خبرگزاری کار ایران

مذاکرات انتخاباتی اصولگرایان آغاز شد

مصباح یزدی کنار گذاشته می‌شود؟

آیات موحدی کرمانی و یزدی بدون حضور مصباح رایزنی‌های انتخاباتی اصولگرایان را آغاز می‌کنند.

به گزارش ایلنا، روزنامه اعتماد نوشت: «اصولگرایان خود را برای ورود به انتخابات سال ٩٦ آماده می‌کنند. آنها پس از دو شکست در انتخابات ٩٢ و ٩٤ تصمیم دارند مکانیزمی را طراحی کنند که در انتخابات ریاست‌جمهوری آینده بازنده نباشند. این بازنده نبودن البته الزاما به معنای رای‌آوری کاندیدایی در برابر حسن روحانی نیست چه آن که ممکن است آنها در انتخابات آتی گزینه‌ای را در برابر رییس‌جمهور مستقر معرفی نکنند یا به حمایت از روحانی بپردازند. در این سناریو روحانی بدون رقیب اصولگرا پا به میدان خواهد گذاشت و با اجماع تمامی جریان‌های اصیل اعم از اصلاح‌طلب و اصولگرا شانس بسیار بالایی برای انتخاب مجدد خواهد داشت.

جامعه روحانیت مبارز در هفته‌های اخیر شاهد سه تحول سیاسی بود که آخرین آن در جلسه سه‌شنبه شب رونمایی شد. افزودن شش عضو جدید و تقویت جبهه معتدلین، تصمیم به دعوت دوباره از آیت‌الله هاشمی برای حضور در جلسات و در آخر مذاکره آیات موحدی کرمانی و یزدی به عنوان دبیران کل جامعتین بر سر انتخابات بدون حضور آیت‌الله مصباح که ضلع سوم فقهای ثلاث نام گرفته بود، سه گام بلند جامعه روحانیت برای بازگشت به عرصه تاثیرگذاری است. اختلاف ریشه‌دار آیت‌الله یزدی و مصباح که در انتخابات ٩٢ سربرآورد و به گفته آیت‌الله یزدی تا مرز ایجاد انشعاب در جامعه مدرسین حوزه علمیه قم هم پیش رفت، حالا می‌رود تا به کنار گذاشتن محترمانه و دوستانه آیت‌الله مصباح از هسته محوری اصولگرایان منجر شود.

مذاکره دبیران کل جامعتین

روز گذشته غلامرضا مصباحی مقدم در تشریح مصوبات آخرین جلسه جامعه روحانیت یک خبر انتخاباتی داد: «در جلسه سه‌شنبه شب مقرر شد آیت‌الله موحدی کرمانی با آیت‌الله یزدی درباره جلسه مشترک جامعتین در خصوص انتخابات سال ۹۶ جلسه‌ای تشکیل دهند و درباره آن تصمیم‌گیری کنند.»

اصولگرایان در انتخابات اخیر مجبور شدند تن به خواسته جبهه پایداری دهند و به جای جامعتین روی به فقهای ثلاث بیاورند تا بر خلاف خواست اکثریت و تنها برای حفظ وحدت نام آیت‌الله مصباح‌ یزدی را دوشادوش آیات یزدی و موحدی کرمانی به عنوان دبیران کل جامعه روحانیت مبارز و جامعه مدرسین حوزه علمیه قم قرار دهند. با این مکانیزم عملا وحدت حول محور جامعتین محقق نشد و نتیجه انتخابات فارغ از تبلیغات آنها مطابق میلشان پیش نرفت. با مصوبه آخرین جلسه جامعه روحانیت مبارز به نظر می‌رسد بار دیگر تلاش‌هایی در جریان است تا اصولگرایی را دوباره حول محور جامعتین تعریف کند.

با این حال حزب موتلفه اسلامی که از شاخه‌های قدیمی و موثر جریان اصولگرا است اوایل سال جاری نخستین پرچم انشعاب را بلند کرد و گفت که برای انتخابات آتی نامزد حزبی معرفی خواهد کرد. این در حالی بود که پیشتر پرچم تک‌روی و دوری از رفتار جبهه‌ای به دوش جریان پایداری بود. بالاخره پس از گذشت چند ماه موتلفه‌ای‌ها از موضع اولیه خود کوتاه آمدند و صراحتا اعلام کردند بار دیگر ذیل محور جامعتین فعالیت خواهند کرد. آنها گفتند که بررسی‌هایشان برای رسیدن به کاندیدا را متوقف نخواهند کرد اما در نهایت این نامزد را به جامعتین معرفی و از تصمیم آنها تبعیت خواهند کرد.»

کد خبر : ۴۰۴۴۳۱