خبرگزاری کار ایران

حمید بقایی:

از اسحاق جهانگیری شکایت می‌کنم / احمدی نژاد برای انتخابات مجلس برنامه ندارد

معاون اجرایی محمود احمدی نژاد در دولت دهم از قصدش برای شکایت از اسحاق جهانگیری معاون اول دولت یازدهم خبر داد .

به گزارش ایلنا، حمید بقایی معاون اجرایی محمود احمدی نژاد در دولت دهم در گفتگو با آریا از تصمیم خود برای شکایت از اسحاق جهانگیری معاون اول دولت یازدهم خبر داد و گفت: متاسفانه برخی از مسوولین ارشد دولت آقای روحانی پس از استقرار، در اقدامی غیر قانونی با تصرف صندوق قرض الحسنه شهیدان رجایی و باهنر، مبادرت به تغییر اساسنامه و درج نام خود به عنوان اعضای هیأت امنای آن نموده اند.

وی افزود: این آقایان با جا به جا کردن اسناد و مدارک و ثبت آن، صندوق را به نام خود منتقل و به دروغ اعلام می نمایند «این صندوق دولتی است و به همین علت ما آن را به دولت بازگرداندیم»!!. این در حالی است که اصولاً نهاد ریاست جمهوری قانوناً مجوزی برای داشتن موسسات مالی نداشته و در اساسنامه صندوق مذکور نیز دولتی بودن آن قید نشده است.

بقایی افزود: در حال حاضر، رییس هیأت امنای خودخوانده این صندوق، آقای جهانگیری است و بنده به عنوان رییس هیأت امنای قانونی از ایشان به اتهام سوء استفاده از مقام، شکایت کیفری خواهم کرد و ایشان باید پاسخگو باشند که با چه ادله و بر اساس چه منطق قانونی، یک مجموعه غیر دولتی را تصرف کرده ، به نام خود منتقل کرده و حتی برخی از آقایان، برای انحراف افکار عمومی و سایرین، با انجام عملیات ایذایی و مصاحبه های متعدد، مدعی دولتی بودن صندوق و بازگرداندن آن به دولت می شوند.

بقایی اشاره کرد: مطابق قانون، دولتی بودن هر مجموعه ای، صرفا از دو راه قابل اثبات است: اول تأسیس آن مجموعه به حکم مصوبه مجلس؛ و دوم سهام آن که باید 51 درصد آن متعلق به دولت باشد. حال آن که صندوق، موسسه ای غیر انتفاعی است که مجلس شورای اسلامی هیچ قانونی برای تأسیس آن تصویب ننموده و سهامی هم مربوط به دولت ندارد. ضمناً سرمایه این صندوق هم حدود 12 میلیارد تومان بوده است.

بقایی ادامه داد: بنابراین در این جا سه کار غیرقانونی اتفاق افتاده است:

اول، تصاحب غیرقانونی صندوق؛

دوم، ایراد اتهام و تهمت در رسانه ها با انواع مصاحبه ها از سوی شخصی به نام آقای بانک به سمت معاون کل نهاد که بنده شناختی از ایشان ندارم چون ما در طول تاریخ نهاد ریاست جمهوری اصلاً پستی به نام معاونت کل نداشته ایم و ظاهراً در دولت فعلی این پست جدید برای شخص ایشان در نهاد تعبیه شده است!؛

سوم، این که چرا این آقایان اطلاعات غلط می دهند و می گویند این مجموعه دولتی بوده و ما به دولت برگردانده ایم درحالی که براساس اساسنامه ای که درست کرده اند هیچ جای آن گویای دولتی بودن این مجموعه نیست و الان هم آن را به صورت خصوصی اداره می کنند .البته ما قبلا یک شکایت حقوقی کرده بودیم و درحال حاضر هم به دلیل تخلفاتی که در آن اتفاق افتاده ما شکایت کیفری می کنیم؛ لذا امیدواریم قوه قضاییه هم چون گذشته بدون اغماض و بدون در نظر گرفتن جایگاه افراد وارد عمل شود و حق را به حقدار بدهد. البته باید یادآور شوم موضوع مورد بحث ما فقط در اختیار داشتن مسوولیت صندوق نیست بلکه مهم نفس عمل است چون وقتی افرادی به این راحتی قوانین را زیر پا می گذارند چه تضمینی وجود دارد که موارد مشابه دیگری هم در کشور اتفاق نیفتد؟

وی اظهار داشت: اگرچه بنده با هیات امنای فعلی این صندوق و آقای جهانگیری صحبتی نداشته ام اما وکلای ما پیگیر موضوع بوده اند و حتی شکایت حقوقی هم انجام داده اند که در حال پیگیری است.

وی همچنین به برخی از اعضای فعلی این صندوق اشاره کرد و گفت: از آنجایی که آقایان جهانگیری، حسین فریدون برادر رییس جمهور، نوبخت و خانم امین زاده از اعضای فعلی این صندوق هستند و مدعی اند این صندوق دولتی است در این شرایط بحث دو شغله بودن آن ها چه می شود؟! یعنی آقای جهانگیری همزمان که معاون رییس جمهور هستند عضو یک مجموعه دولتی دیگر هم هستند که این هم تخلف است؛ چرا که در اساسنامه تنظیمی آنان، ایشان به نام شخصیت حقیقی عضو صندوقی که دولتی می خوانند شده اند. لذا بنده از آقای جهانگیری معاون اول رییس جمهور که رییس هیات امنای صندوق است و مرتب هم درباره اجرای قانون و مبارزه با فساد سخنرانی می کنند شکایت می کنم تا اصل ماجرا مشخص شود. ضمنا از آقای روحانی تقاضا دارم به عنوان یک حقوقدان به این مساله رسیدگی کنند چراکه این مساله به پای دولت ایشان نوشته می شود.

بقایی در بخش دیگری از گفتگو، از فعالیت تشکلی موسوم به «جبهه کارآمدی و تحول» از سوی وزرای دولت های نهم و دهم اظهار بی اطلاعی کرد.

وی همچنین درباره فعالیت انتخاباتی محمود احمدی نژاد در انتخابات مجلس دهم و ریاست جمهوری 96 هم گفت:آقای احمدی نژاد نه تنها برای انتخابات مجلس هیچ برنامه ای ندارند بلکه تا این لحظه درباره انتخابات ریاست جمهوری 96 هم بحثی نشده است.

بقایی تاکید کرد: درحال حاضر، انتخابات مجلس و مذاکرات هسته ای، مهم ترین مباحث پیش روی کشور است بنابراین باید مشخص شود پس از دو سال مذاکره، سرانجام آیا منافع ملی ایران تامین می شود یا خیر؟ هرچند که تا این لحظه براساس اخبار و اطلاعاتی که وجود دارد منافعی که عاید ایران و طرف غربی شده، یکسان نیست.

بقایی در واکنش به اظهارات جدید حسن روحانی با این مضمون که ما با جن گیر و رمال ارتباط نداریم، گفت: به نظرم ایشان باید خودشان دراین رابطه توضیح بدهند؛ اما اعتقاد دارم به کار بردن چنین الفاظی، به هیچ وجه شایسته یک حقوقدان نیست. چه خوب است اظهارات با یک ادبیات خوب و صحیح در تمام موضوعات مطرح شود چراکه اگر غیراز این عمل شود جامعه موافق نخواهد بود. انتظار داریم دولت فعلی که مذاکرات را در دستور کار خود قرار داده، آن را به سرانجام برساند و مشخص کند سرانجام حقوق هسته ای ایران چه می شود؟

 
کد خبر : ۲۸۱۹۳۷