خبرگزاری کار ایران

ژاپنی‌ها باید تا ۸۰ سالگی کار کنند

خبرها حاکی از آن است که ژاپن برای کاهش کمبود شغل در این کشور باید به دنبال نیروی کاری باشد که بتوانند تا سالمندی کار کنند.

به گزارش ایلنا، با وجود این که ژاپن پیرترین جمعیت دنیا به شمار می‌رود، این کشور شغل کافی برای استخدام سالمندان سالم ندارد. در واقع، این اتفاقی است که در اقتصاد اروپا و آمریکا رخ داده است. محققان هشدار داده‌اند که با تداوم روند پیر شدن جمعیت ژاپن، مردمان آن مجبورند برای جبران کمبود شغل در این کشور، تا ۸۰ سالگی کار کنند.

طبق آمارها، بیش از ۳۳ میلیون نفر در ژاپن بالای ۶۵ سال سن دارند که بیش از یک چهارم جمعیت این کشور ار تشکیل می‌دهند. ژاپنی‌ها بالاترین امید به زندگی را در بین مردم جهان دارند به طوری که تا سال ۲۰۵۰، زنان ژاپنی به طور میانگین بالاتر از ۹۰ سال عمر خواهند کرد. این در حالی است که نرخ تولد در این کشور روز به روز کاهش می‌یابد و همین امر باعث کاهش جمعیت شاغل در این کشور شده است.

براساس آمارهای ارائه شده از سوی سازمان رشد و هماهنگی اقتصادی، حکایت از آن دارد که ژاپن بالاترین تعداد شاغلان سالمند را در کشورهای پیشرفته به خود اختصاص داده است. شمار کارگران بالای ۶۵ سال در سال ۲۰۱۵ به ۷/۳ میلیون نفر افزایش یافته که ۲۱/۷ درصد جمعیت این گروه سنی را تشکیل می‌دهد.

تشدید کمبود کارگر در ژاپن به گونه‌ای است که پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد شمار کارگران ژاپنی از ۶۴ میلیون کارگر در سال ۲۰۱۴ به ۵۶ میلیون کارگر در سال ۲۰۳۰ کاهش خواهد یافت. دولت ژاپن برای کنار آمدن با این مشکل، باید سیاست‌هایی را در پیش گیرد که تا سال‌های بیشتری از نیروی کار سالمند استفاده کنند.

بازنشستگی اختیاری در ژاپن در بسیاری از کارخانه‌های این کشور اعمال می‌شود در حالی که در ژاپن هیچ سن بازنشستگی رسمی وجود ندارد. مردم ژاپن عمر طولانی دارند، زندگی سالمی دارند ولی قوانین و سیاست‌های این کشور به گونه‌ای نیست که بتواند از این مزیت استفاده کنند.

مشارکت نیروی کار در ژاپن برای مردان ۶۵ تا ۶۹ سال حدود ۵۴ درصد و برای زنان ۳۲ درصد گزارش شده است. این آمار برای مردان ۷۰  سال به بالا تا ۲۰/۳ درصد و برای زنان تا ۹/۳ درصد کاهش نشان می‌دهد. اما برای جبران این کاستی‌ها، سن نیروی کار در ژاپن باید افزایش یابد و تاکنون اعلام شده که تا سال‌های آینده، ژاپنی‌ها باید تا ۸۰ سالگی کار کنند.

 

کد خبر : ۳۹۰۲۱۶