خبرگزاری کار ایران

غرویان خبر داد؛

رایزنی با ظریف برای نامزدی انتخابات

چند ماه پیش بود که صادق زیباکلام پیشنهاد داد روحانی در سال ۹۶ کاندیدا نشود و ظریف را به مردم معرفی کند. به اعتقاد زیباکلام این استراتژی بازی را به نفع جناح اصلاح‌طلب و اعتدالی رقم می‌زد. پیشنهادی که هرچند با واکنش‌هایی از سوی اصلاح‌طلبان و حامیان روحانی مواجه شد ولی به هر طریق توانست فضای سیاسی را تحت تاثیر خود قرار دهد.

به گزارش ایلنا، «آرمان امروز» در گفت‌وگو با آیت‌الله غرویان نوشت: فضای سیاسی کشور در حال انتخاباتی شدن است. اصلاح‌طلبان با قدرت تمام قصد دارند از روحانی حمایت کنند. هرچند با وی عقد اخوت نبسته‌اند ولی اعتقاد دارند که روحانی بیش ازآنچه تصور می‌شد تا این لحظه در جهت خواست ابتدائی اصلاح‌طلبان گام برداشته است.از ‌سوی دیگر در چنین فضایی این احتمال هم وجود دارد که روحانی به هر طریق وارد کارزار انتخاباتی نشود. به ‌راستی روحانی اگر وارد عرصه نشود، چه کسی می‌تواند راه او را ادامه دهد. چند ماه پیش بود که صادق زیباکلام پیشنهاد داد روحانی در سال ۹۶ کاندیدا نشود و ظریف را به مردم معرفی کند. به اعتقاد زیباکلام این استراتژی بازی را به نفع جناح اصلاح‌طلب و اعتدالی رقم می‌زد. پیشنهادی که هرچند با واکنش‌هایی از سوی اصلاح‌طلبان و حامیان روحانی مواجه شد ولی به هر طریق توانست فضای سیاسی را تحت تاثیر خود قرار دهد. با فروکش کردن آن فضا مجددا پیشنهاد کاندیدا شدن ظریف شنیده می‌شود البته نه از سو ی قشر سیاسی و روشنفکر جامعه بلکه از سوی یک آیت الله شناخته‌شده که روزگاری رئیس دفتر مصباح یزدی بود و امروز دیگر به خاطر برخی اختلافات فکری از موسسات وی جداشده است. آیت الله غرویان شخصیت شناخته‌شده‌ای است که این پیشنهاد را مجددا مطرح کرده و حتی معتقد است فضای رقابت میان ظریف و احمدی‌نژاد فضایی تعیین‌کننده است. هرچند تخریب ظریف را در چنین فضایی نفی نمی‌کند ولی معتقد است در این فضا به طور یقین ظریف پیروز انتخابات خواهد بود و مردم اخلاق را به بی‌اخلاقی ترجیح می‌دهند. برای بررسی دیدگاه آیت‌الله غرویان به‌عنوان یک روحانی و استاد حوزه و دانشگاه درباره کاندیداتوری ظریف در انتخابات ۹۶ «آرمان امروز» با وی گفت‌وگویی انجام داده است.

درخبرها آمده بوده که پیشنهاد کرده بودید ظریف کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری آتی شوند. آیا این موضع شخصی شماست یا مجامع روحانیون در قم کاندیداتوری دکتر ظریف را در دستور کار خود قرا داده‌اند؟

 خیر، مجامع سیاسی حوزی در این مورد دستور کاری نداشته‌اند. بلکه رایزنی‌هایی با برخی از روحانیون و اساتید حوزه که دارای مشی اعتدالی هستند، در این مورد صورت گرفته است. آنها اعتقاد دارند که چهره‌های متعددی باید در انتخابات آتی به صحنه بیایند. لذا این خبر موضع هیچ نهاد خاصی از روحانیون نیست و این موضوع در حد رایزنی با برخی از روحانیون است که اعتقاد به تفکر دولت و مشی اعتدالی دارند. البته گزینه اول روحانیون اعتدالی آقای روحانی است اما این دسته از روحانیون اعتقاد دارند که در انتخابات باید چهره‌های برجسته‌ای حضور داشته باشند که یکی از چهره‌های اعتدالی مدنظر روحانیون، دکتر ظریف هستند. موضوع کاندیداتوری وی در محافل خصوصی مطرح شده و درباره آن رایزنی صورت گرفته است.

در میان چهره‌های مطرح و نزدیک به دولت چرا روحانیون اعتدالی کاندیداتوری آقای ظریف را مطرح می‌کنند؟

به ‌این ‌علت که دکتر ظریف محبوبیت مردمی بالایی دارند و در مذاکرات هسته‌ای چهره شاخصی از خود نشان دادند و توانستند مذاکرات هسته‌ای را به سرانجام برسانند. ضمن اینکه آقای ظریف، مورد تایید مقام معظم رهبری قرار دارند؛ و ایشان چندین بار از تیم مذاکره‌کننده و شخص آقای دکتر ظریف تشکر کرده اند و سخنان ایشان نشان‌دهنده عنایت مقام معظم رهبری به شخص آقای ظریف است. همچنین نوع نگاه و دیدگاه آقای دکتر ظریف در پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی بسیارکاربردی و کارساز است. ضمن اینکه آقای ظریف روحیه تعامل و توسعه در روابط سیاسی و اجتماعی درسطح بین‌المللی دارند و از این ‌جهت می‌توانند در پیشبرد اهداف نظام کمک کنند. زیرا نوع تفکر آقای ظریف، تفکر کارآمدی در جهان امروز است. همچنین ایشان یک چهره شناخته‌شده بین‌المللی هستند که دنیا ایشان را می‌شناسد و گذشته از این موارد به ‌هرحال رفتار و سلوک اخلاقی آقای ظریف و چهره خندان این دیپلمات برجسته می‌تواند ایران را از انزوا خارج کرده و روابط ایران را در جهان امروز از نظر سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و حتی نظامی سامان دهد. از این‌ جهت امتیازات رفیع در وی دیده می‌شود و از همه مهم‌تر اینکه آقای ظریف یک عالم سیاسی و یک فرد متخصص در زمینه‌های مختلف و دارای تجارب فراوانی هستند و تمام زوایای قانون اساسی که به‌عنوان شرایط سیاسی رئیس‌جمهور ذکرشده در آقای دکتر ظریف وجود دارد. از اینها گذشته روحیه ولایت‌پذیری در ایشان وجود دارد.

درهنگام مذاکرات به ظریف انگ غربی بودن می‌زدند، در چنین شرایطی باز هم لازم است که وی کاندیدای ریاست جمهوری شود؟

 مردم ما آگاه هستند و به‌خوبی می‌دانند که چه کسی با اخلاص و صمیمیت حرکت می‌کند و چه‌ گروه‌هایی متاسفانه از سر نیرنگ، فریب و راههای غیراخلاقی و بداخلاقی سیاسی حرکت می‌کنند. خداوند پشتیبان کسانی است که قصد خدمت به مردم را دارند. دکتر ظریف هم ازجمله چهره‌هایی است که مخلصانه در جهت منافع مردم و منافع ملی حرکت کرد و از این جهت محبوب ملت ایران است و این‌گونه انگ‌ها و برچسب‌هایی که به ظریف و روحانی در طول سال‌های گذشته زده شد را مردم جواب داده اند و در انتخابات مجلس انگ‌زنندگان به ظریف و روحانی را به مجلس راه ندادند. مردم مشی اعتدال را به خط و مشی‌های ضد اعتدال ترجیح داده اند. حال که مردم اعتدال را می‌پسندند، در صورت عدم تمایل آقای روحانی برای کاندیدا توری یا هر علت دیگری چرا از یک فرد اعتدالی حمایت نشود و چه شخصی محبوب تر از ظریف در این میان وجود دارد.

آقای ظریف یک چهره شناخته‌شده و کارآزموده بین‌المللی است، اما در داخل کشور فضای سنگین بداخلاقی‌های جناحی وجود دارد. آقای ظریف در چنین شرایطی می‌توانند همانند مذاکرات فعالیت کنند و مشکلات داخلی را حل کنند؟

بنده اعتقاد دارم که آقای ظریف توانمند هستند و توانمندی خود را در عرصه سیاسی نشان داده‌اند اما مشکلات داخلی ما از عملکرد دولت قبلی آغاز شد که در آن زمان فضای بداخلاقی، تنش، تهمت و دروغ ترویج داده شد و بد اخلاقی‌های سیاسی و اجتماعی در کشور نهادینه شد و اکنون ما گرفتار آن آسیب‌ها هستیم. اتفاقا آقای دکتر ظریف با سعه‌صدر، صفا و ایمانی که دارد، می‌تواند در سیاست داخلی و در راس قوه مجریه موفق باشد. زیرا مردم از فضای سیاسی توام با بداخلاقی خسته شده‌اند و به دنبال یک شخصیت اخلاقی، خوش‌ برخورد، متفکر و اندیشمند هستند که این موارد در آقای دکتر ظریف کاملا مشهود است.

همان طور که شما فرمودید آقای دکتر ظریف دارای چهره اخلاقی و متینی هستند اما در عرصه سیاسی فضای بی‌اخلاقی وجود دارد. ورود وی در چنین فضای توام با درگیری سیاسی می‌تواند به بازسازی اخلاقی جامعه کمک کند؟

بله، در روایت آمده است که «الناس علی دین ملوکهم». در این معنی که مردم بر دین ملوک و پادشاهان خود هستند. روسای سه قوه نیز هرکدام مصداقی از ملوک هستند که در حاکمیت حضور دارند و اخلاقیات این افراد می‌تواند بر کل مردم اثرگذار باشد. زمانی که چهره متین، اخلاقی و با ادبی چون آقای ظریف در راس قوه مجریه قرار بگیرد، به طور یقین اخلاق و رفتار وی در بدنه نظام و حتی در بدنه اداری کشور و همچنین در میان اقشار مختلف مردم به ‌مرور دیده می‌شود و از این ‌جهت گرچه ممکن است بر آقای ظریف با پذیرش این مسئولیت فشارهایی وارد شود اما به ‌هرحال خواهد توانست در کل جامعه تاثیر فراوانی داشته باشد و از این‌جهت آقای دکتر ظریف می‌تواند یک تحول اخلاقی و فرهنگی را تحت عنوان آشتی ملی را در جامعه رقم بزند.

جناح اصولگرا تحرکی تا این لحظه در انتخابات آتی نداشته‌اند، ولی احمدی‌نژاد جدا و مستقل از اصولگرایان احتمالا قصد بازگشت به صحنه انتخابات را دارد. فضای رقابت میان این دو فرد و با خصیصه‌های اخلاقی متضاد را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

به ‌هرحال چنین فضایی می‌تواند میدان آزمایش خوبی باشد و این مردم هستند که در نهایت انتخاب خواهند کرد که کدام از این دو را به‌ عنوان رئیس‌جمهور می‌خواهند. اتفاقا در ایجاد چنین فضایی نتیجه شیرین، تاریخساز و آموزنده‌ای حاصل خواهد شد و این فضا تست و آزمایش جمهوریت و مردم‌سالاری است تا مشاهده شود که مردم چه روش اخلاقی‌ای را انتخاب می‌کنند. از این ‌جهت اگر آقای دکتر ظریف در مقابل احمدی‌نژاد یا آقای دکتر روحانی در مقابل احمدی‌نژاد وارد کارزار انتخابات شوند، نتیجه آن انتخابات پیام‌های زیبایی برای ثبت در تاریخ خواهد گذاشت.

از نظر شما مردم در چنین شرایطی کدام گرایش فکری و اخلاقی را خواهند پسندید؟

من اطمینان دارم که کلیت مردم، طالب علم، فرهنگ، اخلاق و متانت هستند. ملت ایران در طول تاریخ ثابت کرده‌اند که ملتی اخلاقی هستند و ضمن اینکه مردم ایران علاقه ‌مند هستند که چهره بین‌المللی ایران نیز در سطح جهانی همچنان یک چهره علمی، اخلاقی باشد، دکتر ظریف می‌توانند پیام آورفرهنگ ایرانی اسلامی ملت بزرگ ایران باشد.

اگر آقای ظریف کاندیدا شود، کاندیدا شدن وی موجب واکنش مثبت از سوی سیاستمداران جهان خواهد شد؟

 مهم‌ترین و تعیین‌کننده‌ترین عنصر در مسائل سیاسی کشور مردم هستند. زمانی که اکثریت مردم ایران بخواهند شخصیت برجسته‌ای مانند ظریف در راس دستگاه اجرایی قرار بگیرد، مخالفان تفکر ظریف در اقلیت قرار خواهند گرفت. البته مخالفان این تفکر در هر صورت به مخالفت‌های خود ادامه خواهند داد اما وقتی در مقابل اکثریت مردم قرار بگیرند، محکوم خواهند شد. کمااینکه در انتخابات۹۲ مشاهده شد که رای اکثریت مردم به آقای روحانی بود و شخص آقای روحانی با حمایت مردم و مقام معظم رهبری توانستند تحول تاریخی را در کشور رقم بزنند و در حال حاضر نیز در انتخابات۹۶ اکثریت مردم نیز به نظر من خواهند توانست که چنین تحولی را ایجاد کرده و در مقابل تفکری مخالف اعتدال ایستادگی کنند.

سخنگوی جامعه روحانیت و برخی از اعضای جامعتین اعلام کرده‌اند که احتمال دارد در سال ۹۶ از آقای روحانی حمایت کنند. حال اگر ظریف کاندیدا شود آن‌گاه آن مجامع و افراد از ظریف حمایت خواهند کرد؟

بنده هم که کاندیداتوری آقای ظریف را مطرح کرده‌ام کاندیداتوری ایشان را در رده بعد از آقای روحانی مطرح می‌کنم تا جناح‌های مختلف سیاسی هم بدانند که اعتدالیون حامی دولت هم چهره‌‌های سرشناسی برای کاندیداتوری غیر از آقای روحانی دارند و دست اعتدالیون خالی و منحصر به یک نفر نیست و این مورد باید در جناح‌های مختلف سیاسی هم اتفاق بیفتد و هر جناحی هم روی چهره‌های مدنظر خوب حساب باز کند. هدف از آوردن نام آقای ظریف ایجاد این هوشیاری است. چرا که آقای ظریف و روحانی می‌توانند با هم گفت‌وگو کرده و به جمعبندی برسند. مقصود این است که صحنه سیاسی هیچ‌گاه خالی نباشد. در جمعبندی مشخص می‌شود که نظر نهایی بر چه شخصی است.

اصلاح‌طلبان اعلام کرده‌اند که از آقای روحانی در انتخابات ۹۶ حمایت خواهند کرد. در صورت کاندیداتوری ظریف به نظر شما اصلاح‌طلبان از ظریف نیز حمایت خواهند کرد؟

این موضوع بستگی به دیدگاه آقای روحانی و ظریف دارد. من فاصله‌ای در دیدگاه فکری آقای‌ روحانی و ظریف نمی‌بینم که اختلافی در بدنه اجتماعی آنها حاصل شود. ظریف و روحانی دارای دیدگاهی واحد هستند و خواهند توانست در یک جناح اعتدالی طبقه‌بندی‌شده و جریاناتی که با آقای دکتر روحانی موافق هستند با آقای دکتر ظریف هم موافق خواهند بود. زیرا علتی وجود ندارد که با کاندیدای شخص شناخته شده‌ای مانند ظریف مخالفت کنند. ظریف دارای شخصیت توانمندی است و توانمندی خود را در عرصه سیاسی نشان داده است.

کد خبر : ۴۰۷۹۹۰