خبرگزاری کار ایران

جشنواره تجسمی فجر امسال هنر محور است نه هنرمند محور

کد خبر : ۳۹۴۳۵۴

 

نشست رسانهای هشتمین جشنواره بینالمللی هنرهای تجسمی فجر در موزه هنرهای معاصر تهران برگزار شد.

به گزارش  ایلنا  به نقل از کاروکارگر،مجتبی آقایی دبیرکل جشنواره، جمشید حقیقت شناس دبیر هنری جشنواره، عبدالرحیم سیاهکارزاده دبیر اجرایی و محمد مهدی رحیمیان عضو شورای هنری و جمعی از اصحاب رسانه، ظهر دیروز چهارم بهمن ماه در کتابخانه موزه هنرهای معاصر برگزار شد.

در این نشست مجتبی آقایی درباره هشتمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر گفت: برنامه‎ریزی‎های نخستین جشنواره امسال از تابستان سال 94 شروع شد و با آنکه در دوره قبل به دلیل کمبود وقت بخش رقابتی وجود نداشت امسال برای بخش رقابتی 4915 هنرمند خارجی و ایرانی، 9230 اثر خود را در سایت جشنواره بارگذاری کردند. که از میان 105 هنرمند از کشورهای دیگر در جشنواره هشتم فجر شرکت کرده‏‌اند. در مجموع 2657 هنرمند این دوره از میان خانم‎ها و 2258 هنرمند نیز از میان آقایان بودند.

وی ادامه داد: در میان هنرمندان ایرانی نیز از همه استان‌ها شرکت‎کنندگانی حضور دارند که آثار آنها از روز 9 بهمن ماه در موسسه صبا به نمایش در می‎آید. به این ترتیب افتتاحیه این دوره از جشنواره تجسمی فجر ساعت 18 روز 9 بهمن در موسسه صبا برگزار می‌شود. اختتامیه این دوره از جشنواره نیز روز 8 اسفندماه در تالار وحدت برگزار می‏‌شود.

دبیرکل جشنواره هنرهای تجسمی فجر با بیان اینکه در روزهای برگزاری جشنواره، بخش‎های فیلم، همایش و آرتکس نیز فعال هستند اظهار کرد: امسال بخش همایش با عنوان "هنر ایران و جهانی شدن" برگزار می‏‌شود، به علاوه در بخش آرتکس که از 14 تا 17 اسفند ماه در موسسه صبا برگزار می‏‌شود فعالان عرصه تجسمی می‏‎توانند دستاوردهای خود را در بخش‎های مختلف به مخاطبان هنرهای تجسمی معرفی کنند.

آقایی درباره بخش فیلم جشنواره تجسمی فجر که در دوره قبل برگزار نشده بود نیز توضیح داد: امسال بخش فیلم در جشنواره وجود دارد و در حال رایزنی هستیم تا علاوه بر سینما تک موزه هنرهای معاصر در سینما تک موسسه صبا نیز امکان پخش این فیلم‏‌ها را فراهم کنیم.

وی درباره تجلیل از مفاخر هنرهای تجسمی در این دوره از جشنواره تجسمی فجر نیز گفت: در اختتامیه این دوره از جشنواره چهره‎های صاحب‏‌نام هنرهای تجسمی مورد قدردانی قرار می‏‌گیرند هرچند در نظر داریم که این دوره به همین میزان بسنده نکرده و بتوانیم آثار این هنرمندان را نیز در معرض دید مخاطبان قرار دهیم. به علاوه معرفی حامیان برتر هنرهای تجسمی مانند رسانه‎ها و نگارخانه‌ها نیز در افتتاحیه این دوره از جشنواره تجسمی فجر انجام می‏‌شود.

همچنین جمشید حقیقت‎شناس دبیر هنری جشنواره نیز در این نشست اظهار کرد:امسال گروه داوران ما نیز متفاوت بود زیرا دبیران جداگانه‏‌ای برای بخش‎های مختلف درنظر نگرفتیم و شورای هنری برای انتخاب آثار نظر دادند.امسال از میان 9 هزار اثری که وارد جشنواره شد داوران تنها 200 اثر را انتخاب کرده‏‌اندکه هم شامل تک اثر و هم شامل پروژه های هنری می‏‌شود و این نخستین سالی است که پروژه‌های هنری در بخش رقابتی جشنواره تجسمی فجر وارد می‏‌شود.حقیقت‎شناس ادامه داد: بخش مدعو نیز به شکلی که در سال‎های قبل برگزار می‏‌شد در این دوره از جشنواره وجود ندارد. به علاوه امسال بخش جدیدی به نام "فجر و هنر ملی" داریم که به نگارگری و خوشنویسی اختصاص دارد و همزمان با نمایشگاه صبا در فرهنگسرای نیاوران برگزار می‏‌شود. امسال با دعوت ما دو هفته فرهنگی نیز در موسسه صبا برگزار می‏‌شود که در آنها آثار هنرمندان مکزیک و همچنین آثاری از هنرمندان صربستان به نمایش گذاشته می‌شود.سیاهکارزاده دبیر اجرایی جشنواره تجسمی فجر نیز اظهار کرد: امسال همزمان با تهران در 26 استان نمایشگاه آثار جشنواره فجر برگزار می‏‌شود به علاوه امسال برای نخستین بار کل فرهنگستان هنر را به شکل کامل در اختیار داریم و همه بخش‎ها در صبا جایی برای خود دارند.هشتمین جشنواره بین‌المللی تجسمی فجر به همت مرکز هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، از ۹ بهمن تا ۱۷ اسفندماه سال جاری به دبیرکلی مجتبی آقایی در موسسه فرهنگی و هنری صبا برگزار می‌شود.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز