خبرگزاری کار ایران

مرگ مشکوک هزاران ماهی کپور +تصاویر

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل در این خصوص اظهار داشت: در روزهای اخیر شاهد تلفات ماهیان در سد یامچی بوده ایم که این مسئله توسط ارگان های ذیربط در دست بررسی است.

به گزارش ایلنا، محمد خداپرست مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل گفت: پیرو گزارش های رسیده در خصوص تلفات تعداد زیادی از ماهیان سد یامچی اردبیل، کارشناسان اداره کل حفاظت محیط زیست اردبیل برای بررسی موضوع به محل اعزام شدند.

خداپرست افزود: ماهیان تلف شده از خانواده کپور بوده و به دلیل عوارض زیست محیطی، موضوع به سرعت مورد بررسی قرار گرفت.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل اظهار داشت: با توجه به بررسی های انجام شده و نیز اعلام اداره کل دامپزشکی استان اردبیل، مرگ و میر ماهیان ناشی از کاهش ارتفاع آب و رانده شدن ماهیان به قسمت های لجنی دریاچه و ابتلای ماهیان به بیماری باکتریایی و همچنین تغییرات شدید دمایی و فیزیکو شیمیایی آب و در نهایت استرس و افت عملکرد سیستم ایمنی ماهیان تشخیص داده شد. 

 

5099706_960

 

 

همچنین با حضور مدیر کل مدیریت بحران استان، فرماندار نیر و مسئولان و کارکنان هلال احمر، اورژانس، سپاه، اداره راه و شهرسازی و شهرداری نیر حاشیه سد یامچی از لاشه ماهی کپور پاکسازی شد.

یکی از ساکنان روستای یامچی نیر در خصوص مرگ ماهیان اظهار داشت: حدود یک ماه است که ماهی ها تلف می شوند ولی در طول این هفته این مرگ و میر ماهی ها به شدت افزایش یافته است.

در روزهای اخیر نیز شاهد مرگ و میر ماهیها در شورابیل اردبیل بودیم که مدیرکل شیلات استان دلیل تلف شدن ۹۹ درصد از ماهیان کاراس را گرفتار ویروس شدن عنوان کرد.

5099705_861

 

به گفته مدیرکل شیلات استان این ویروس بیشتر ماهیان با اندازه کوچک را تهدید می‌کند و از طریق پرنده و مدفوع آن به ماهی انتقال می‌یابد. با کاهش دمای هوا تهدید این ویروس نیز کاهش می یابد.

سد یامچی در ۵ کیلومتری شهر نیر استان اردبیل قرار دارد. سد یامچی در مدت هشت سال با سیصد میلیارد ریال سرمایه‌گذاری از سال ۱۳۷۴ آغاز شده و در سال ۱۳۸۲ به پایان رسیده است. حجم آب ذخیره شده در این سد ۹۵ میلیون مترمکعب می‌باشد. در حال حاضر از آب این سد برای تامین آب آشامیدنی شهر اردبیل و آبیاری اراضی پائین دست سد استفاده می‌شود.

طول تاج این سد ۸۳۰ متر، عرض آن ۱۲متر و ارتفاع آن از پی ۶۷ متر می‌باشد. این سد می‌تواند سفره‌های زیرزمینی آب را تقویت کند. ارتفاعات اطراف سد و نیز طبیعت زیبای اطراف آن مکانی مناسب برای تفریح و استراحت می‌باشد. اطراف این سد به عنوان منطقه نمونه گردشگری با درجه ملی مورد تصویب قرار گرفته است.

سد یامچی نیر یکی از سدهای پر آب استان اردبیل است و انواع ماهی آزاد از جمله کپور، آمور و ماهی سفید در دریاچه پشت این سد یافت می‌شود.

منبع: تابناک

 

کد خبر : ۴۰۷۵۴۸