده است.

به گزارش ایلنا، «گاردین» نوشت: گروهی ۲۳ نفره از محققان و اساتید دانشگاه، پس از بررسی‌های طولانی‌مدت مدعی شدند بخش‌هایی از نمایشنامه «هنری ششم» با همکاری «ویلیام شکسپیر» و «کریستوفر مارلو» به نگارش درآمده است.

پیش از این برخی تصور می‌کردند «مارلو» همان «شکسپیر» است اما این پژوهشگران چنین فرضیه‌ای را به طور کامل رد کرده‌اند. این گروه ۲۳ نفره پس از بررسی‌های خود به این نتیجه رسیدند که «شکسپیر» بیش از آنچه تاکنون تصور می‌شد، با دیگر نمایشنامه‌نویسان همکاری داشته است.

قسمت‌های اول،‌ دوم و سوم «هنری ششم»، یکی از نمونه‌های دست داشتن دیگر نویسندگان در نگارش‌ آثار ماندگار «شکسپیر» است. نظریه همکاری «مارلو» با نویسنده «مکبث» و «هملت»، از قرن هجدهم مطرح شده و این تحقیق اولین پژوهش رسمی در این زمینه است که نتیجه آن به قطعیت به چاپ رسیده است.

محققانی از پنج کشور مختلف از جمله آمریکا و انگلیس در این پروژه همکاری داشتند. پیش از این تصور می‌شد «شکسپیر» خود به تنهایی همه نمایشنامه‌هایش را نوشته اما نشانه‌ها حاکی از ردپای هشت نویسنده دیگر در آثار او بود.

اولین‌بار در سال ۱۹۸۶ اعلام شد که ۳۹ نمایشنامه «شکسپیر»‌ با کمک افراد دیگر به نگارش درآمده اما در سال جاری میلادی مشخص شد، ۴۴ نمایشنامه یعنی حدود دوپنجم آثار این نویسنده بزرگ، به صورت مشترک نوشته شده‌اند.

آنچه در تاریخ آمده،‌ نمایانگر رقابت کاری «شکسپیر» و «مارلو» است اما به نظر می‌رسد رقبا هم گاهی با هم همکاری می‌کنند. «توماس کید» یکی دیگر از همعصران «شکسپیر» است که گمان می‌رود در نگارش برخی از نمایشنامه‌ها، او را همراهی کرده است.

«ویلیام شکسپیر» متولد سال ۱۵۶۴ بود. اولین آثار منسوب به او از سال ۱۵۹۲ به دست آمده‌اند. «شکسپیر» در طول عمر خود ۳۸ نمایشنامه در ژانرهای کمدی، تراژدی، تاریخی و... به نگارش درآورد که از جمله مهمترین آن‌ها می‌توان به »مکبث»، «هملت»، «رویای نیمه‌شب تابستان»، «هنری پنجم»، «طوفان»، «شب دوازدهم» و «اتللو» اشاره کرد.

کلماتی همچون ترور (Assassination) ، اعتیاد  (Addiction)، بخشنده(Generous)  و اتاق‌ خواب (Bedroom)  در زبان انگلیسی برای اولین‌بار در آثار این نویسنده دیده شد. «شکسپیر» غیر از نویسندگی، در آثار نمایشی هم بازیگری می‌کرد و در سالن تئاتر «گلوب» سهامدار بود. او ۲۳ آوریل سال ۱۶۱۶ در سن ۵۲ سالگی درگذشت.

کد خبر : ۴۲۲۱۹۱