خبرگزاری کار ایران

فرار به جلو آل سعود با تبلیغات رسانه ای علیه ایران

وزارت بهداشت عربستان تلاش می‌کند عامل این حادثه را عمل نکردن گروهی از حجاج به دستور العمل‌های مربوط به برگزاری مراسم عنوان کند و در همین راستا حجاج آفریقایی را به بی نظمی متهم کرده است.

العالم - برخی رسانه های عربستان با فرار رو به جلو و برای تبرئه مقام های آل سعود از مسئولیت سنگین حادثه دلخراش منا، به صورت رسمی و غیر رسمی به تبلیغ علیه ایران پرداخته و در اقدامی مضحک، حاجیان ایران را مقصر حادثه معرفی می کنند.

به گزارش پایگاه اینترنتی شبکه خبری العالم، تارنمای روزنامه سعودی "سبق" همگام با برخی تبلیغات در شبکه های اجتماعی از جمله فیس بوک و توییتر با انتشار گزارشی سعی کرد تا ایران و بطور مشخص حجاج ایرانی را عامل این حادثه معرفی کند.

نکته جالب تبلیغات گسترده علیه ایران در شبکه های اجتماعی و برخی رسانه ای همگام با وهابیت این است که آنها با نادیده گرفتن کشته شدن دست کم هزار و پانصد نفردرکمتر از دو هفته در موسم حج امسال، در تقدیر از فعالیت مقام های عربستانی در برگزاری مراسم حج و وجود امنیت و آرامش کامل درآن پیام های متعددی منتشر می کنند و دراین باره به یکدیگرتبریک هم می گویند.

تارنمای روزنامه سبق نیزبا اقدام تازه خود تلاش کرد که مجموعه کینه توزی ها آل سعود نسبت به ایران و نسبت دادن اتهام های ساده لوحانه علیه کشورمان و حجاج ایرانی را که در شبکه های اجتماعی به راه افتاده تکمیل کند.

این روزنامه مدعی شد که حادثه منی پس از به راه افتادن کاروان های بزرگی از حجاج ایرانی از مسیر بازار العرب روی داد.

این درحالیست که حتی اگر تمام حاجیان ایران در یکجا جمع شوند دربرابرنزدیک به دومیلیون حاجی تعداد قابل توجهی به شمار نمی آیند ، ضمن آنکه معمولا کاروانها به صورت یکجا در مسیرها حرکت نمی کنند.

سبق همچنین ادعا کرد که حجاج ایرانی قبل از حادثه منا حاضر به بازگشت نشدند.

در حالیکه گفته های شاهدان عینی و اخبار حاکی از آن است که فشار جمعیت در اثر کاروان ژنرال کوچک سعودی یعنی فرزند شاه عربستان محمد بن سلمان روی داد که به کشتار یمنی ها ظرف شش ماه بسنده نکرد.

سبق به نقل از سعودی ها ادعا کرد: " حجاج ایرانی به آموزش های ارائه شده گوش ندادند و آنها را نادیده گرفتند و با ما برخورد کردند و قبل از حادثه منا شعارهایی را فریاد می زدند."

بر اساس آمار کامل نشده که ممکن است افزایش یابد ، در میان بیش ازهزار و ۲۰۰ قربانی حادثه منا ۱۳۱ حاجی ایرانی به چشم می خورند.

سبق در ادامه یاوه گویی های خود نوشت " حجاج ایرانی معمولا در مراسم حج مرتکب خلاف هایی می شوند" و در همین رابطه به مراسم برائت از مشرکین اشاره کرد که ایران همواره در داخل مقر بعثه خود آن را برپا می دارد.

سبق افزود: " ایران همواره سعی دارد تا حج را به صحنه سیاسی تبدیل کند و طی آن با مخالفان خود به ستیزه جویی می پردازد و از برخی حجاج خود برای درگیر شدن با سایر حجاج و نیروهای امنیتی سوء استفاده می کند."

اینگونه ادعاها درشرایطی مطرح می شود که مراسم برائت از مشرکین یک روز قبل و در آرامش کامل با حضور حجاج ایرانی برگزار شده بود.

ادعاهای واهی در باره حاجیان ایران همچنین درحالی در برخی رسانه های عربستان منتشر می شود که بعثه حج ایران به گواهی مقام های سعودی و حجاج سایر کشورها از سازمان یافته ترین بعثه ها بشمار می رود و نسبت به مقررات حج و حفظ امنیت آن کاملا پایبند است.

سبق درادعای بچه گانه شگفت انگیز دیگری که فقط وهابی های فارغ التحصیل مدرسه آل سعود آن را باور می کنند، در بخش دیگری از گزارش خود ایران را متهم کرد که " قرآن های تحریف شده در میان حجاج توزیع می کند که از ایران آمده است و آنها را با قیمت بسیار کم به فروش می رساند که به شکل زیبایی تزیین شده اند تا بدین ترتیب چهره عربستان را خدشه دار کند." بدون آنکه بگوید این قرآن ها چگونه از فرودگاههای سعودی در جده و مدینه منوره وارد عربستان شده است.

سبق همچنین ایران را به " دست داشتن در حادثه تونل المعیصم" در سال ۱۹۸۹ متهم کرد و مدعی شد که حجاج کویت با هماهنگی طرفهای ایرانی از گازهای سمی استفاده کرد تا " هزاران حاجی را در تونل المعیصم " به قتل برساند.

نیروهای رژیم سعودی در مراسم حج سال ۱۹۸۷ با خشونت مراسم " برائت از مشرکین " را سرکوب کرد که در اثر آن ۴۰۲ حاجی به شهادت رسیدند که ۲۷۵ تن آنان ایرانی بودند. ایران پس از آن از سال ۱۹۹۰ تا ۱۹۹۸ مراسم حج را تحریم کرد و به دنبال آن کاروانهای ایرانی مراسم حج را از سرگرفتند.

اکنون که افکار عمومی کشورهای اسلامی و سایر کشورهای جهان به خوبی می دانند بی کفایتی قطعی دولت عربستان سعودی و ضعف در مدیریت مراسم حج تمتع دلیل اصلی وقوع این رخداد غم بار بوده است، مقام های سعودی تلاش می کنند با بهره گیری از مزدوران رسانه ای خود به ترمیم آبروی از دست رفته بپردازند و دراین میان به هر بهانه ای متوصل می شوند.

درواقع آنها تلاش می کنند که واقعیت های پشت پرده حادثه منا و حادثه چند روز قبل از آن در سقوط جرثقیل در مسجد الحرام که منجر به کشته شدن صدها زائر شد را پنهان کنند.

بخشی از واقعیت پشت پرده این حادثه به اذعان کارشناسان جهان عرب، تغییر اولویت دولت سعودی است که امسال به جای تمرکز نیروها بر برقراری امنیت مراسم حج، بر سرکوب مردم در بحرین و کشتار در یمن متمرکز شدند.

در مراسم امسال بیش از اینکه توجه به برقراری نظم و امنیت باشد بر مدیریت سیاسی و عدم اعتراض مردم از جمله حاجیان مصر و بحرین نسبت به حکومت هایشان و عدم شعار علیه آمریکا و رژیم صهیوینستی تمرکز شده بود.

درعین حال بسته شدن یکی از مسیرهای عبور حاجیان به دنبال ورود کاروان پر شمار جانشین ولیعهد عربستان به منا نیز از جمله عوامل اصلی و موثر در بروز فاجعه کشته شدن صدها حاجی در روز عید قربان در منطقه منا مطرح می شود.

کد خبر : ۳۰۷۸۶۸