خبرگزاری کار ایران

۱۳عادت روزانه که شما را زود پیر می‌کنند

آیا سرعت پیر شدن شما بیش‌تر از سرعت گذر سال‌ها است؟ اگر آن‌چه را در آینه می‌بینید دوست ندارید، شاید وقت آن باشد برخی از عادت‌های روزمره‌تان را ارزیابی کنید. غذاهایی که می‌خورید و حتی نحوه‌ی خوابیدن‌تان می‌تواند چهره‌تان را پیر و پیرتر از سن‌تان نشان دهد و شاید عمرتان را کوتاه‌تر کند.

به گزارش ایلنا،  در این نوشتار متخصصان درباره‌ی ۱۳ عادت رایج صحبت می‌کنند که فرآیند پیر شدن را تسریع می‌کند و نیز روش‌هایی برای مقابله با این فرآیند ارائه می‌کنند.

 

۱. چندوظیفه‌ای هستید

اگر به نظر می‌رسد فهرست کارهایتان هرگز ذره‌ای کوتاه نمی‌شود، ممکن است استرس ناشی از زندگی آشفته‌تان جسم‌تان را تحلیل ببرد. ریموند کاسچاری، پزشک، رییس بیمارستان سنت جوزف در اورنج، کالیفرنیا، می‌گوید “آدم‌ها فکر می‌کنند چندوظیفه‌ای بودن خوب است، اما شما در واقع هیچ کاری را به انجام نمی‌رسانید- فقط استرس بیش‌تری ایجاد می‌کنید.” پژوهش‌های مختلف نشان داده‌است استرس مزمن باعث ترشح رادیکال‌های آزاد می‌شود، مولکول‌های ناپایداری که به سلول‌ها آسیب می‌زنند و مسبب پیر شدن زودهنگام هستند. دکتر کاسچاری پیشنهاد می‌کند به جای این‌که سعی کنید همه‌ی کارها را هم‌زمان انجام دهید، در هر زمان روی یک وظیفه تمرکز کنید و فقط پس از پایان آن سراغ وظیفه‌ی بعدی بروید.

۲. به ندرت از خیر دسر می‌گذرید

علاقه‌تان به شیرینی، علاوه بر این‌که وزن بیش‌تری به بدن‌تان اضافه می‌کند، ممکن است چهره‌تان را نیز از سن‌تان چند سال پیرتر کند. سوزان استوارت، پزشک، و دارای بورد تخصصی بیماری‌های پوستی در سن دیگو، کالیفرنیا، می‌گوید “مولکول‌های قند در بدن به فیبر‌های پروتئین موجود در هر یک از سلول‌های ما می‌چسبند”. این فرآیند آسیب‌رسان، که با نام گلیکاسیون شناخته می‌شود، می‌تواند منجر به از دست دادن شفافیت پوست، ایجاد هاله‌ی تیره‌رنگ زیر چشم، از بین رفتن تن صدا، پف صورت، افزایش خطوط و چروک‌های عمیق، و از بین رفتن برجستگی‌های چهره شود. اگر می‌خواهید درخشش جوانی‌تان را حفظ کنید، از خیر خوراکی‌های شیرین بگذرید.

۳. سختی خودتان را با خواب کم‌تر از ۵ ساعت در شب وفق می‌دهید

کم کردن میزان خواب نه تنها منجر به ایجاد هاله‌ی تیره زیر چشم‌ها می‌شود- بلکه با عمر کوتاه‌تر هم در ارتباط است. این را دکتر کاسچاری می‌گوید، کسی که آزمایشگاه خواب را در بیمارستان جوزف بنیان‌گذاری کرده‌است. او می‌گوید: “خواب بهینه حدود ۷ ساعت است.” دکتر کاسچاری می‌گوید اگر علائم محرومیت از خواب را دارید، که شامل نداشتن انرژی در روز، کندی ذهن، مشکلات تمرکز و توجه، یا افزایش وزن است، زودتر به بستر بروید.

۴. عاشق یک ماراتن تلویزیون خوب هستید

تماشای تمام قسمت‌های آخرین فصل خانه‌ی پوشالی پشت سر هم یک چیز است؛ این‌که مرتبا مثل چسب به تلویزیون بچسبید چیز دیگری است. در پژوهشی در مجله‌ی انگلیسی طب ورزش درباره‌ی ۱۱۰۰۰ استرالیایی ۲۵ ساله و بالاتر، پژوهشگران پی‌بردند هر ۴ ساعت تماشای تلویزیون، امید به زندگی یک فرد بزرگسال را ۲۲ دقیقه کاهش می‌دهد. از این گذشته، آدم‌هایی که به‌طور متوسط ۶ ساعت از روز را به تماشای تلویزیون سپری می‌کنند، از همتایان خود که تلویزیون نگاه نمی‌کنند، ۵ سال کم‌تر عمر می‌کنند. دکتر کاسچاری می‌گوید “این اثر بیش‌تر ناشی از نشستن و عدم تحرک است تا تماشای تلویزیون. وقتی بیش‌تر از ۳۰ دقیقه می‌نشینید، بدن شروع به ذخیره‌ی قند در سلول‌هایتان می‌کند، که احتمال اضافه وزن را در شما خیلی بالا می‌برد.” دکتر کاسچاری می‌گوید چه تلویزیون تماشا می‌کنید چه پشت میزتان نشسته‌اید، هر ۳۰ دقیقه بلند شوید و قدم بزنید.

۵. بیش‌تر روز را در حالت نشسته سپری می‌کنید

خطرات سبک زندگی نشسته به خوبی اثبات شده‌است: آدم‌هایی که بیش‌تر روزشان در صندلی فرو می‌روند، بیش‌تر در معرض خطر بیماری کلیوی، بیماری قلبی عروقی، و سرطان هستند و چاقی مفرط هم که نیاز به ذکر ندارد.

بر اساس پژوهشی از مجله‌ی انگلیسی طب ورزش طبیعتا ورزش مرتب برای پیشگیری از این مشکلات سلامتی مفید است و طول عمر شما حفظ می‌کند. آن دسته از شرکت‌کنندگان در این پژوهش که در هفته ۱۵۰ دقیقه یا بیش‌تر ورزش می‌کردند، ۱۰ تا ۱۳ سال بیش‌تر از گروه غیرفعال عمر کردند.

۶. از کرم دور چشم استفاده نمی‌کنید

حتی یک برنامه‌ی مراقبت از پوست دقیق و عالی هم باید دربردارنده‌ی یک کرم دور چشم خوب چین و چروک ناشی از پیر شدن را کنترل کند. دکتر استوارت می‌گوید پوست دور چشم نازک‌تر از پوست بقیه‌ی صورت است و روند پیر شدن را سریع‌تر نشان می‌دهد. مرطوب نگه‌داشتن ناحیه‌ی چشم می‌تواند چهره‌تان را سال‌ها جوان‌تر نشان دهد. دکتر استوارت می‌گوید “کرم‌های دور چشم که بیش‌ترین تاثیر را دارند حاوی رتین آ، شکلی از ویتامین آ است.” عوامل مهم دیگر شامل نرم‌کننده‌ها و مرطوب‌کننده‌هایی است که رطوبت، آنتی‌اکسیدان،  اسید هیالورونیک، و ویتامین ث است. دکتر استوارت می‌گوید “این‌ها تشکیل کلاژن و الاستین را بهبود می‌بخشد تا پوست را تقویت کند و خطوط ظریف اطراف چشم را کاهش دهد.”

۷. از ضد آفتاب استفاده می‌کنید، اما فقط در تعطیلات

سارا ال. تیلور، پزشک و دانش‌یار بیماری‌های پوست در مرکز پزشکی  ویک فارست باپتیست، می‌گوید ممکن است انجام کارهای روزمره، رانندگی، و سر زدن مکرر به صندوق پست بیش‌تر از گذراندن یک روز در ساحل دریا به پوست‌تان آسیب بزند، اگر این کارها را بدون استفاده از ضدآفتاب انجام دهید. دکتر تیلور می‌گوید: “تقریبا علت شماره‌ی ۱ تمام نشانه‌های پیری زودرس در صورت انسان قرار گرفتن در معرض اشعه‌ی فرابنفش است. نور یووی حتی زمانی که هوا ابری یا بارانی است نیز وجود دارد.” هر وقت بیرون می‌روید با ضدآفتاب از پوست‌تان محافظت کنید. دکتر تیلور اس‌پی‌اف بین ۳۰ و ۵۰ را برای مصرف روزانه توصیه می‌کند.

۸. خیلی آرایش می‌کنید

دکتر استوارت می‌گوید گذشته از سایه‌ی چشم آبی متالیک، آرایش خیلی زیاد هم می‌تواند شما را به روش‌هایی که کم‌تر مشهود است، پیر کند. او می‌گوید: “مصرف بیش از حد لوازم آرایشی، به‌ویژه محصولات روغنی، می‌تواند منافذ پوست‌تان را مسدود کند و سبب بروز بیماری شود.” به علاوه، مصرف بیش از اندازه‌ی محصولات پوستی که رایحه، مواد شیمیایی آزاردهنده، و عوامل الکلی دارند، ممکن است با از بین روغن طبیعی پوست، باعث خشکی آن شوند، که سبب ایجاد خطوط و چروک زودرس در صورت می‌شود.

۹. هنگام خواب صورت‌تان را روی بالش می‌گذارید

خوابیدن روی شکم یا پهلو و فرو رفتن صورت در بالش می‌تواند باعث ایجاد چروک و تسریع فرآیند پیری شود. جیمز سی. ماروتا، پزشک دارای بورد تخصصی جراحی پلاستیک صورت و متخصص مراقبت از پوست، می‌گوید: “بافت‌های پیوندی و کلاژن در پوست‌تان با بالا رفتن سن ضعیف‌تر می‌شود. برای همین وقتی هر شب یک طرف صورت‌تان را روی بالش می‌گذارید، پوست‌تان با همان سرعت که در جوانی داشت، آرام نمی‌شود یا فرورفتگی‌های ناشی از فشار بالش به حالت عادی برنمی‌گردد.” خطوطی که ناشی از تماس صورت‌تان با بالش است می تواند همیشگی شود. به پشت بخوابید یا روبالشی ساتن تهیه کنید تا پوست‌تان را صاف و بدون چروک نگه‌دارید.

۱۰. خانه‌تان را خیلی گرم می‌کنید

وقتی بیرون خانه پوشیده از برف است، وسوسه‌کننده است که دمای داخل خانه را بالا ببریم. اما دکتر ماروتا می‌گوید اگر شومینه را روشن کنید یا درجه‌ی ترموستات را بالا ببرید، هر دوی این‌ها رطوبت هوا را از بین می‌برند. او می‌گوید: “این می‌تواند منجر به خشکی و التهاب پوست شود، که به مرور زمان تاثیر پیرکننده دارد” تهیه‌ی یک دستگاه مرطوب‌کننده به از بین بردن خشکی هوا کمک می‌کند. (رطوبت بهینه ۴۰ تا ۶۰ درصد است) و می‌تواند پوست‌تان را از خارش، خراش، و پوسته‌پوسته شدن حفظ کند. دکتر ماروتا توصیه می‌کند به عنوان جایگزینی برای دستگاه مرطوب‌کننده یک حوله ی مرطوب را روی رادیاتور یا یک کاسه آب سرد را در اتاق بگذارید تا با این کار کمی از رطوبت از بین‌رفته را جبران کنید.

۱۱. نوشیدنی‌ها را با نی می‌نوشید

نوشیدن یک نوشیدنی تیره‌رنگ با نی می‌تواند از رنگ گرفتن دندان‌هایتان جلوگیری کند، اما همان‌طور که تنگ کردن چشم‌ها هنگام نگاه کردن می‌تواند اطراف چشم‌تان چروک ایجاد کند، جمع کردن لب‌ها هم می‌تواند اطراف دهان‌تان چروک‌های زودرس ایجاد کند. جانت پرایستوسکی، پزشک دارای بورد تخصصی بیماری‌های پوستی در نیویورک، می‌گوید: “این اتفاق هنگام سیگار کشیدن هم رخ می‌دهد.” برای اجتناب از چین و چروک بطری نوشیدنی را لیوان بریزید و بخورید.

۱۲. همه‌ی چربی‌ها را از رژیم غذایی‌تان حذف می‌کنید

فرنسی کوهن، متخصص تغذیه و فیزولوژیست ورزشی از بروکلین، نیویورک، می‌گوید بعضی چربی‌ها برای حفظ احساس طراوت و ظاهر جوان ضروری هستند. او می‌گوید: “اسید چرب امگا۳ که برای قلب مفید است، در ماهی‌های چرب (از قبیل سالمون و ماکرال) و بعضی مغزها (از قبیل گردو و بذر کتان) یافت می‌شود و برای حفظ انعطاف‌پذیری و استحکام پوست مفید است، از این رو از ایجاد چین و چروک جلوگیری می‌کند، سلامت قلب و مغز را نیز بهبود می‌بخشد.” آکادمی تغذیه و رژیم‌شناسی توصیه می‌کند رژیم غذایی‌تان شامل حداقل ۲ وعده ماهی در هفته باشد.

۱۳. قوز می‌کنید و پیر می‌شوید

دکتر جرمی اسمیت، جراح ارتوپد ستون فقرات در موسسه‌ی ارتوپدی هوآگ در ایروین، کالیفرنیا می‌گوید ساعت‌ها قوز کردن جلوی صفحه‌کلید در نهایت باعث می‌شود ستون فقرات‌تان به مرور زمان شکلی خمیده و غیرجذاب به خود بگیرد که احتمالا زیان‌آور خواهدبود. او می‌گوید: “ستون فقرات یک انحنای اس‌مانند دارد که به خوبی تنظیم شده‌است تا ما را استوار نگه‌دارد و از ما حمایت کند. حالت بدن بد یا قوز کردن ستون فقرات را از حالت عادی‌اش منحرف می‌کند، و در نتیجه، عضلات، دیسک‌ها، و استخوان‌ها تحت فشار غیرعادی قرار می‌گیرند.” این وضعیت معمولا به درد و خستگی مفرط می‌انجامد، و ممکن است انحراف ستون فقرات و تغییر شکل دائمی را در پی داشته‌باشد. برای تمرین حفظ حالت بدن خوب، این مورد را در طول روز بررسی کنید: گوش، شانه، و پهلو در حالت نشسته باید در یک راستا باشد.

 

کد خبر : ۳۶۸۷۴۷